FlyMe-farsen:Slutet gott, allting gott!
Ja, så var sista föreställningen äntligen över, och till alla blåögda påhejare som nu står på läktaren som fågelholkar kan man bara säga “Vad var det jag sa!”
Det är naturligtvis tråkigt för all personal som nu blir utan jobb, alla resenärer med värdelösa biljetter, och självklart alla stackare som investerat i värdelösa aktier i alla dessa otaliga nyemissioner.
Alla dessa förlorare står nu med struthatten medan skojarna bakom bolaget sitter garvar när de tänker på alla pengar de klämt ut ur bolaget.
MEN med handen på hjärtat. Hur i hela världen trodde ni att det skulle gå då?!
Trodde ni verkligen på fullt allvar att FlyMe-bedrägeriet skullle hålla i längden?
Det juridiska efterspelet kommer att bli MYCKET intressant.
Återigen, alla ni som skrek er hesa på forumet om hur FlyMe skulle ta ledningsposition och “slå ut SAS” och alla andra huvudlösa fantasier som ni spred omkring er på detta forum, har ni vaknat upp nu?
Bedrägeri skall inte löna sig.
Slutet gott, allting gott!!
MTs Hockeyfrilla
svar
Det vore rätt kul att få tag på en gammal biljett som sålts av FlyMe! Var kan jag få tag på detta stycke flyghistoria?
Usch, den här branschen gör människor till monster.
Det är Rupert van de Weld vi pratar om va? Som sitter häktad?
Men det kanske var lika bra? Just nu händer ju precis samma sak på AirKernal och Viceflyer i Belgien.
Vilka är på tur? Norwegian kanske??
Gycklarcirkusen rullar vidare…
Det ska bli mycket intressant vad Ekobrottsmyndigheten hittar i FlyMe chefen Finn Thaulows dator och pappershögar som de konfiskerade vid en gryningsräd mot skojarnästet på Mölndalsvägen i Göteborg i fredags.
(Källa: StockholmCity)
Lika intressant kan det bli när moderbolaget FlyMe Europe ska lägga korten på bordet och bekänna färg. (de har ju som bekant ställt in presentationen av resultatrapporten än en gång, vilket troligen inte förvånar så många)
(Källa Di & Expressen)
Det kommer att bli en lång utrullning i buskaget innan FlyMe kärran stannar för gott…
“Keep your seat belts fasten until ‘BlowMe’ has reached a complete stop…”
Nej, håller med dig om att bedrägeri inte ska löna sig. Men ARN-MMX med Malmö? FlyMe satsade där och det gick trots allt hem hos resenärerna.
Säger du det “businessclass737”? Så när slutar Malmö Aviation och Flynordic med sin trafik? Eftersom du är ett troll är det ju meningslöst att påpeka att Malmö Aviation varit med i leken sedan 1992. Tack för ditt expertinlägg.
Hockeyfrilla? Låter omodernt. Ja, hoppas SAS blir ensam aktör och får monopol på inrikes priserna. Helt rätt vi behöver inte lågpris flyget när man kan betala dyra pengar på att ta sig från A-B med samma service och lika unga trevliga värdinnor! Fly Safe!
Jag har svårt att glädja mig åt en konkurs som ni verkar göra. Sen går nu Sterling in på FlyMes marknad samt att flera intressenter är intresserad att ta över FlyMes fina organisation. Resultatet av denna konkurs kan bli att vi nu får 5 aktörer på flera inrikeslinjer.
Daniel A: Det finns nog ingen i aktiespararnas förening som idag håller med om att FlyMe var ett seriöst drivet flygbolag. Om du med “seriöst” menar att de uppehöll driften innanför myndigheternas regler för att behålla sina tillstånd så´stämmer det, men där slutar nog beskrivningen “seriös”.
Den flygande personalen (och den flygoperativa ledningen) ska ha en eloge för deras insatser och utan dem skulle bolaget vara groundade långt tidigare.Hoppas att dom hittar nya jobb hos seriösa flygbolag.
Men Daniel A, ge nu upp. Utan alla nyemissioner, bluffar och lögner skulle pengarna vara slut för länge sen. Hela ekonomin har byggts på välbeprovade “kissa-i-byxan-principen” där nya friska pengar fått täcka gamla djupa hål. Det kallas i andra sammanhang för Pyramidspel, och är olagligt.
Det blev aldrig några positiva siffror och blomstrande lönsamhet, och inga utsikter för det heller så lång mänskligheten kan blicka. Så är det bara, och det spelar ingen roll hur mycket du fantiserar här på forumet.
Nu är bolaget historia, men dina femstjärniga “Bagdad-Bob-inlägg” fortsätter uppenbarligen att eka?
Det är över nu Daniel A…
Fuel off – Parking brake on – Struthatt på!
Det är helt enkelt så att fyra inrikesoperatörer är åtminstone en för många. Tre blir mer balanserat. Då finns det chans att de tre övriga kan tjäna pengar och utveckla verksamheten.
Låga priser har alltid sina förespåkare, men det ska vara på ekonomiskt sansade grunder.
Sen betyder låga priser också en annan produkt. Köper man Eldorado på Willys så får man en samma vara som när man handlar ett traditionellt varumärke.
Det samma sak med totalt okända varumärken på Lidl.
Lågprisbolag har sin nisch…
Daniel med 52% kabinfaktor som Flyme hade i Januari, så var nog inte Flyme inte mycket till prispressare.
Jag tycker det är mycket bra att våra rättsvårdande myndigheter gör en utredning av den här Flymesoppan, jag gissar att det finns mycket som inte tål dagsljus.
FlyMe Sweden är ett seriöst drivet bolag vilket alla analytiker till och med Aktiespararnas förening håller med om. Problemet låg i moderbolaget FlyMe Europe där oseriösa ägare invaderat bolaget och plundrat dem på det kapital som skulle kunna byggt ett fint bolag. Siffrorna var på väg upp och med den lönsamheten, sen att moderbolagets problem gjorde att banken låste de 60 miljoner i biljettförsäljning som dotterbolaget skulle använt för fortsatt driftär enkommt FlyMe Europes ägares fel. jag gick själv ur bolaget som ägare då Cognition gick in som ägare i bolaget och har haft denna konkurs på känn i ett par månader då allt verkat gått fel i moderbolaget. Det som är synd är att en fint uppbyggt organisation och struktur med 220 anställt och start varumärke nu troligen går i graven. Allt på grund av en girig och möjlightvis krinimel norsk medborgares handlande.
Det som är synd är vi nu åter får höjda biljettpriser i sverige och det tryck som FlyMe skapade nu försvinner, redan i utgången av mars kommer LFv få minus sifrror i statistiken på grund av detta och LFV på Landvetter får en tuff tid framför sig med nerdragningar.
Inte bara en tragedi för resenärerna utan lika mycket en tragedi för branschen.
Bäste “Stardust”,
Att det funnits anställda underhuggare och målvakter som skött det operativa korrekt är väl inte konstigt? Det har ju varit en förutsättning för att hela farsen skall kunna fortgå och de lurade “investerarnas” pengar skall kunna rulla ut.
Faktum kvarstår dock att ledningen som gång på gång under hela bolagets korta historia farit fram med osanning och lögner för att hissa kurs och intresse inför alla nyemissioner. Detta beteende är olagligt och det kommer att få ett efterspel. Förmodligen blir också resultatet att ribban höjs ytterligare för de som vill prova sina vingar och starta flygbolag.
Du (Stardust) påstår också att jag nu står och “myser med SAS”, och ja, faktiskt, det gör jag! Men med i myshörnan finns också FlyNordic och Mavia samt alla andra RIKTIGA flygbolag som håller sig på rätt sida om flaggorna i pisten, och inte försöker sig på innersvängar för att lura småsparare, anställda och resenärer på sina pengar, jobb och resor. Nu har de RIKTIGA flygbolagen möjlighet att bedriva sin verksamhet med vinst, och det kommer att gynna alla, inklusive resenärer och anställda.
Det är ju märkligt att du (“Stardust”)inte verkar förstå vilka som är bovarna i dramat här! (sedan har du även missuppfattat ordspråket som du skrev i ditt inlägg. Det heter “vatten på sin kvarn” inte kran, men det är av underordnad betydelse)
Jag har absolut största sympati med alla drabbade, MEN (som Tony säger..) detta är den “självsanering” i den svenska flygbranschen som jag och många andra förutspått! Den var oundviklig, och YTTERST förutsägbar!
Jag skrev “Slutet gott – Allting gott” med viss ironi, vilket borde framgå ganska klart. Den olycka som nu drabbat många har framkallats av FlyMe’s skumma ägare/ledning och inte övriga aktörer i flygbranschen. Rikta ilskan och besvikelsen åt rätt håll!
Med vänliga hälsningar,
Hockeyfrillan
Dessvärre lär väl, som vanligt, dessa herrar gå fria, Ekonomiska brott har ju ingen större prioritet. Om det inte gäller en Toblerone förstås…då djävlar blir det fart.
Ja sköter man inte det operativa, då blir man INTE långvarig. Så dumma var de inte. De flesta skumma verksamheter har en skötsam fasad utåt.
Money makes the world go around, och utan pengar så stannar det.
Det finns större bolag än Fly Me som har havererat.
Tycker det är anmärkningsvärt hur ni tycks försvara Hockeyfrillan “slutet gott allting gott” Jag anser heller inte att flygbolaget Fly Me skulle vara ett gäng kriminella som ni påstår.
Snarare Cognitions ägare Ager Hansen isåfall. Fly Me har skött sitt operativa mycket profesionellt de är de flesta analytiker överens om.
HOCKEYFRILLAN roligt att att Du är tillbaka, helt enig med dig.Stardust man kallar inte en person med en annan åsikt idiot.
HOCKEYFRILLAN tillsammans med några andra insiktsfulla personer, har ju förutspått vad cirkus FlyMe skulle landa.
Men vad är alla som stått upp och haft andra åsikter.
Nej, kriminella företag och personer skall inte syssla med affärer.
Bäste Stardust! Någon gång måste flygbolagen börja att ta betalt för vad produkten faktiskt kostar..Det är paxens våta dröm att få flyga runt för “vettiga” (vad är det?) priser..Men verksamhet bedrivs för att tjäna pengar eller hur..? Att bedriva ett flygbolag har fasta kostnader som om du är seriös aldrig går att skära ner på. Vi lever också i ett högskatteland med en taskig valuta..Det gör det inte enklare precis.
Däremot behöver vi inte vara rädda för att turismen skulle minska på grund av att ett litet sk low-cost bolag som FlyMe går omkull..Bla gör nämnda valuta att utländska bolag med lägre omkostnader kommer att fortsätta att flyga in folk..så länge de finner Svedala atraktivt!
Att arbetstillfällen försvinner är det som är värst med hela historien..som så många gånger förr när “mäktiga” herrar ska leka flygbolag.
FlyMe:s fall skapar möjligheter att göra inrikesflyget lönsammare. Det tjänar nu både SAS och Flynordic på.
I övrigt håller jag med Hockeyfrillan om att det skall bli intressant att se vad det blir för rättsligt efterspel till FlyMe:s konkurs.
mvh/spårsnoken