Flygfraktens tillväxt fortsätter öka men Atlanttrafiken viker
Under pandemin var allt extremt – priser, efterfrågan, brist på kapacitet. Nu är marknaden mer normal, men samtidigt mycket mer oförutsägbar. Enligt IATA (International Air Transport Association) utgjorde e-handeln nyligen cirka 20 procent av den totala globala flygfraktvolymen. Den siffran förväntas dessutom stiga kraftigt. Det betyder att ungefär var femte paket som flygs har sitt ursprung i e-handel.
Xeneta varnar: efterfrågan växer
Norska Xeneta, ett av världens mest inflytelserika analysföretag för både sjö- och flygfrakt, rapporterar att den globala flygfraktsmarknaden fortfarande växer med runt fyra procent.
Xeneta sitter på världens största databas för aktuella fraktpriser, insamlade direkt från carriers och stora exportörer. Deras data bygger på faktiska betalade priser – vilket gör att deras analyser ofta ger de första varningssignalerna om förändringar i marknaden.
Så när Xeneta beskriver oktober som en månad med “worrying trends”, då reagerar både flygbolag och logistikjättar omedelbart.
Transatlantiska frakten faller – en ovanligt tydlig varningssignal
Det mest uppseendeväckande just nu är nedgången på Europa–Nordamerika-handeln. Den rutten brukar vara en stabil motor för generell flygfrakt – men i oktober föll volymerna med sex procent. Europa- USA trafiken innefattas inte av e-handeln på samma sätt som Asien utan drivs av produktionstakten i Europa vilket nu backat p.g.a. lägre efterfrågan, något som hänvisas till bl.a. konjunkturen.
Det är en nedgång som Xeneta kallar “harsh”, vilket förstärker bilden av att makten glider över till köparnas sida.
Europa vinner, USA tappar
Tittar vi mot Nordamerika ser vi en kraftig tapp. Orsaken är att Kinas e-handel till USA har rasat i fem raka månader efter att Washington började granska reglerna för tullfri import av billiga, enskilda paket. Men samtidigt ser vi ett kraftig ökning av kinesisk e-handel till Europa. Exportvolymerna från Kina steg kraftigt i september, enligt den kinesiska tullmyndigheten.
Flygbolagen jagar nya marknader – och flyttar sina flygplan
När efterfrågan viker på ett område flyttar flygbolagen snabbt över sina fraktmaskiner till en annan. FedEx har uttalat att de är beredda att flytta kapaciteten dit efterfrågan finns, med fokus på korridorer som Asien–Europa och Asien–Latinamerika. De har bland annat utökat sin nätverkskapacitet genom att starta nya direktflyg, till exempel från Singapore till Anchorage (Alaska), för att stärka sin position i Sydostasien där efterfrågan varit stark. Även UPS har dubblat sin Shenzhen–Hanoi-linje.
Den strukturella förändringen skapar nya möjligheter på kontinenten. Mindre flygplatser börjar locka till sig sina första långdistansfraktflyg, inspirerade av succéhistorier som Leipzig och Liège – regionala flygplatser som genom strategiska partnerskap med DHL och FedEx vuxit till globala fraktjättar. Det indikerar en marknad där kapaciteten och flexibiliteten hos de mindre flygplatserna blir allt viktigare i kampen om fraktvolymerna.
De stora hubbarna fortsätter dominera – men spelplanen förändras
De senaste siffrorna från Airports Council International, ACI, visar att global flygfrakt ökade till 126,5 miljoner ton 2024, upp nästan tio procent. Hongkong toppar listan igen, tätt följt av Shanghai och hubbarna i Louisville, Memphis och Anchorage.
Dubai är årets stora klättrare (+20,5 %), drivet av bland annat Suez-krisen. Istanbul sticker också ut med en ökning på 24 procent, vilket gör dem till Europas största cargo-flygplats.
Flygfrakten starkt påverkat av e-handeln
Flygfraktens beroende av e-handeln går inte att överskatta. Den snabba leveransboomen har cementerat flygfraktens roll som e-handelns mest effektiva transportmedel för varor som köps online.
2026 ser redan ut att bli ett år där vinnarna är de som är snabbast att flytta sina flygplan, sina priser och sina partnerskap.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.


