Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nyheter om Skavsta på torsdag 6/2

Tråden startades av Nycopia

Nu på torsdag kommer det presenteras nyheter om Skavsta.

Vet någon om det berör nya flyglinjer, nya flygbolag eller satsningar på flygplatsen i allmänhet?

Publicerad den 2014-02-04 03:20
Skriv ett svar
Antal svar: 43

svar

kom igen..
2014-02-16 23:49

nu Nyköpings kommun, pumpa in mera pengar… verkar som affären Skavsta läcker som Titanic. Måste ju finnas många flygbolag som vill ha pengar för att flyga.. även till Skavsta… eller inte..

KFreak
2014-02-16 23:09

Vad kan rädda Skavsta? En lågprisaktör med flyg till USA finns ju i dom mest optimistiska planerna, vilka då? JetBlue eller SouthWest är ju stora aktörer utan trafik på Europa vad jag vet.ZJag vill inte måla fan på väggen men får man igång trafik på USA är det en sensation, då ska jag gratulera men men…

Radio P4
2014-02-16 18:59

Senaste nytt : 15 personer blir av med jobben på Skavsta flygplats. Sex medlemmar hos Unionen och nu också nio medlemmar i Transport, enligt flyplatschefen Dot Gade Kulovuori.

Så mycket för den upphausade nyhetsskrällen kring Skavsta…

Veto
2014-02-16 18:29

Ja nu kommer en ny vecka. Den som väntar på nåt gott…
Jag är säker på att det snart kommer stora nyheter från de amerikanska ägarna.

Skavstavän
2014-02-16 18:12

Om man kollar Ryanairs destinationer från/till Skavsta så ser man att en ny linje är bokningsbar från och med slutet av juni.

Helt obemärkt så har man smugit in Baden Baden vilket är välkomnande då så många destinationer i Tyskland tidigare togs bort av Ryanair.

Alltid nåt i nyhetsväg. 🙂

Floppe
2014-02-16 18:01

@Nycopia

Nå? 10 dagar nu! Where are the news?

@Nycopia
2014-02-14 16:43

Vi väntar

Lågprisprofilen
2014-02-10 12:41

Bara för att TAV driver både flygplatserna i Tblisi och Monastir så betyder det inte att man har en massa trafik däremellan.

Idiotiskt resonemang!

IQ fiskmås
2014-02-10 12:16

Vad är det för hjärndöd människa som tror att ett flygbolag ska koppla ihop flygplatser med samma ägare? Ett flygbolag flyger passagerare och passagerarna flyger dit dom vill, inte dit ägarna finns. Lägg ner det där skitsnacket om Irland och USA nu, det är bara pinsamt.

Floppe
2014-02-10 12:09

@Florida Joe

Jag säger det igen – Dröm och glöm!

Det finns mycket som är USA-ägt i Sverige men inte finns det något behov att åka dit från Skavsta! Varför uppfinna hjulet en gång till?

Florida Joe
2014-02-10 07:58

@Floppe
Om du bara visste vilka krafter som verkar för en linje Skavsta-Belfast-Orlando-Sanford. Som bekant äger ADC&HAS dessa flygplatser.

Flygbolag på Arlanda får gärna kriga ihjäl sig om pax till New York.

Nu snackar vi om Skavsta och andra möjligheter.

Floppe tänkte inte på det………

Floppe
2014-02-10 07:44

@veto

Ja du. Om du bara visste vilken efterfrågan det är att åka till USA från Skavsta!

Eftersom det redan råder överkapacitet på flygningar till USA från Arlanda, Kastrup och Gardermoen så lär det bli priskrig. Då verkar det ganska osannolikt att någon skulle vilja satsa från Skavsta.

Veto
2014-02-09 20:33

Ny vecka. Nu hoppas vi väl på stora nyheter om Skavsta denna vecka. Fler flyglinjer tack!
Gärna till USA.

Floppe
2014-02-08 11:07

På Skavstas hemsida kan man läsa följande:

Idag, lördag 8 februari 2014, är det flygmässa i Linköping!

Ni som drömmer in IC från Nyköping – Dröm och glöm!

The Observer
2014-02-08 00:03

Det är nästan lite rörande hur Per i skåpet beskriver Ryanair som svikare.

Mer som är rörande är hur så många tror att det är Nyköping i sig som lockar alla resenärer.
Rajjan flyger till Nyköping för att de hittills betalat bäst och för att de legat tillräckligt nära Stockholm för att kunna kallas Stockholm-Skavsta.
Något har hänt de senaste månaderna. Även rajjan har insett att det finns något positivt med att ta hand om sina passagerare. Deras nya strategi går ut på att i större utsträckning börja locka affärsresenärer. osv. osv.
De gör naturligtvis än analys av hur mycket dyrare det blir att landa på Arlanda jämfört med Skavsta, men hur mycket de får igen genom att kunna sälja biljetter till fler. Trots allt har Skavsta knappt 2,2 miljoner pax på årsbasis och Arlanda 20,6 miljoner pax. Trots det har Arlanda lediga slottar nästan hela dygnet. Det finns ett BETYDLIGT större passagerarunderlag på Arlanda. Får de 10 % av den kakan har de hela Skavstas passagerarvolym. En stor del av paxen på Skavsta är dessutom Rajjanister som flyger Ryanair var de än flyger ifrån så dessa får de ändå.

Skavstas största förtjänst är att de ligger ganska nära Stockholm och att kommunen använder skattemedel till att betala flygbolag för att komma dit.
Om man hittar en flygplats som ligger ännu närmare (Arlanda) är det en fråga för ekonomiavdelningen att uppskatta om det finns något att tjäna på att operera där ändå trots att man inte får betalt för det. Där är vi nu. Analys pågår.

Under tiden fyrar man av skrämselskott i form av att dra in 30 % av alla linjer för att Nyköping ska betala ännu mer för att behålla Ryanair.

Svek? Kanske.

Kenta
2014-02-07 19:40

Det är kanske spannmålsbonden Fredrik Jerlström nya långtidsparkering som är nyheten och ska firas?

Per i skåpet
2014-02-07 16:34

Så där ja – så mycket kan man lita på trashfolket som joddlar om nyheter på forumet. Inte blev det någon pressrelease om förändringar på Skavsta.

Varför basunera ut osanningar för att skapa missnöje bland flygintresserade?

När tiden är mogen kommer sanningen att presenteras.
ADC&HAS har pengar i portmonnän så problemet är inte pengar. Problemet är snarare att snabbt få fram ersättare till Ryanairs svek.

Det finns säkert många intresserade flygbolag men alla vet hur svårt det är att snabbt lägga om flighter. (endast Ryanair tycks klara detta)

Michael
2014-02-07 13:39

Vi skall börja sälja skraplotter för att finansiera ny beläggning på bana 08/26

Veto
2014-02-07 12:48

Angående mitt förra inlägg.
Jag menar naturligtvis att det skulle bli Skavsta – DUBLIN – Houston och inget annat.

På så sätt skulle de amerikanska ägarna knyta ihop sitt nätverk av flygplatser.

Veto
2014-02-07 12:46

Re: Fruktodlaren

Jag tror på ett mellanting av dina två spår. Någon nedläggning blir det absolut inte. Någon stor hub blir Skavsta nog inte de närmsta åren heller.
Däremot har det pratats länge om en linje till Houston. Till södra USA finns ett kraftigt kapacitetsunderskott från Skandinavien. Med Skavstas nya ägare är det därför inte osannolikt att det startas en linje Skavsta – Houston. Möjligtvis med mellanlandning i Belfast.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500