Varför går det inte bättre för Norwegian
Norwegian fløj med underskud i februar
Norwegians enhedsindtægter faldt med 20 procent i februar måned, hvilket betyder, at selskabet flyver med underskud. Det skyldes blandt andet, at billetpriserne bruges som markedsføringsmiddel i nye markeder.
http://www.check-in.dk/Norwegian-floej-med-underskud-i-februar#.UyVUM84z1_w
svar
CASK var 0,45 NOK i första kvartalet och det är oförändrat från förra året. Ingen vill betala något för att flyga med Norwegian. Då blir det förlust.
Egenkapital på 17% är kritiskt lågt.
Norwegin måste dumpa priserna för att fylla planen.
När de gäller long haul hoppas Norwegian på försäljningen ombord. Men det ger problem, det är snåljåparna som bokar med DY. De har matsäck med hemifrån. De handlar inte tillräckligt för att kompensera förlusterna.
De som är villig att betala mer föredrager bekvämare flygplan för lång resan.
Det blir dyrare för Norwegian att slingra sig, eftersom advokatkostnaderna blir mycket högre. Men de skjuter på utgifterna!
Höjer knappast Norwegians image, eftersom historierna kör runt länge i media.
Taskig reklam, helt gratis. Bra jobbat, Norwegian!
Norwegian förekommer som ett “mycket dåligt bolag” hos allmänna reklamationsnämnden och transportklagenämnden.
De fokuserar på andras problem istället för sina egna.
Norwegian har inte tagit ställning till om tingsrättsdomen ska överklagas. Bolaget dömdes också att betala rättegångskostnaderna.
Trixande slår tillbaka Norwegian dömd i domstol igen.
http://www.di.se/artiklar/2015/4/29/pilot-vann-mot-norwegian/
Varje extrakostnad gräver djupare och djupare i kassan. Om man resonerar att det ena och det andra är småpotatis. Då blir man snart varse att alla dessa obetydliga kostnaderna kan vara skillnaden mellan framgång och katastrof.
Sätta upp ett kontor på Irland samt bekosta ett AOC eller två är småpengar i sammanhanget.
Allt trixande som Kjos gör måste ha kostat en hel del. Registrera NAI på Irland bygga upp ett kontor skaffa ett AOC. Nu måste han flytta flygplanen till Norge för att kunna nyttja dem.
Hade det inte varit billigare att göra rätt från början?
Syftar du på NAS kassa? Känns som Norwegian group själva bestämmer hur mycket pengar det ska finnas i kassan. Norwegian group ser idag ut som SAS Group gjorde för 15 år sedan. Sedan sålde SAS hotellen samt Widerø, då började kassa sina.
Så är inte fallet i Norwegian…. ännu iaf.
Det fattas pengar. Förluster tär på kassan och snart är den tom. Egenkapital på ynkliga 7% är inte tillräckligt.
Inte lätt att göra nyemission i ett förlustbolag. Kvartalsresultatet kommer på onsdag.
När ett bolag har ettgäng olika dotterbolag med tillgångar biljettförsäljning och personal separerat blir det väldigt svårt att få en riktig bild av det ekonomiska läget. Vad som är ett faktum är att bolaget leasar sina flyg från AAAL till ett överpris. NAS, NAI, NAR är bara delar av Norwegian Group. Där ingår även Norwegian Cargo, Norwegian hollidays och Norwegian Bank. De tre sista drar in mycket pengar och hur man dribblar med kostnader bolagen emellan vet nog bara ett fåtal personer.
Titta bara vad de sa att de två senaste strejkerna kostat… 1 kabinpersonal kostade 100 miljoner och 650+ piloter i 11 dagar 300+ miljoner…
Jämför med SAS Airlines och SAS Group…
Googla: Norwegian omdöme, eller Norwegian Feedback.
De har skjutit sig själva i foten. Tack vare Long-haul debaklen och deras obefintliga kundservice så tvivlar pax att boka vanlig kort- och mellandistans också.
Det blir tungt för Norwegian, bäst sälja sina aktier nu.
Man förväntar ett driftsresultat för Norwegian, på MINUS 846 miljoner NOK.
Egenkapitalet är ynkliga 7%. För flygplansleasingaktiviteter krävs 25-30% så en nyemission är given, om inte Norwegians optioner säljs. Bränslepriset har gått ner, så det blir en försäljning med förlust.
Med tappade marknadsandelar och ett stopp för asiatisk billigbesättning på Dreamlinern, ser det bekymmersamt ut.
Källa: DN.no
Den snart 70-årige vd’n är en belastning för bolaget, men hur gör man med det när han är stor delägare?
De säljer en produkt till lägre pris än vad den kostar att producera.
Man behöver inte vara Raketforskare för att förstå att det inte funkar!
Trevlig helg.
De flyger Boeing 787. En gång i veckan till obskyra destinationer.
1.6 miljarder SEK i förlust. Det är 160 tusen miljoner!
Du snackar om en strejk vid Norwegian…..medan SAS har haft 150 olagliga strejker. Get a life!!!
http://www.svd.se/naringsliv/norwegian-startar-nya-langlinjer_4503330.svd
Bara att gratulera!
Observera att mätningen gjordes före den 11 dagar långa Norwegianstrejken.
Så Norwegians omdöme har knappast blivit bättre!