allt det här ingår när du väljer SAS Go till Asien
Ska man tolka detta att man måste betala för alkohol på flighterna till USA nu?
“Vi bjuder på mat och dryck när du flyger till Asien och USA. På nattflygningarna serveras också frukost före landning, och på dagsflygningarna en lättare måltid. I SAS Go ingår alkoholfri dryck till maten. Vi erbjuder snacks, läsk, juice och godis till försäljning i Our Café mellan serveringarna”
http://www.sas.se/allt-om-resan/ombord/resa-till-ovriga-varlden/sas-go/
Vart är SAS på väg? ytterligare ett steg mot Ryan och Norwegian tragiskt.
svar
SAS har nog historiskt efter Janne Carlssons tid i huvudsak styrts av Danskar.
sv pf, intelligente mennesker forstår det-de forstår også hvordan svensker, som styrer SAS og som snart fullstendig ødelegger det, vil skape et klasse-sverige her i oljelandet. Slik behandler liker ikke de fleste norske……
Micke:
Det handlar inte om att flyga eller icke flyga. Det handlar om att SAS skaffar sig en Ekonomiklass med sämre standard än konkurrenterna på longhaul.
SAS har redan nackdelen att man har gamla plan och att long haul alltid innebär minst 2 byten, utom på ett mycket litet antal relationer.
Konkurrenter som KLM, Lufthansa, Qatar, Emirates, Turkish, Finnair når redan tidigare fler destinationer med färre byten, har ofta fräschare plan. Till detta lägger man nu dessutom den komparativa nackdelen att en cola kostar 20 spänn på SAS men är gratis (liksom konjaken) på KLM.
SAS har säkert en kalasprodukt om man ska flyga från Köpenhamn till Nuuk, eller från Oslo till Longyearbyen. Men på Linköping-Jakarta suger de.
Vad är problemet att ta betalt för folk som reser i GO? Folk vill ju resa så billigt som möjligt helst ska flygbiljetten vara gratis…. Sluta gnäll och betala för det man nyttjar annars kan väl folk stanna hemma. Alla vill ha en lön för sitt arbete oavsett vad man jobbar med. Varför ska då flygresor vara snudd på gratis? Jag har ca 180 flygdagar om året & flyger mest med SAS som har kanon service på marken & i luften. Bättre än många konkurrenter så sluta gnäll på SAS hela tiden.
“dette selv om kaffen fremdeles ikke koster noe på DY” ?! Kaffet kostar och har alltid kostat på DY
De är inte med i en allians och inte med i IATA. Då blir man försenad några dygn istället för timmar, om det vill sig illa. SAS har väldigt långt ner till Norwegian! Kompensation vid förseningar kan man glömma. “Allt är Boeings fel!”
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10152232
Men käre pf Norwegian har redan tagit bort den fri frukosten. Norwegian kramare borde hamna i extas när de nu kan flyga med SAS och slippa betala för frukost.
Muligens et langt steg fra Interkont til Norsk Inrikes, men på det sistnevnte forstår jeg det slik at SAS nå har tatt bort frokost tidligere servert til alle pax på avg før 09.00.
Begrunnelse skal være å syne skile mellom Go og Plus.
Kom i håg hva som skjedde da Braathens hadde Best og Back, pax flydde fra BU til SAS. Nå gjør SAS samme feil tror jeg, pax vil ytterligere fly til/med DY (dette selv om kaffen fremdeles ikke koster noe på DY)….Dyr kaffe når folk ser regningen.
SAS serverade också vin och öl till ekonomipassagerarna på lång haul under hela förra året utan extra kostnad. Ingen skillnad.
LH håller på att lansera ett nytt service koncept “Premium Economy Class”, där blir troligen den billigaste ekonomiklassen utan vin och öl om man inte vill betala extra.
Alla bolag kommer dithän p.g.a konkurrens från Lågservice Bolagen.
Jag är ledsen att göra dig besviken, då jag vet att du innerligen hoppas att SAS håller minst lika bra standard i Y som de riktiga stora flygbolagen.
Flög LHR-JFK med BA i December 2013. Billig “skitbiljett”, men vin/öl serverades utan extra kostnad.
Flög AMS-KIX-AMS med KLM i Y under Januari 2014, samma sak där. Vin (gott vin dessutom) öl och cognac efter maten. Mycket trevligt.
Känns som om SAS är på väg att bli någon sorts “hybrid”. Kan inte bestämma sig om de är “low cost” eller “full service” trots att de är med i Star Alliance.
Dock vill jag meddela: Skulle aldrig välja bort SAS bara för att jag måste betala 60kr för en G&T. Där är Bulten på en annan planet
När det gäller priser i ekonomi är det en snårskog.
Jämför detta:
United 21 oktober 2014
Stockholm – New York – Houston – Rio de Janerio t/r 6.757:-
New York – Houston – Rio de Janerio t/r 9.107:-
Det är billigare åka från Sverige än från USA!
Samma sak tillämpar LH med fler bolag. De kan vara billigare flyga från Sverigen än från deras hemma destination. Man gör detta för att fylla sina flygplan. I Frankfurt betalar man gärna lite mer men för att få passagerare från Sverige att ta omaket att flyga via Frankfurt ger man dem rabatt, annars får man inga av dessa passagerare.
@Tutan. De var de som refererade till LH, AF, BF, KLM många av dessa bolag ger ej fullständig information om vad som ingår i ekonomiklass.
Det sämsta exemplet jag hört om var Norwegian long haul som ej tog kontanter utan att i förväg meddelat passagerarna. Norwegian vill ju vara med och leka bland de riktiga bolagen. Därför får de klara av att hantera de brister de är ansvariga för.
@Linkan
Jag trodde tråden handlade om SAS och deras nya koncept.
På något märkligt sätt råkar du i vart och varannat inlägg nämna Norwegian. Varför då? De har väl aldrig kallat sig ett “fullservicebolag” och har således inget med den här tråden att göra.
När åkte du sist med LH, BA, AF, KLM? Numera kanske inte allt ingår, har du dagsfärsk information?
Det sker förändringar inom flygmarknaden. Alla bolag talar ej om i förväg vad som ingår eller ej. Hade till exempel Norwegian från starten av long haul meddelat att de ej tog kontanter ombord? Nej det hade de inte gjort blev en överraskning för ett antal passagerare utan kreditkort.
Snålar in? SAS är ju nästan alltid dyrast i ekonomiklass över atlanten om du jämför med Lufthansa gruppen, BA och AF och KLM där all dricka ingår. Men det kanske inte är dom som är konkurenterna?. SAS hade ett bra koncept fram till den 1 Mars. Är det Norwegian som är huvudkonkurent så blir jag mörkrädd hur SAS tänker. Norwegian har ju ialla fall fattat att flyga direkt från andra orter än CPH. även om jag aldrig skulle sätta mig på en DY flight som det ser ut idag.
Jag undrar hur länge SAS får vara kvar i *A med en service som blir allt sämre.
Tycker SAS nya produkt är perfekt. Snålar man in på biljettpriset så kan man gott betala för alkoholen. Annars så kan man ro över till NY i en eka för det är gratis.
Svar til hvem som helst , altså de ändringer der kommer er jo fordi at man har spurgt kunderne (de frekvente)og de har sagt at der skal väre större forskel mellem klasserne på europa flyvninger , så nu mere og bedre mad når man sidder i Plus , Champagne tilbage på longhaul i C klasse og for at göre Plus på longhaul mere attaraktiv også betaling for alkohol og andre drikkevarer på Go , men husk nu at man trods alt stadig får ALT det vand man kan drikke og en Cola til maden gratis , samt puder,täpper og IFE.
Jeg selv har ingen rigtig mening om det er et skridt i den rigtige retning eller ej , det må tiden vise , for ikke så länge siden prövede man også med betalt for hörelurer men måtte träkke det i land igen , vi får se.
Men med ca. 1 million passagerer bare i turistklasse på longhaul er det jo ikke svärt at regne ud hvad bare for 100 kr salg til hver enkelt bliver til på årsbasis, det er en betragtelig sum.
Men jeg må sige at alle der klager over at der skal betales for drikkevarer , jammen hvad så med puder og täpper hos Norwegian ? hvem vil ikke gerne have det på en natflyvning , se det var jeg noget jeg faktisk bedre forstod at man forventede sig indgik , men sådan er vi så forskellige.
@Leif Bodström. Det går BRA för SAS!
Hur går det nu med SAS? Det är ju ett “Fullservicebolag”.
Vi skall tacka Norwegian. Utan dem hade ju inte SAS varit tvugna att effektivisera. Stenberg, Lindegaard och Jansson försökte, men det var endast tack vare konkurrensen som det verkligen blev av.
Jag håller med inlägget en bit ner på sidan…