Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS piloter önskar fler longhaul-linjer från OSL

Tråden startades av DW

SAS norska piloter och dess fackförbund vill att fler långlinjerlinjer skall öppnas från OSL. Dock så sade SAS VD senast förra veckan att CPH kommer fortsätta förbli företagets långlinjehub.

http://www.dagbladet.no/2014/01/20/nyheter/samferdsel/luftfart/sas/fly/31372865/

Publicerad den 2014-01-20 14:39
Skriv ett svar
Antal svar: 21

svar

pf
2014-01-24 18:10

sv pf,Jeg vet ikke hvor lang tid Ireland CAA trenger på en AOC-ansøkning….noen som vet?

Sv pf
2014-01-24 16:18

Om allt varit i sin ordning skulle Norwegian redan fått sitt AOC på Irland. Att det dröjer beror troligen på att det finns frågetecken.

Eller menar du att Norwegian är dåliga på att sätta ihop en AOC ansökan? Vet det ej vad som krävs/gäller?

pf
2014-01-24 14:43

Null, jeg kan ikke si om noen av mine aksjefonds har invistert i selskapet-det siste kan jeg ikke påvirke.

Hva er egentlig poenget-kan du si om du er ansatt i SAS, har familie som er i SAS, eller om du har aksjer i SAS?

Drabbad av drittlinern
2014-01-24 14:41

?

pf
2014-01-24 14:03

sv pf, Norwegian har heller ikke fått NEI fra Irland. Denne AOC er etter mitt syn, step 1 i en prosess, hvor step 2 ikke kan startes før step 1 er på plass. Irsk AOC, så utvidede trafikkrettigheter USA.

Det økonomiske, jeg regner med de som styrer Norwegian har kontroll. Og, jeg sier igjen, det er politikere, og ikke SAS’s behov, som setter grensene.

Sv pf
2014-01-24 12:29

Det som står närmast att inträffa är nog att Norwegians long haul verksamhet upphör.
Verksamheten har inte ingivet något förtroende. Man har krav på sig på stora belopp från strandade passagerare. Dessutom har man varit tvungna hyra in externa flygplan för att kunna ha någon som helst fungerande trafik.
De har fortfarande ej fått något AOC i Irland ej heller godkännande av USA att utöka trafiken.

Många olösta saker återstår som kan visa sig bli dyra.
Man har redan pressat löner till lägsta möjliga nivå med tvivelaktiga bemannings lösningar (de finns inga fler besparingar att göra).

Norwegian blir snart tvungna att avsluta long haul verksamheten om inte hela bolaget skall gå i konkurs.

pf
2014-01-24 11:59

Ja, ja, dersom SAS går konkurs, eller får store problemer de neste år-da er det sannsynligvis bare norsk olje-statskapital som kan redde selskapet. Dette fordi Norge MÅ ha mange flyseter tilgjengelig for behovet. (Det kan selvfølgelig dekkes med annet enn et fallert SAS)

Da kan scenarioet bli et annet sted for hovedkvarteret, og klart andre som bestemmer f.eks om hvilke langruter som er verd å gå videre med.

Og det er ikke sikkert at noen Suhr(e) Wallenbergere lenger vil ha noe å si !

Skåning
2014-01-24 08:47

Att hålla på och jämföra om Arlanda eller Kastrup är bäst är helt meningslöst. Det är ju som att jämföra AIK med MFF.

Jocke
2014-01-22 21:39

Wallenberg ska ligga på där tycker jag, utnyttja sina röster vid bolagsstämmorna..
Danskarna är rädda om jobben på kastrup och strider hårt för dom. Kan bara inte förstå att inte den svenska staten är mer villiga att hjälpa det svenska näringslivet på ett bättre sätt.
Annars kan dom lika bra sälja SAS.

MaxPax
2014-01-22 18:52

Wallenberg vill ha mer Long-haul från Arlanda vilket gjort Danskarna ännu mer arga.

Detta blir intressant………..

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=86250

Linkan
2014-01-22 18:23

SAS flög även GOT-BGO-JFK om jag minns rätt

pf
2014-01-22 13:55

sv pf, om rutene hadde gått fra OSL til USA og fra ARN til Asia, så ville/måtte “noen” ha hatt en short-haul dit først, eller vurdert andre bolag via billigere reise eller vurdert reisetid.

Men “alle” samler jo Euroanuspoeng eller?

Bulten i Bo
2014-01-22 11:32

Det är bara Stockholmare och Oslobor som är sura på att behöva byta i Köpenhamn. Om du bor i Kristiansand, Bergen, Stavanger eller Ålesund, varför skulle du villa resa om Oslo och vara tvungen att släpa väskan genom tullen. Många flyg har missats tack vare detta.

Dan Anton Persson
2014-01-21 19:32

Sedan när öppnas nya linjer på piloters begäran ?

Linkan
2014-01-21 19:10

SAS flög tidigare ARN-BGO-JFK, har åkt den rutten för många år sedan. Men de slutade flyga, troligen ej lönsamt.

Sv pf
2014-01-21 19:05

Fråga de bolag som flyger, varför de flyger.

Troligt svar de önskar få passagerare till sina anslutningar vidare ut i världen. SAS flyger ju till Köpenhamn och Stockholm för att fylla sina flighter från dessa ställen.

pf
2014-01-21 18:49

Hvorfor har Norwegian fått den stilling det har på det skandinaviske nmarkedet-SAS neglisjerte Norge, styrte for mye om CPH. Norwegian kom som noe freskt, med mange direktelinjer ut av Norge.

Nå, når forhåpenligvis 787-problemene tar slutt, kan det tenkes at SAS gjør samme feil igjen på langdistanse.

Og, kom i håg det finnes mange andre bolag som vi reiser med annet enn de to. Hvorfor har f.eks KLM 5 daglige avg daglig ut fra BGO og SVG til AMS. I år 2005 hadde de vel en daglig !!

Og hvorfor går BA 2 ggr daglig BGO-LHR !

pierre holmgren
2014-01-21 09:28

Det är så enkelt som att titta på den samlade restid och inte om man flyger nord, syd ,öst eller vest först , titta vad den samlade restid är till slutdestinationen och book då den aktör som passer dig bäst också prismässigt.

Linkan
2014-01-21 08:44

Att piloter och passagerare önskar fler långlinjer från Oslo är väl inte konstigt, men vill det betala priset?

Är besättningen beredd att sänka lönerna och passagerarna beredd att betala mer eller att flyga utan service (boskap transport)!

Long haul linjerna är placerade där de ger bästa kostnadsläge för SAS.
Önskar själv fler långlinjer från Arlanda och har diskuterat detta rutt planerarna på SAS. Det har då förklarat att det ekonomiskt inte är försvarbart.

Martin
2014-01-21 07:56

Som sagt var väldigt många skattebetalare i både Norge och Sverige börjar bli trötta på att behöva åka till CPH för att åka med sitt lands flygbolag.
Mig veterligen så flyger väl SAS inrikes i Danmark också eller? Förstår norrmännen varför åka söderut för att sedan åka norrut igen för att flyga västerut precis som för oss svenskar boende norr om skåne både gällande trafik till asien och nordamerika.
Men SAS ledningen är och har varit alldeles för rädda för de bråkiga danskarna vad de kan ställa till med.
Stycka upp bolaget till tre nationella bolag är enda lösningen på sikt.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500