Om man som pilot har en kass kollega i cockpit?
Vi säger att pilot A flyger med pilot B en sträcka.
Pilot A märker att pilot B inte riktigt klarar sitt jobb.
Vad gör pilot A då? Rapporterar B eller struntar i det…?
svar
Om pilot A ser att pilot B inte riktigt klarar av sitt arbete så hjälper pilot A pilot B.
Klarar pilot A inte av denna uppgiften anmäller pilot A sig själv till bolaget.
I normal flygverksamhet finns inga dåliga piloter.
Alla dåliga piloter samlas som myror kring en sockerbit på bolag som Norwegian och Ryanair.
Har “den dåliga kollegan” kommit ut på linjen så har det brustit någonstans i kontrollkedjan och någon chef kommer att få fan för det.
Det borde denne pilot veta! Eftersom den ene anser sig klara jobbet så ingår det i dennes arbetet att reda ut situationer som denna! CRM, etc etc!
Att flyga flygplan kommersiellt är inte bara flygning!
Ett av de viktigare sakerna i cockpit är ju att övervaka varandra, så vet man inte hur att lösa denna situation så brister det allvarligt.
J
Dissa honom så kanske han stängs av från Flight Simulator online.
Funkar inte det, skvallra för hans morsa!
Kan det bara så att “kollega B” är från Danmark eller Estland och hans beteende är normalt?
Kolla först!
Det finns tyvärr lika mycket fel på A och B sidan, och vissa A förstår inte att det är deras uppgift att lära B. Sen finns det undantag då kanske ett A eller B måste ses över, men det kan nog flygchefer och kontrollanter ta hand om.
Eller så är det så att B är ett känt problem och alla tycker det är bra att någon (A)äntligen lyfter upp det till ytan. Hängde alla med på den? 😉
Det är förmodligen purserns fel alltihop.
Rob slår huvudet på spiken! Ofta är det då så att pilot B känner något högdjur i bolaget och det kan t o m vara därför som B överhuvudtaget fått jobbet.
Men det allra vanligaste scenariot när man hör talas om att en viss A klagar på en viss B, är att alla bland den flygande personalen känner till att det egentligen inte alls är nåt fel på B, utan snarare just A som är själva problemet.
(Hängde ni med där?)
Bra fråga.
Det beor ju helt och hållet vad det är han inte klarar av.
Men skall man gå efter boken och vad man önskar att så skulle ske i alla bolag är att man skriver en rapport och berättar detta för pilot B.
Eller att man tar en diskution med pilot B på marken, beroende på vad det är för något som inte fungerat.
Dock är det ju så i vissa bolag framför allt Asien, och Östliga bolag att det är svårt, många är rädd för och mista jobbet, ännu svårare blir det om man är på ett slaveri kontrakt, och inte vågar säga emot. Detta kan i värsta fall leda till ett haveri, och det är dålig CRM, och detta är vad som tyvärr sker när det blir social dumpning och låg avlönade kontrakts piloter som inte säger nej till en osäker flygning.