Airbus 340 med världens sämsta andrahandsvärde
Deutsche Lufthansa (LHA:GR), which flies 48 A340s—more than any carrier—says the plane’s latest variant uses about 30 percent more fuel per passenger-mile flown than the two newer twin-engine widebodies that it has on order, Boeing’s (BA) 777X and Airbus’s A350. That’s why, after spending an average $120 million for an A340 a few years ago, airlines and leasing companies today are reselling the same plane for about $20 million—“and only that if they’re lucky,” says Phil Seymour, president of IBA Group, a British aviation consulting firm. In September, International Lease Finance (AIG) took a $1.1 billion writedown on its fleet of four-engine planes, which consists mainly of A340s.
svar
Boeing 787 har rekordmånga beställningar, 1031 stycken. Men det stämmer att 11 av de tidiga tillverkade 787 har högre tomvikt än de andra och är svårare att sälja.
Airbus 340 gick inte att sälja eller att få ekonomi att flyga utan man fick LÄGGA NER tillverkningen 2011. Airbus 350 har 814 beställningar.
Flygplanstillverkaren Boeing kämpar med att hitta köpare till 11 av sina första 787 Dreamliners, värderade till 71 miljarder kronor.
Ingen vill ha skräpet.
De flesta plan “parkeras” i öknen just innan det är dags för C eller D-check. Så i vissa fall får du nästan dubblera inköpspriset för att få planet “airworthy”.
Kolla in alla flygplan som står och väntar på att få komma upp i luften.
Har kan du köpa en billig B747 eller någon annan typ.
Tack för ditt informativa inlägg. Det behövs fler sådana på forumet.
Mvh/Leffe
Flygplan från ex Norwegian och Ryan, är ganska eftertraktade som begagnadsflyg på chartermarknaden, eftersom de oftast har ganska många cykler, men inte så mycket totalt flygtid, så de funkar fint o flyga charter med (inte så många landningar och starter på samma summa timmar som korta OSL-TRD eller ARN-GOT flighter)
Norwegian har väldigt mycket flighter som är upp till max 2 timmars flygtid, och inom norge, många inlandsflygnngar på 50 minuter, som olso – bergen,-stavanger-trondheim osv. som går flera gånger per dag, medans charter flygningarna oftast är 3-5 timmar långa, ibland uppemot 6 timmar.
När jag flög för Travel Service i Tjeckien innan så hade de väldigt många ex 737or som bara var 4-5år gamla, fast med väldigt många cykler, från många olika bolag, och de var också intressant och se utrustningsskillnaderna i på de begagnade maskinerna, ex Air Berlins flygplan har väldigt mycket extra utrustning i cockpit.
Linkan din gamle SAS kramare.
Vad tror du SAS små grisar (736) har för andrahandsvärde då??
Nu börjar du bli patetiskt med ditt Norwegianhat.
Lågt andrahandsvärde, titta hur många Boeing flygplan som finns parkerade i Nevadaöknen de har lågt andrahandsvärde.
Norwegians gamla Boeing B737 har nog sämre andrahandsvärde och en bränsleförbrukning som heter duga.
Sälj dom till Iran, de betalar säkert bättre. USA kan knipa igen.
Då ser vi snart en hel bunke 340:s i frakt version då!
Då blir helt plötsligt A340 en billig maskin, mycket låg kapitalkostnad.
Förbrukningen per passagerare och flugen mile är beroende av hur flygplanet är konfigurerat. Den största A340 kan ta upp till 475 passagerare. Då skiljer det inga 30%.
Nya Boing B777 har stolar som tar mindre plats så man kan packa in fler passagerare. Packade som sillar ger lägre förbrukning per passagerar mile men också en mycket obekväm flygning.
Du har inte sett hur lite man betalar för en begagnad B787.