Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Överlever Sas och Norwegian ?

Tråden startades av Lars K Hävert

Om inte.. Vilka kommer fylla tomrummet efter dessa krisbolags utträde.
Får vi en hållbar marknad eller öppnas dörren för diverse oseriösa aktörer ?

Publicerad den 2014-01-15 13:14
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

pf
2014-01-15 15:41

Petter, så du ser ikke på dette som et Boeing-problem?(787-batterier)

PellePilot
2014-01-15 15:28

@Lars K Hävert

Jag skrev inte att SAS eller Norwegian är oseriösa, menar bara att dörren för att släppa in oseriösa redan står öppen…

Finns gott om bolag som opererar i Sverige som ägnar sig åt social dumping, luddiga kontrakt etc. Jag har jobbat många år i branschen och sett både det ena och det andra! Men du kanske inte tycker det är oseriöst om en pilot förväntas klippa flygchefens gräsmatta?

Du kanske tycker det är seriöst om en kapten som är för trött för att flyga, får sparken? Du kanske tycker det är seriöst att låta bli att avisa för att spara pengar? Du kanske tycker det är seriöst att marknadsföra biljetter för några kr som sedan kostar mycket mer när avgifterna tillkommer vid bokningstillfället, ungefär som att jag skulle göra reklam för en vara utan moms?

Ovanstående är exempel som inte är olagliga, men i mitt tycke oseriösa!

Petter
2014-01-15 13:58

Full effekt på omstruktureringsprogrammet och sänkta bränslekostnader (ca 700 MSEK) på årsbasis, stärker positionen. Trots tuff konkurrens, därför tar det till 2015 innan EBITmarginal på 8% uppnås. Men det går åt rätt håll.

Det här kommer att knäcka Norwegian:

http://www.hangar.no/batteriproblemet-for-787-er-tilbake/

Mycket stora pengar det handlar om.

pf
2014-01-15 13:55

Scenario, få inn en tredje tung aktør(LCC) i SAS-landene….f.eks i starten på norsk innenriks til å konkurerer med SAS og Norwegian.

Spesielt vet vi at SAS er tungt beroende på det norske markedet, det har de selv skrevet i sin siste utgitte årsredovisning.

Jeg tror SAS meget raskt ville bli det selskap som ville få det svårt, men det er mulig at nok pax er loyale til de via Eurobonus? Egentlig ville vi få en så cut-throating priskonkurranse at forbrukerne ville bli vinnere, tog/buss/personbil tapere.

En artig scenario ville være om SAS selv bygde opp dette LCC-selskap. Enkel teori er, dersom det står tre shampoomerker i butikk, to av de tilhører samme, ville da sannsynligheten være 2/3 for at man tok fabrik 1 sitt produkt?

Man ville være på f.eks et australsk nivå, hvor QF bygde opp Jetstar til å møte Virgin…..

Lars K Hävert
2014-01-15 13:39

Pellepilot, nej det tycker jag inte. Tycker du det? Ganska magstarkt påstående i så fall som kräver mer underlag.
Sas och norwegian kanske inte är mest välskötta men verkligen inte oseriösa.

PellePilot
2014-01-15 13:35

“öppnas dörren för diverse oseriösa aktörer ?”

Du tycker inte att den dörren redan står på vid gavel?

Brandenburg
2014-01-15 13:28

Lufthansa styr upp detta då!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500