Virgin Atlantiv – lågprisbolag
Någon som har info om Virgin Atlantic? De räknas väl också in bland “lågprisbolagen”? Förknippas de med samma problem som man läser om när det gäller Norweigan och Ryan Air. Jag har inte hört så mycket om dem…
svar
till pf
och från vilka marknader opererar dessa bolag?
mång miljon pax underlag inom 10 mil
Tony Fernades är duktig (air asia) snarare ett lokalt bolag där borta även om de har int flighter
Virgin Atlantic är defenetivt ett long haul bolag men epitetet Low cost stämmer inte, enda flygbolag i världen som har gratis limo i sin dyraste class
Thomas, vedr. fly billig LCC, sjekk litt ut hva Air Asia X, Jetstar og Scoot driver med. Mulig jeg må ta med Air Canada Rouge også.
I krig, kärlek och affärer används alla metoder och strategier
Ja SAS var involverad med BA i ett försök att stoppa Laker på 70 talet
men pengarna Freddie Laker fick, en 50 milj pund i skadestånd blev hans pensionspengar.
Laker skulle ända ha fallit, det går inte att flyga LH billigt,
kommer inte att gå nu heller DYs aktievärde har fallit en 40%
Maresk kartellen, Norwegian skadeståndet etc, detta kommer troligen att fortsätta. stormakterna använder sina spionorganisationer för att få fördelar i affärer, FSB är verksamt i Sverige för att själa teknik etc etc
Virgin har fräschat upp sina 747or med bar där uppe, går att stå där och konversera med trevliga flygvärdinnor fram till NYC
De kör både från LGW och LHR till NYC
@pf
This is what the big sharks do! Försöker skaffa sig konkurrensfördelar när uppstickarna börjar bli för stora. SAS gick ju på 1980 och 1990-talen under öknamnet Maffian!
Anders1,(også kjent som storløgneren), jeg ble ufrivillig ombooket til VS mellom Australia og HKG for noen år siden-matporsjonene var på SAS long-haul nivå, små ufullstendige på Y-class.
John Joseph, det er et meget godt eksempel du kom med.
Vedr intrång i datasystemer; SAS har også vært “inne hos” Norwegian ulovlig.
@pf
Virgin Australia var bara ett exempel!
John Joseph, jeg tror Virgin Australias tid som LCC er over.
Kan vi trekke paralell til våre hjemtrakter? Her har ikke en “monopolist” hatt reell konkurranse på mange år. Da mener jeg i Norge når Braathens pustet SAS i nakken.
I Australia var det to jevne innenriksselskaper i størrelse, Ansett og Australian. Det førstnevnte gikk konkurs, det andre fusjonerte inn i Qantas. Så kom Virgin på det australske markedet. Først som LCC, senere som Full-service. På siden av har det vært ulike versjoner av Compass(som en periode hadde en del MD-80’s fra SAS), så kom Tiger(nå eiet av Virgin) og senest Jetstar(eiet av Qantas)
man har fått et dovent, fett Qantas, med monopol på “fat cats”, uten konkurranse på deler av det lukrative businessmarkedet. Nå har man det, og da klarer plutselig ikke QF konkurrere. Ser noen paralellen til hjemlige trakter? V.g. se http://www.smh.com.au/business/a-downgrade-for-qantas-a-lesson-for-australias-economy-20140112-30opq.html for mere.
@Anders1
Har du läst Richard Bransons bok “Dirty tricks”? Den handlar om hur BA hackade sig in i Virgin Atlantics bokningssystem och förde över VA’s bokningar till BA, så om de har interlineavtal med BA betvivlar jag. VA förlorade enorma summor pga det. Det var iof ett antal år sen, och RB verkar inte vara en långsint person. Han stämde BA och tilldömdes ett stort skadestånd.
Virgin Atlantic är inte en LCC, däremot är alla andra flygbolag som börjar med “Virgin” det, t ex Virgin Australia.
@Thomas
De må vara fantastiska i de två övre klasserna men i ekonomi är de ganska mediokra. Visserligen har du helt OK benutrymme och mängder av gratis spel och filmer i din privata skärm men cateringen är usel i jämförelse med andra bolag. På en tiotimmarsflygning får du en barnportion (halva normalstorleken för flygplansmat) och en dryck samt strax innan landning en minimacka och en jos. I ekonomi tycker jag det vore bättre om de sålde maten istället för att bjuda “med armbågen”.
Virgin atlantic är ett fantastiskt bolag med en service de andra bara kan drömma om har 3 klasser, ingår gratis limo i en av klasserna, så lågprisbolag är fel epitet
Det är Richard Bransons bolag, väletablerat tillhör de 5 säkraste i världen
bara deras launch på LHR och i NYC
Virgin är ett 4-stjärnigt fullservicebolag. Har interlineavtal med näst intill alla IATA-flygbolag. Bl.a. British Airways och SAS.
För övrigt finns det gott om lågprisbolag både i Europa och i världen som inte väljer att skämma ut sig.
“Virgin Atlantic” ska det så klart stå!