Race to the bottom
Kjos leder. Nästa steg är att ersätta “de dyra” med “de billiga”.
Good luck Norwegians!
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2783644.ece
svar
kjosan säljer nog snart och då får vi se hur det går 🙂
Finns nog risk för det.
Förr eller senare måste man börja betala lån etc.
Rädd att dom expanderar för snabbt! blir en turkish all over! 🙁
Du har möjligen inte funderat över att de kanske gillar att flyga.
Förövrigt är det nog du själv som är avundsjuk över att du inte får bära uniform.
“Race to the bottom”
Trodde det var en tråd till om Flygtorgets pinsamma försök att driva forum.
Bra inlägg!
Mvh/Ian
Detta är ett forum om flyg. Dina aggressioner passar bättre på Avpixlat eller Sportbladet.
Kaj Videll.
Nu är det ju så att SAS står för det kanske sämsta avtal som en nyanställd pilot erbjuds inom tungt flyg i Europa. Samma liga som NAX.
Avundsjuk eller är du bara ignorant och icke läskunnig? Ska jag skriva på Emgelska?
Jag har anmält ditt inlägg. Hoppas Flygtorget spärrar din ip-adress
J.B. “Villiga att försaka för att sitta längst fram” ? ? Vilken planet kommer du ifrån?
Gäller inte bara pilotyrket. Vad är man inte villig att göra för att få ett jobb, inte minst ett “drömjobb”. Tycker du är väldigt nedlåtande, inte bara mot Rajan.
Du får trots allt hem ca. 22-24 TSEK NETTO som F/O, efter att du betalt in skatt och reserverat social avgifter. Det är bättre än att köra Spårvagn mellan Drottningtorget och Kortedala……………
Må vara att det “försakas” i dina ögon (är du arbetslös akademiker, eller fick du nobben av DY?), men för många andra är det en ypperlig start på karriären.
J.B. Netto = Efter att skatt betalats in/dragits ifall du undrar.
Det är helt OK om du hatar Ryanair och “All Mighty O’Leary”, men du behöver inte hata de anställda! ! !
Det kan bli ännu värre om 3-4 år.. Ryan kommer att hävda pilotbrist på Irland och be Immigrations Services att ge “Skilled Visas” till asiatiska piloter. Lionair Kaptener tjänar ca 18.000kr Brutto…………
The bottom is NOT nådd.
Ja, striden står mellan Kjosen och MOLen. Eller rättare sagt mellan deras hårt hållna chaufförer.
Uppenbarligen finns det inte något nog dåligt kontrakt att skriva under.
Kan inte förstå vad folk är villiga att betala (försaka) bara för att få sitta längst fram i flygplanet.
Men som sagt tidigare………..de gillar väl och gå i uniform 😉
Pilot på riktigt. Hur mår du?! Tro inte att allt är som du läser och hör om olika flygbolag. Ryanair är skit för de som inte har den bas och kontrakt som de vill men det är samma om du är på NAX eller för den delen BA. Bor du i ex Malaga och har bas i London som du inte egentligen vill ha som bas kommer du efter en tid börja titta efter alternativ och vantrivas. FR har 60 baser med piloter från alla möjliga håll. Det är svårt att göra alla glada då. Speciellt när FR inte har ett rimligt system för dessa frågor. Finns många problem hos oss men mycket bra också. Jag kommer inte att byta jobb. och det är precis så som jag skrev tidigare i tråden ang villkor. Bara jag känner minst ett 10 tal piloter som har tackat nej till NAX och SAS för att villkoren är för dåliga. Skulle aldrig gå till NAX eller SAS med de villkor som erbjuds idag. Mycket hellre 5/15 deal som floater på Ryanair. Oslagbar deal om du frågar mig.
Lokis. När man började på FR mellan år 2000 och 2006 var en del kontrakt sådana som jag beskriver. Jag hade möjligheten att välja ett fast kontrakt och det gjorde jag. De som skriver på dagens kontrakt har ett val men det utnyttjar de inte.
Ryanairis. Ditt ljug tillför inget till diskussionen. Lägg ner.
Ryanairis: Det låter inte som den verklighet jag läser gäller för er piloter. Varför har du ett sådant bra kontrakt?
Mange: Nej, givetvis förstår jag att det inte bara är att byta bolag till SAS (som jag då antar har bättre villkor?) men det är alltså hoppet om att komma till ett bra bolag med schyssta villkor som gör att du inte skolar om dig?
Ångrar ni et att ni blev piloter? Ni besitter ju onekligen kognitiva förmågor (utom er som köpt utbildningen) kognitiva förmågor som kanske skulle förvaltats på ett annat vis med dagens kunskaper om yrket?
Mvh
Som turboträsk pilot tjänar jag det dubbla mot SAS ingångslön….
Mange! Det är ju knappas bra att hoppa till SAS eller NAX. Varför skulle någonvilja byta till SAS? Typ ingen förutom TP träsk piloter eller kiddsen på flygskolan.
Tjena J.B
Det är precis som det står, ingen ironi men sant.
Inte så lätt att komma in på andra bolag. Det är inte bara att “hoppa till Norwegian eller SAS” även om man har många timmar både i luften och på typ.
Alternativt kan jag flyga frakt på nätterna med något sämre lön (fast med allt betalt) men det blir ännu värre tider för familjen.
Såg att Göteborgs Spårvägar söker folk…………….nej, jag stannar och “trycker på knappar” i 738an ett tag till.
Mange
Ryanairis………gillar din ironi 😉