SAS kabinanställda
Någon som vet hur mycket sämre lönerna blivit som kabinanställd ?
Hur ser arbetsschema ut för en månad med stockholmsbas ?
Är det många övernattningar ?
Hur många veckor får man vara ledig på sommaren och har man ett rullande sommarschema, d v s har man varit ledig i juli ett år kan man inte få juli nästa år ?
Tack på förhand för svar.
svar
Svärt at pendle når man först har billet rettigheder efter 3-6 måneder , men kan jo starte ud med et lejet rum , det har mange andre gjort.
En SAS-anställda håller till på annat ställe än detta forum. Så alla frågor är från DYstra bemanningsanställda och samma sak gäller för svaren. Eventuella positiva svar ang SAS är från DYstra bemanningsanställda som har en önskan att få komma in på SAS men tyvärr så håller dom inte måttet så dom får låta sig bli pussy whiped av proffice;-)))
Provar igen, här måste väl finnas någon svensk SK-crew baserad i OSL som har lite svar på mina frågor?
För mig är det som sagt pendlingen som är den stora frågan. Hur fungerar det och vad säger SAS om det?
Oseriösa och bittra svar om att något annat bolag är bättre/sämre undanbedes.
@AH SAS:
Har funderat länge att söka mig till OSL. Dock funderar jag på pendlingen. Hur ser det ut för egen del? Vad får du betala på en månad för att ta dig via ARN-OSL (nu antar jag att du flyger från ARN). Är det någon form av ID-biljetter eller hur fungerar det? Jag hade i så fall fått pendla CPH-OSL alternativt AGH/MMX via ARN till OSL.
Kan man bidda i Norge på mycket nightstops? Tar det lång tid innan man får börja flyga longhaul från OSL?
Satsa på att komma till Oslo basen istället, där tjänar man mest, och får fast tjänst direkt, dock flyger man endast 737 som det ser ut nu. Vill du ut på långt så är det Köpenhamn som gäller.
Likt för OSL och ARN är 5 veckors semester över året, 3 på sommaren. I resurspoolen jobbar man mkt över sommaren, vet inte riktigt hur reglerna ser ut för resurspoolen på ARN? I Norge har vi mkt övernattningar i Norge för crew på 737 och även i London, talas ev om stopp för 737 i FRA, ALC och ARN igen. Kabin kort/långt flyger långt till EWR ut från OSL samt alla IC flygningar ut från CPH. Stoppen på 737 från ARN är inrikes i Sverige samt London. Just nu ligger en heldel mixad svensk/norsk 737 crew på slinga ut från CPH.
Tror arlanda har rullande semester schema som vi har, men man kan alltid byta med varandra om det inte skulle passa.
Lycka till!
Först blir du timanställd, sen kan du oroa dig för resten om du ev. får fast anställning. Ekonomiskt sett är det katastrofalt att bli tillsvidareanställd!