etihdad
Någon mer som ska på intervju hos etihdad den 4 mars i malmö?
Har läst massvis med gamla inlägg här och känner mig inte lika positiv längre. Är det bara avundsjuka från de som inte fick jobbet eller var det bara fjortisar som fick jobbet?
svar
Jag var där nere ett år och jobbade för EY. Anledningen till att man ska tacka ja till det jobbet är för att man VILL testa att bo och jobba i ett land med andra kulturella värderingar än i Sverige. Mycket kommer vara annorlunda, en del saker bättre, andra saker sämre. Personligen älskade jag klimatet, destinationerna, kärrorna och tyckte det var spännande att äntligen få lite riktig insikt i hur folk i helt andra delar av världen (läs icke-väst) fungerar.
Det är inte som ett konstant Dubbe-stopp för ett svenskt charterbolag. Det finns inga fackförbund, ingen jante-lag som är styrande, både positivt och negativt.
Jag minns att jag på CRM-kursen (grupp psyk inom flyget) frågade (på tal om att alla har samma värde och kunskap) “hur många kvinnliga piloter har ni?” och fick ett halvskratt tillbaka och att “haha, nej nej, kvinnor kan ju såklart inte flyga flygplan, men annars är det ju samma”. Den mentaliteten kanske har hunnit försvinna. Eller inte.
Men saknar att kunna ligga bakis och ringa ett samtal och fick home delivery av 2 kebabrullar och 4 cola för 15 spänn 5 min senare…. haha
Annorlunda och spännande. Dagens tips är att man faktiskt har väldigt mkt fritid där nere, både hemma och på stopp. Passa på att plugga, varför inte arabiska? Tyckte jag var jättespännande. 🙂
När jag blev anställd fick jag 2 frågor: hur många dörrar hade ni på din förra flygplanstyp? hur många galleyn hade ni? Efter 1,5 min fick jag besked att jag fått jobbet för att jag verkade kunna le, såg svensk ut, och de fortf hade några platser kvar för killar (max 10% på min tid).
Kul att förhålla sig till? Ska ärligt säga att det är steg ett på tal om kulturskillnader. Ja valde att säga till mig själv att som tidigare flygande så kommer jag att jobba för säkerheten och servicen ombord, inte för att va ännu ett blont rufs i ett galley. Ens eget val. Ett val jag inte sörjer i efterhand även om det kändes konstigt då.
Känns det spännande – kör! Lejonparkerna kring Jo’burg är fantastiska och att ta med päronen som besöker på en afternoon tea i Emirates Palace är häftigt.
Lycka till alla!
Ser mörkt ut för dom.
Kanske inte en dag för tidigt om de nu infört de reglerna! Dock så utbildas väl nya att arbeta i både J- och Y-klasserna? Och fallet har varit så att man har kunnat ansökt till att bli CM efter ett års flygerfarenhet på Etihad! Vet av flertalet fall där gröna med ett års flygerfarenhet har blivit CM.
Emirates har spridda åldersgrupper. De har personal som arbetat i årtioenden och till skillnad från EY, GF och QR låg personalomsättning. Men till saken hör väl den att de måste vara mer öppna med att ta in personal. Det är stor konkurrens bland dessa flygbolag och de kan inte vara lika noggranna som förr i tiden. De behöver personal så de tar både in yngre och äldre (Emirates ändrade ju sin maxålder för inte så länge sedan).
QR… nuförtiden är det väldigt ung personal. Väldigt ont om erfaren personal! Då jag arbetade där låg medianålder vid en sisådär 25 och uppåt. Nu är den markant lägre.
Jag önskar man kan läsa på lite innan man yttrar sig. Kanske var det Amme beskriver fallet för två år sen men EY har skärpt till reglerna ordentligt och infört nya riktlinjer när det kommer till CM-rekryteringarna och klassdelning av crew. Vare sig du är 21 eller 31 och tror att du kan bli CM efter enbart 1 års flygerfarenhet söker du till fel bolag.
Sen det här med mogen personal kan jag hålla med om, tyvärr är EK heller inte vidare bra på detta. Vet inte hur det är med QR eller GF.
CabinCrew, hur vet du att det är 30% nöjda och 70% missnöjda på QR?
VÄLDIGT annorlunda att arbeta där nere!
Förstår inte varför EY söker efter lite mer mogen personal? Sedan också skrämmande att de efter ett års flygning (oavsett tidigare erfarenhet, tillämpas också vid vissa bolag i Europa) kan bli befodrade till CM (Cabin Manager). I praktiken innebär detta att en 21-åring som aldrig någonsin flugit mer än ett år kan bli chef över B777! Åtminstone på EK och QR (morr) måste man i snitt arbeta ett år i respektive klass innan man kan bli kabinsenior och därefter kabinchef.
Gå till intervjun, ni har inget att förlora! Och de har rekryterat personer i Sverige med utländsk bakgrund..
undrar också om det är lönt. Är ju över 25. Men har ju inget att förlora. Går det vägen så blir jag glad. Trivs jag inte så kan man alltid åka hem. Nu tror jag inte att det är något problem då jag är lite äldre och mer världsvan än många av de 20 åringar som knappt flyttat hemifrån..
Har också hört ryktet om att man ska se ut som en skandinav. Vilket jag iofs gör och är. Men de har ju faktist rekryterat folk i sverige som har utländsk bakgrund.. Så klart ska du gå dit och chansa.. Vill dom absolut inte ha dig så blir du förhoppningsvis utsållad ganska snabbt så att du inte behöver spendera hela dagen där.
Lycka till alla…
Jag funderar på om det ens är lönt att gå dit för min del, jag har hört att om man har utländsk bakgrund annan än från ett arabland så är man i princip borträknad. Tydligen så resonerade de då att de kunde inhämta folk från intervjuerna som skedde i de respektive länderna..med andra ord är jag på Etihadintervju i fel land. 😀
Lycka till på söndag alla som ska dit! 🙂
CabinCrew, jag vet för jag jobbar där själv men det var inte det som var frågan
Det ÄR väldigt annorlunda att jobba i Gulfen jämfört med att jobba hemma.
Vissa älskar det. Många hatar det.
Emirates har bäst rykte. Gulf Air ganska neutralt. Ethiad har lite sämre rykte och Qatar har dubbla rykten (70% missnöjda och 30% nöjda).
Ethiad har dock rykte om sig att byta crew lika ofta som ledningen byter underkläder. Rekryterar gärna unga och kanske inte helt världsvana personer.
Det finns en viss chans att du trivs. Annars åker du hem. Har du något att förlora?
Hur va intervjun? Var det så “oproffsigt” som vissa hävdar?
vad skönt att höra lite positivt.. Och att höra från någon som arbetar för etihad och trivs.. Jag ska gå på intervjun på söndag utan några större förhoppningar.. Hoppas verkligen att jag kommer att få det men har förstått att utsållningen är ganska stor..
Hej Ville bara säga att jag är över 25 och jobbar på Etihad och trivs super bra. Det är väldigt blandade åldrar här, Absolut finns en hel del unga mindre mogna människor här precis som på svenska företag men Abu Dhabi är underbart och Etihad är super att jobba för. Lycka till
Jag har över 15 års heltid som UFO i bagaget och jag tycker att Du ska strunta helt i vad alla vi på nätet säger. Koncentrera Dig på vem Du är och vad Du kan bidraga med! Gå dit och se det som världens möjlighet. Funkar det inte så har Du ju en erfarehet mer i bakfickan nästa gång Du ser något som är tillräckligt spännande.
Ibland kan man undra om den här sidan är till för alla som har missat eller klantat sig på en intervju. Jag hör inte dit. Hur som hälst så ska Du tro på Dig själv. Kör så det ryker – och LYCKA TILL!
hm, låter inte bra. Är ju över 25 och har en hel del uppe i knoppen. Ja ja, vi får se vad som sker.. Kanske är jag om jag skulle få jobbet va undantaget. Måste finnas några sådana med. Vissa av resedagböckerna jag har läst är skrivna av några som inte verkar vara helt borta..
Jag har själv varit på denna intervju och kan bara tillägga att allt negativt som står om detta bolag stämmer. Det är verkligen bara fjortisarna som får jobbet och är man över 25 strecket då skulle jag nog vilja påstå att det är kört. Har man någon som helst erfarenhet med sig i bagaget eller det minsta lilla uppe i knoppen ja då ligger du också pyrt till. Gå dit och se detta skämt med egna ögon för det är precis vad det är. Om du nu får anställningen så överväg, tror att det är snarare en nackdel än en merit att ha jobbat för detta “Ryan Air”.
Det är också ett bra arbete men det kan vara riktigt svårt för västerlänningar att anpassa sig till Mellanöstern. Chefer har för sig olika fasoner och använder vissa metoder som för oss inte skulle accepteras, eller ens vara lagligt i visa avseenden.
Och ja, många är riktigt unga av att döma från Resedagboken. Kanske inte sådana vars händer jag skulle vilja lägga mitt liv i men EY tycker ju uppenbarligen att de passar!
Har läst lite resedagböcker själv. De som är där nere nu verkar så unga… Inte konstigt att det verkar vara stor personalomsättning när de som är där knappt har hunnit flytta hemifrån.. Men så som jobbet framställdes under infoträffen så verkade det som ett mkt bra jobb..
Antar att det är en blandning av båda! Har läst ett par dagböcker på resedagboken och förstår inte riktigt hur EY tänkt med vissa, men men!
Det bästa du kan göra är att gå dit utan eventuella förhoppningar och hoppas på det bästa!