25000 passagerare på 100 flygningar…
Läste lite om flygbolaget Oasis Hong Kong Airlines, som firade att 25000 passagerare hade flugit med dem på 100 flygningar mellan HKG och LGW. Är detta en hög eller låg siffra?
När jag flög, så var det uppskattningsvis 60 personer i ekonomi och 10 i business. deras config är 81 business och 278 economy.
Försöker göra mig en uppfattning om man vågar boka med dem 3-4 månader framåt i tiden, eller om deras affärsidé är ett luftslott? Några synpunkter??
/millicom
svar
Oasis flyger f.n 2st 747-400 som de har köpt av Singapore Airlines. Större delen av SIA’s inredning är fortfarande kvar.
Intressant att höra om dangerous goods cargo. Det är en aspekt som aldrig slagit mig tidigare. Var kan man hitta mer info om vilka bolag som är s.a.s rötäggen när det gäller cargo?
/millicom
Utan jag har nån anning om vilka flygplan dom flygar låter det lite som dom flygar på en Boeing 777-200!!?? Om dom gör det tar den väldigt bra med cargo….!!! Och om det flygbolaget accepterar mycke dangerous goods som andra bolag inte accepterar, då kanske en belägning på 70% är aldeles utmärkt!! En Boeing kann ochså tar mycke mer cargo än en Airbus t.ex…. OCH, många flygbolag kan faktiskt flyga nästan tomma flygplan fast med mycke cargo som ger bra med pengar och enddå tjena mycke med pengar…. 🙂 Men det kanske då var bättre att flygar bara cargo…. Kolla på EK, dom tjenar jätte bra med pengar… EK tar mycke dangerous goods cargo som t.ex. SAS inte accepterar!!! Och faktiskt kann EK flygar HAM-JFK med runt 150pax och enddå tjena pengar på den ruten…..
70% beläggning räcker inte för lågpris och inte för long haul.
Med starka ägare skall det kanske inte vara några problem. Hur välfinansierade är de?
Alla bolag som har ett flygplan men “storslagna planer” ger nog de flesta skrämselhicka…
Hej,
Känner en del som jobbar där och dom saknar inte passagerare, dom har även stora planer på expansion. Dom har stark finansiering bakom så om dom går under så tar det längre än 3-4 månader. Tror själv att deras affärside är att få i gång ett linjenät med ca 8 till 10 maskiner vilket som kommer göra dom till en upp-köpskandidat i den region dom opererar.
Jag skulle inte ha något problem att boka LGW till HKG 3 till 4 månader fram i tiden.