Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

“vem är det som ägnar sig åt social dump-egentli”

Tråden startades av okunskap

Svar på kommentarer till artikeln “-vem är det som ägnar sig åt social dumpning – egentligen”

Att först och främst kritisera piloters löner är bara ren och skär okunskap och även en gnutta avundsjuka, hos vissa.

Att dagligen transportera 500-1000 männsikor, låt oss säga mellan Oslo och en destination i nordnorge, i ett flygplan värt en halv miljard är ingen lekstuga och ett extremt stort ansvar och åtagande. Jag tror inte folk förstår vad det innebär att sitta där framme på en flygning med ansvar för drygt 180 människors liv och flyga in i en fjord i snöstorm för att landa på en kort isig bana, helst på tidtabell och helst med minimum bränsle, en sen lördagkväll efter att ha varit igång i 12 timmar redan och varit borta ifrån familjen i 4 dagar. Dessutom skall man två ggr per år in och testas i simulator för att få jobba vidare i 6 månader till med det yrket man har utbildningslån på strax under 1 miljon för. Det är vardag för oss, det är så det ser ut på Norwegian, SAS etc. Jag vet inte hur många av er som ser det som överbetalt och glamouröst?…

Sen tycker jag även att man ska komma ihåg att av dessa löner så går ca 50% tillbaka till staten och i sin tur folket genom fri sjukvård, skola och allt som ingår i det fina sociala skyddsnät som vi har här hemma.

Förstår ni då vad det innebär när flygbolagen istället outsourcar “våra” jobb till tex folk från fjärran?! Dom gör jobbet till en bråkdel av kostnaden, men betalar ingen skatt eller socialavgifter här och det gör inte Bolaget heller. Och medans “våra” pengar försvinner ut i världen så går den lokala piloten/flygvärdinnan istället arbetslös och kostar samhället en ohygglig massa pengar i a-kassa och bidrag. Transport- och byggbranschen är bara början, det kommer att sprida sig om inget görs. Och vem ska då betala för alla här hemma som går utan jobb och vårt samhälle sakta imploderar? Allt detta för att folk, som faktiskt har råd, inte vill betala för vad saker och ting faktiskt kostar och bara ser till sin egen vinning.. vi gräver vår egen grav och jag förstår inte att folk ser längre än dit näsan räcker..

Publicerad den 2014-03-22 10:32
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

Trötter
2014-03-24 19:12

Dags att sätta politiken under outsourcing med lämplighetstest.

Mörkrädd..
2014-03-24 17:49

@Folkvald

Om du nu är vad “ditt namn” i tråden är, så visar det bara på en bidragande faktor till problemet och hur mörk det svenska folkets framtid är! Efter att ha (försökt) läsa din text skulle jag snarare tro att du är ett sk “troll” i 14-15 års åldern.

1000 000SEK?!

Kärnkraftsteknikern var säkert underbetald. Men hade han haft humana arbetsvillkor, skyddsombud etc så hade kanske aldrig olyckan behövt ske. Sen är medelinkomsten i Ukraina ca 2000-2500kr/mån (Del av problematiken med EU), så går inte riktigt att jämnföra på det sätt du gör.

Ang din jämförelse med politikers vs. piloters löner så hoppas jag du skämtar. Påstår du att om en politiker har en riktigt dålig dag på jobbet (i plenisalen eller på sitt kontor), så kan det få den direkta konsekvensen att ett par hundra människor förolyckas i ett haveri? Som tur är så behöver piloter, iaf på många ställen, genomgå tuffa tester såsom psykologi, logiskt tänkande etc.. kanske något vi borde införa för att folk skall få bli politiker?!

/KG

Folkvald
2014-03-23 23:27

Du är överbetald.
50% av kontraktarens lön går oavkortat in på dennes konto i typ något annat än EU-land….
Så om piloten misslyckas dör 180 pers. När kaptenen på Exxon Valdez gjorde sitt, så läckte det ut olja som har förstört kusten i lång framtid. Han tjänade nog inga 1000 000SEK i månaden, trots ansvaret.
Undrar vad ansvarig skifttekniker i Tjernobyl hade i månaden när de havererade?
Hm, de som faktiskt styr alla 9000000 invånare i Sverige, riksdagsmännen…de borde ha pilotlön*9000000/180, rent proportionellt:)
Ja, så borde det vara.
5*10^10 kr i månaden….dessutom får man flyga regeringsplanet som pax. Många riksdagsmän veckopendlar, så de är borta från familjen i 5 dagar…dessutom får man vanlig föräldrapenning trots det höga ansvaret och lönen, det blir ju en väldig omställning.
Nu ska jag göra som folket och äta kakor istället för bröd.
De är surt sa räven.

Aviator
2014-03-23 13:42

Du har rätt. Vi behöver sprida budskapet till dem som köper biljetterna, men även Regering och Riksdag.

Det är egentligen sånt som Svensk Pilotförening skall syssla med……..

Nadja
2014-03-23 12:47

Bra inlägg.

Tyvärr väldigt få pax som läser här. Pax vill bara köpa/flyga billigt.

Inlägg/artiklar som denna behöver spridas, i första hand till lokalpressen, rese- och familjebloggar. Vi kan väl hjälpas åt. När det började skrivas om livsmedel som tillverkas i låglöneländer med långa transporter så ökade intresset för närproducerat markant, och det fortsätter att öka.

Mvh/ Nadja

Garg
2014-03-23 12:06

Mycket bra skrivet inlägg!

Fortsätter flygarbetsgivarna detta korståg så kommer det bli en dödsspiral till slut.
Sen fortsätter det till andra branscher. Kolla på byggbranschen med fri arbetskraft. På byggena i dag är det ibland 50 till 70% procents utländsk arbetskraft. Jag tror inte det är brist på svenska byggarbetare….

Vem betalar arbetslösheten för dom, och med vilka pengar!?
Det finns inget glamoröst eller överbetalt längre i vårt arbete. Tvärtom, jag tycker jag är underbetald med så mycket som jag får försaka, för att inte tala om vad min familj får stå ut med. Eller så kanske det är därför dom står ut för att jag är borta hemifrån så mycket 🙂 !!

/G

Mode Rator
2014-03-23 08:48

@Leif Bodström

Ofta finns ett ämne i början av en tråd men det försvinner och övergår i en massa svammel och personangrepp efter ca 10 inlägg, och då tar man upp ämnet i en ny tråd i stället.

Leif Boström
2014-03-23 08:35

Jag tycker om att all info om ett ämne står i EN och samma tråd. Enklare för alla att följa, framför allt för oss amatörer som inte är så insatta.

Forumet är fyllt av dubbletter. Varför???

Leffe

Amen!
2014-03-22 16:53

@leffe, Varför inte komma med ett vettigt inlägg i debatten istället för ett agera moderator?

Bra text, håller med fullt ut. Tyvärr är det nog så att outsourcing måste drabba de flesta arbetsgrupper inom samhället ordentligt innan folket vaknar till liv och inser vilka effekter det kommer få för oss alla i slutändan.

/PER K.

Leif Boström
2014-03-22 13:12

Varför en ny tråd. Det finns ju redan en: Kjos ger svar på tal

Måste vi fylla forumet med dubbletter, eller beror det också på okunskap?

Leffe

Janne
2014-03-22 12:21

Jaha, en ny “Vad synd det är om oss piloter” tråd.

Vera
2014-03-22 11:37

@okunskap, mycket bra skrivet! Hade inte kunnat skriva det bättre själv!

John Joseph
2014-03-22 11:12

Som gammal jurist borde B.K veta att han måste följa EUs lagar om han nu vill ha ett bolag registrerat i EU. Annars kan han ju flytta sin longhaulverksamhet till Thailand.

ABC
2014-03-22 10:56

Det är nog ingen som igentligen stödjer Björn Kjos även om en del tycker det är roligt att låtsas göra det för att skapa debatt och väcka ilska.

Största problemet Björn Kjos har är att han själv inte kan bedömma när det är bäst att tala och när det är bäst att vara tyst.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500