Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS – Tillbaka på rött

Tråden startades av Jan C

Då blev SAS resultat för första kvartalet klart. Minus 146 miljoner kronor mot förväntande minus 41 miljoner. Så man undrar om det blir någon utdelning på deras preferensaktier?

Publicerad den 2014-03-14 08:14
Skriv ett svar
Antal svar: 22

svar

Knutas
2014-03-16 14:11

Nu är SAS tillbaka till verkligheten, där känner de sig hemma. De har ju varit där i alla tidigare år. Hur går det, får ni aldrig någon ordning på detta ekonomiska kaos.

Bo i bilen
2014-03-15 20:00

Pierre Holmgren är den nye Bagdad Bob. Lever i total förnekelse.

oxå undrande
2014-03-14 21:55

Gläd dig åt fullsatta plan men fundera gärna på varför ditt bolag inte tjänar tillräckligt med pengar.

Pierre Holmgren
2014-03-14 18:19

@ svar undraende , jeg var på akuten , down but not out.
Urolig? Tjaa godt er det vel ikke , men det var Norwegians februar heller ikke , konkurrencen er stenhård fra alle sider så vi får se.
Dog har jeg selv 4 lange ture i april og alt er udsolgt både til SFO ,EWR ,BEJ og IAD på disse ture ogsåi C klasse så mon ikke vi klarer et år til 55555

Stefan
2014-03-14 17:15

Det verkar alltså som att SAS resultat var en större förlust än under samma kvartal förra år om man tar engångsintäkten med pensionerna i beräkning. Då är framtiden oviss för SAS. Trist.

Börsrådet
2014-03-14 15:47

Nej dom är i allra högsta grad närvarande och skakar liv i alla möjliga trådar för att ta bort fokus på SAS.
Nu senast ställer Linkan frågor om bränsleförbrukning i den en mil långa tråden om Dreamlinern !

Undrande
2014-03-14 15:44

Var är Linkan och pierre? På akuten?

Börsrådet
2014-03-14 15:41

@ Kurtan

Hela iden med preferensaktier kan du läsa om i annan tråd ” SAS aktierna ” som nu ligger på sida 2.
SAS behöver pengar och får inga lån varför iden om preferensakter infördes, men det är allt annat än ett tecken på god hälsa !

SAS aktien har också brutit igenom brytpunkten 17 kr och fallit 6 % i skrivande stund.
Preferensaktien närmar sig 500 och faller den under den gränsen kan stor panik utbryta.

Nostrodomos
2014-03-14 13:18

Förvånad… någon?

Kurtan
2014-03-14 12:41

Självklart säger Roald att SAS ska uppnå de tidigare utlovade resultaten. Samt att han lyfter fram de positiva delarna. Det är hans jobb och skyldighet. Men att säga att det var en engångspost med pensionerna på över en miljard som gjorde att SAS inte visade en ännu större förlust än förra året gör han givetvis inte.

Kurtan
2014-03-14 12:16

Ur SAS senaste kvartalsrapport Nov13- Jan14:

“Other nonrecurring items amounted to MSEK 1,044 (0),
attributable to the positive effect from changed pension terms.”

Med andra ord så har man “frisserat” upp siffrorna. “Income before tax and nonrecurring items” var -1169 miljoner i förlust i år. En drygt 400 miljoner större förlust än året innan.

Det ska bli intressant att se vad man kommer att visa för siffror för resten av året.

ARN LH
2014-03-14 10:13

Denna förlusten beror enbart på att färre personer idag behöver flyga mellan ARN-CPH och OSL-CPH m.m för att ta sig vidare ut i världen….

CL
2014-03-14 09:53

Det är för att stärka den finansiella situationen inför de stora investeringar som kommer med nya flygmaskiner. Finansieringskostnaderna minskar rejält, vilket är positivt för SAS. Bankerna får mindre inflytande, dvs SAS styr istället för bankerna.

Att det hade sett svart ut utan preferensaktierna är inte korrekt. Det är inte så att SAS behöver lånen för driften. På helåret går SAS med plus. Prognosen i år är bättre än förra året, eftersom Q1-förlusten är betydligt lägre. Läs mer i årsredovisningen!

CL
2014-03-14 09:46

RG: – Vi visade förra året att vi kan tjäna pengar i Europa. Det tänker vi visa i år igen.

SAS behöver ingen gammal despotisk miljardär som vd. (Som flyr undan skandinaviska lagar med bekvämlighetsflagg)

Rickard Gustafson är en helt annan person. Tur det, för SAS anställda. Hoppas de har vett att uppskatta det.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/svagt-resultat-for-sas_3363122.svd

Nadja
2014-03-14 09:41

Jag tror ändå att Richard Gustavsson är rätt person att vända SAS-Skutan i rätt riktning. Han har åstadkommit mycket på sin korta tid vid rodret.

MEN, börjar Danska kabinfacket att vidta åtgärder så kommer det att vända mot botten med en otroligt snabb fart. Sista strejken på SAS Danmark kostade väl SAS 14 miljoner Danska kronor om dagen (om jag kommer ihåg rätt), trots att de hade förberett väl.

Det är bra att Moody’s höjt kreditbetyget. Det innebär lägre leasingavgifter för de nya/begagnade plan som tillförs flottan. Men om 3 år skall långdistansflottan börja bytas ut. Det blir nog enormt mycket högre leasingavgifter för en A350 jämfört med en existerande A330/340. Hoppas verkligen att besparingen i bränslekostnader motsvarar mer än kostnadsökningen på leasingavgifter.

Mvh/Nadja

Kurtan
2014-03-14 09:23

Hade de inte fått in pengarna från preferensaktierna hade deras situation varit akut. Det ser tyvärr mörkt ut för SAS.

MaxPax
2014-03-14 09:22

SAS har ändå jobbat bra med kostnaderna. 500miljoner mindre i förlust jämfört med samma period året innan.

Det som oroar är inkomsterna. 1.1 miljarder mindre i inkomst jämfört med samma period året innan. Är det Widerø som “spökar” eller är det sånt stort tapp i försäljningen?

Det är också oroväckande att kabinfaktorn fortsätter att minska, och de som flyger betalar allt mindre för sina biljetter.

Ps. Kan vi försöka hålla denna tråden till SAS. Om någon vill skriva att det går ännu sämre för DY, så kan ni väl öppna en egen tråd om detta.

mvh/Max

Lugn
2014-03-14 09:15

Ja, men det är ju bara en kvartalsförlusten de rapporterar, årsförlusten blir nog bättre.

Pelle
2014-03-14 09:12

Är ni sanna? Läs rapporten och se att SAS har stora stora förluster som de döljer med engångsposter! Det ser inte bra ut!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500