Generaldirektörer
Generaldirektörer ska vara bosatta där myndigheten har sitt huvudkontor.
Då kan vi bara hoppas att LFV omedelbart får en ny istället för den som kom i december. Är det någon som känner till vilka kompetenskrav som gäller?
svar
NUAC är ett kostsamt misslyckande som Peter F är ansvarig för! Kostar 30 miljoner varje år! Minst, och det nyanställs hela tiden!
Ingen vågar säga ifrån, hoppas Olle vågar!
NUAC är ett handelsbolag som är registrerat i Sverige. Ägs av LFV samt danska Naviair. Ett handelsbolag leder alltid till att delägarna förr eller senare råkar i luven på varandra. Om NUAC exvis skall spara 100 miljoner skall ju denna inbesparing delas lika av delägarna. Fixa den ekvationen den som kan. Lägg därtill att Danmark/Naviair aldrig kommer att göra avkall på personal som jobbar på Kastrup.
Vi får hoppas Peter F har berättat för Olle att sommaren lär bli jobbig… Eller blir det ett vettigt beslut den 1/3…?
NUAC = Nordic Unified Airtraffic Control, en sammanslagning av de svenska och danska luftrummen.
Läs vidare på http://www.lfv.se
Vad är NUAC??
Kolla bara på hon som var GD på AF, vilken stjärna det var! Alla GD är stöpta i samma form – Samhall!
Korkad och otrevlig. Tack snälla regeringen.
Tror inte han klarar av att avsluta NUAC. NUAC har blivit dyrt och fel men Olle vågar nog inte avsluta det.
Inga kompetenskrav gäller. Ett GD-jobb blir man erbjuden och åldern har definitift ingen betydelse.
Inte förvånad! Olle behöver JA-sägare och de finns det många då ingen vill hamna i skiten…
Det enda som nye GD lyckats skapa är ännu sämre stämning än vad som varit fallet sedan april. De som kan kommer att lämna LFV och kvar blir gamla gubbkompisar som håller varann om ryggen.
Generaldirektör eller Torndivor, det är en inkompetent svammelhög hela bunten som förstör verksamheten för oss flygbolag.
Menar du ineffektiv?
Statligt Verk.
Göra sig av med innefektiv eller inkompetent personal är ingen option.
Händerna är bakbundna direkt, och ny Generaldirektör har mindre manöverutrymme.
En ny chef har oftast bara tre månader och sen måste besluten hagla.
Vad är det för tidsgräns som menas?
En månad har gått. Två kvar för GD att visa vem som bestämmer inom LFV. En tuff rond där samtliga flygledare och ST står på andra sidan i ringen. Oerhört spännande att se om GD tvingas vända kappan efter vinden eller om han står fast vid sin tidigare hållning.
Kerstin tycker mycket men det får man ju göra… Inte för att det är rätt utan för att man får tycka vad man vill…
Kerstin jobbar nog på vikboplan… där har de alltid haft ett “gott” öga till de som drar in pengarna till deras egen lekstuga…
Du vet att problemet innan de förbättrade avtalen var att flygledare flyttade från Sverige va..?
Just för stunden är vi väl i balans och även med RTC kommer behovet finnas och förmodligen öka i närtid. RTC kommer förmodligen minska behovet av flygledare något men det är ingen mirakelmedicin. Det största problemet blir för dem som inte längre har ett flygledarjobb där dom brukar utan arbetsplatsen helt plötsligt finns i Sundsvall (eller Stockholm om man får tro NUAC).
Tyskland har en enorm brist, Norge likaså, utöver detta finns det lite mer långväga alternativ som också lockar.
Du skriver “dyra villkor”… Jämfört med vad…? Det är ditt personliga tyckande och inget annat!
Tillgång och efterfrågan lär inte Olle kunna ändra på.
Trots en eurokurs som stigit 20% och flygbolagens skuld på ca 5% så är vår enrouteavgift inte högst i Europa. Dra av 20% (när euron återgår till normalläge) och 5% ytterligare när flygbolagens skuld är betald ska du se att vi har en väldgit låg avgift!