cat of sweden
Hej hej
Jag har tänkt att gå utbildningen till flygvärdinna hos cat of sweden. Är det någon som vet hur dem är??
Tacksam för alla svar………
svar
Vi har haft en tidigare tråd om CAT.
Jag har varken, och kommer inte heller gå denna utbildning. Lärarna är säkerligen proffsiga i det de gör- det betvivlar jag inte en sekund på då de själva har jobbat i kabin.
MEN, CAT ger dig ingen behörighet att flyga en speciell kärra…det du lär dig på CAT är vad du även lär dig hos flygbolagens utbildningar. Punkt slut. Sedan har också flertalet bolag sagt att det inte är avgörande om man gått CAT utbildning eller ej. Mycket hänger på om vad man har för yrkeserfarenhet, t ex. vårdyrke eller serviceyrke.
Men, om man vill gå denna utbildning och betala vad den kostar- då ska man självklart gå den. Men, bara så man vet…man får ingen utbildning på en specifik kärra och man går inte “före i kön” då flygbolag rekryterar
CC
Gayfly. Du har helt rätt i din sakframställning. Mycket bra talat. Jag vet i egenskap av senior CC att “mitt bolags ” HR sida ser negativt på en del fristående cc kurser som annordnas. Vad beträffar tidigare erfarenhet så tror jag inte att det behöver innebära något negativt.
/Bögen
Jag slutar aldrig förvånas över människors ironi och spydighet !
Jag kan informera att CC gör betydligt mer ombord än att servera kaffe/te . Vi är faktiskt där för säkerheten i första hand! Men förmodligen har du alltid vilja bli flygvärdinna och inte lyckas och du e bara bitter människa som måste lägga in meningslösa kommentarer istället för att hjälpa med ett vettigt svar till den som frågar. Den som vill gå Cat kursen är nog fullt medveten om att CC serverar kaffe och Piloter flyger.
crap of sweden!
Ja du Himmelsflickan, Frågan är om det du skriver har någon sanning ? Nordic försvann för ett år sedan.
Det som skiljer flygbesättningar ifrån sjuksköterskor etc är att oftast är utbildningen på 3-6 veckor plus traniee flygningar…sjuksköterska är ju på några år. Man har alltså INTE rätt till någon ersättning såsom studiestöd som när man läser till sjuksköterska. Så det är STOR SKILLNAD!
Sen kan man oxå diskutera varför man ska gå en kurs när man sedan får sitta på bolagets egna kurs och göra om allt igen?! Många bolag vill att man ska gå deras egna kurs och då har de som gått tex CAT kurs slängt kurspengarna i sjön plus att de inte får något betalt under den kostnadsfria kurs som bolaget har…
Sen beror de på vilka bolag CAT rekryterar till.. Nordic är väl inget bolag man ska rekommendera folk till som inte följer kabinavtal etc…
…….börja flyga,jag har för mig att cc serverade kaffe och te.
Dom som sitter längst fram dom flyger.
CAT är toppen den bästa utbildning man kan få
Håller med om att CAt verkar vara en bra kurs. annars kan det ju vara lite svårt för folk som aldrig flygit förr att få in en fot.
Och är man villig att betala de dyra pengar som kursen kostar måste de ju vara entusiastiska o verkligen intresserade av flygyrket! Det behövs nytt blod, så slipper vi bara se 50åriga bittra nunor som inte ens välkomnar en ombord!
Då vet även bolagen att de fått bra träning eftersom bolag numera sällan tränar egen personal.
Kan dock vara ett hot mot oss med erfarenhet!!!
Många mindre svenska operatörer vill nu oftast bara anställa folk utan erfarenhet som de kan forma på sitt eget sätt.
Kan ju vara väääldigt faaarligt att anställa folk nmed erfarenhet som vet sina rättigheter och har åsikter… eller?
Främsta orsaken är för att de “behöver” vit kabinpersonal för att det ser bra ut. Ett tag hade de ytterst få västerländsk kabinpersonal och det hade till och med kommit fram önskemål från passagerarna om att de önskade vit personal. Det tog de hand om genom att ta in en drös från Rumänien och andra länder i Östeuropa. Antalet britter, fransmän etc kan man räkna på ena handen.
Det skulle inte behöva vara så dåligt om flygbolaget fick några diverse västerländska chefer som faktiskt skulle få utföra sina jobb utan att andra hela tiden lägger sig i. Potential finns! Men, nu är det ju som det är med den “indiska maffian” etc. Riktigt trist.
QR är ett mycket bra bolag att flyga med också ett hemskt flygbolag att arbeta för….
Har träffat många som arbetat för dem men aldrig hört om någon som tyckt att det varit bra.
Förstår personligen inte varför de rekryterar i väst då kulturkrocken är total.
Hade inte QR hade om sin egen rekrytering i somras? Rekrytering genom Cat of Sweden ställdes in under januari, februari med tanke på kariatyrerna.
I vilket fall är jag övertygad om att Cat of Sweden inte hade hand om deras utbildning. Skamvråsteknik och utskällning inför den övriga batchen sköter QR på egen hand!
CAT:s största uppdrag var väll Qatar Airways? De skötte dock endast rekrytering och inte utbildning.
LaPaige Mavia och Nova har/haft även de samarbete med Cat of Sweden
Som Flygirl skriver finns det flygbolag som kräver att man stannar en viss tid med tanke på vad de betalar för en. Är också för sådant! Annars är det ganska vanligt med de som utför utbildningen och snart därefter slutar, eller byter till ett annat bolag. Bortsett från det är jag ganska negativt inställd till att själv behöva bekosta sin utbildning.
Vilka flygbolag, förutom Nordic Leisure, samarbetar Cat of Sweden med?
Jag har sjävl gått kursen, damerna som har den är hur bra som helst. Kan kännas att man lär sig mycket under kort tid men dom har små prov hela vägen så man känner att man hänger med i kursen. Dom brukar ha företag som direkt rekryterar från deras kurser, kan alltid frågo dom om det finns något intresse eller efterfrågningar på cabin personal.
Kan bara säga goda saker om deras kurs.
Stina R, jag ber Dig läsa om första raden på mitt förra inlägg! Där har jag skrivit att ALLA UTOM SJUKSKÖTERSKOR får bra lön… Så vad fick du din mellanmening ifrån som du har skrivit????
Jag bara undrar….
Flygirl:
Om du läst något jag tidigare skrivit så skulle du veta att jag är den första som propagerar för svårigheten att få ihop ett vettigt liv om man blir sjukskriven med en pissig grundlön. Men fortfarande är det så att det är en win-win situation för företagen för så länge som folk är dumma nog (samma problem i många olika branscher) att skriva på och jobba för en skitlön så kommer skitlönerna behållas.
Kom sedan inte och säg att sjuksköterskor får betalt i proportion till vad de tjänar för studiemedel är något man lånar och inte något man får..
Pluggar man i fem år kommer man ut med 368200sek i totalt studiemedel där 126000sek är bidrag men fortfarande har du 241800sek att betalas tillbaka med 4% av din årsinkomst vilket bestämms av din deklaration och som gör att om du ett år tjänat j-igt mycket pengar så blir det en hög summa som skall betalas tillbaka året därpå då du kanske om du blivit arbetslös plötsligt lever på existensminimum och en återbetalning på 40000kr på ett år är nästan mer än din inkomst.
De yrkeskategorier som du tar upp Stina R förutom sjuksköterskor får en bra lön sen efter deras utbildning… I kabinen är det inte så speciellt bra lön om man tänker på grundlönen! Visst det beror på vilket bolag man jobbar för… Men tänk dig om du blir sjuk en vecka el någon månad…klarar man sig då???? Titta på grundlönen på vissa bolag 11500-15000 kr! Sen skulle jag tycka att om man ska betala sin utbildning själv så skulle det vara mer rimligt med en mycket mindre summa… Tänk på allt som tillkommer: läkarundersökning, språktest, lunch, ev hotellrum, ta sig till kursplatsen… Samt ev hyra och alla räkningar man har hemma! Så det gäller att antingen ha en snäll och “rik” sambo eller snälla föräldrar!
Jag vet att vissa bolag får man skriva under ett sk kontrakt att man stannar ca två år eftersom de har betalt utbildningen. Det tycker jag låter helt vettigt!
Men som sagt Stina R, de som gått “gratis”kurser på andra bolag och som inte får jobb i slutändan är ju en helt annan sak. Om du går och läser till civilingejör så får du den utbildningen med certifikat och kan söka sådana jobb. Om du inte klarar kursen så hoppar du nog av i ett tidigt stadie… Där får du studiemedel som hjälper dig att klara dina utgifter varje månad… En Cabin Crew kurs där man också får betala för sig och man inte klarar den… Vad händer då??? -Du har kastat pengarna i sjön!!! En som gått “gratis”kursen har ju inte förlorat sina pengar på samma sätt som den personen som har betalat… Jag hoppas du förstår hur jag menar! Du verkar vara lite enkelspårig Stina R!!!
Jag påpekar bara det att ALLA kanske inte är så rika och det kostar en hel del och sen blir man inte garanterad ett flygjobb! Flygvärlden är liten och många slåss om jobben…
Jag har också mycket goda erfarenheter av tjejerna på CAT. Proffs!
Dock tycker jag att det är riktigt irriterande att det i Sverige inte finns ett kabinpersonalcertifikat. En grundutbildning skulle givetvis gälla på alla bolag. Varje år skulle recurrent training föras in. Likaså skulle bolagskurser och flygplanstyper finnas med. En sådan utbildning till ett riktigt certifikat tror jag att nästan alla skulle vara berädda att självfinansiera.
Som det är nu får du oftast börja från början om du byter bolag eftersom alla är på så olika nivå.
Långa obetalda kurser och sedan några månaders säsongsanställning är rena ekonomiska katastrofen för de flesta.