Kastrup firar rekord – men hur står sig Arlanda i jämförelsen?
Terminalerna på Kastrup har varit fyllda från tidig morgon till sen kväll. I augusti reste 3,2 miljoner passagerare via flygplatsen, en ökning med åtta procent jämfört med samma månad förra året. Sommarsiffrorna landade totalt på 9,654 miljoner – ett bevis på både reslusten och Kastrups starka position i regionen. Arlandas siffror under de tre sommarmånaderna landade på 7,05 miljoner resenärer.
Kastrup stärker sin hub-position
En tydlig drivkraft bakom rekordet är de växande transferflödena. Nästan två miljoner passagerare i sommar använde Köpenhamn som mellanlandning – en ökning med 21 procent på ett år. Det stärker Kastrups roll som norra Europas största hubb, inte minst genom SAS interkontinentala satsning.
USA-trafiken har varit en särskild succé. 460 000 passagerare reste mellan Köpenhamn och någon av de tio direktdestinationerna i USA – en ökning med 15 procent på ett år och den högsta siffran någonsin. Nya linjer till Seattle och Minneapolis visar att marknaden fortsätter växa.
Ekonomiskt styrkebesked
Även resultatet följer utvecklingen. Första halvåret 2025 gav en vinst på motsvarande 915 miljoner kronor – i linje med prognoserna och en bekräftelse på att resandet fortsatt är robust trots geopolitisk osäkerhet.
Staten tar över ägandet
I höst tar den danska staten över kontrollen av flygplatsen när den danska pensionsfonden ATP säljer sin majoritet. Det kan innebära nya prioriteringar och en mer långsiktig planering av Kastrups roll i regionen – både för tillväxt och för att säkra konkurrenskraften gentemot andra nordeuropeiska nav.
Framtidens balansgång
Just nu rider Copenhagen Airport på en stark våg av reslust och globala expansionsmöjligheter. Men framåt blir det avgörande hur flygplatsen kan fortsätta attrahera nya rutter och resenärer – samtidigt som konkurrensen hårdnar från hubbar i norra Europa.
För tillfället är känslan ändå tydlig: Copenhagen Airport är tillbaka som en av Europas mest attraktiva flygplatser. Frågan är bara hur långt man kan ta den här positionen under de kommande åren.
Arlanda på väg tillbaka – men ligger efter
Samtidigt som Copenhagen Airport slår rekord ligger Arlanda fortfarande några steg bakom i återhämtningen. Under augusti reste 2,4 miljoner passagerare via Arlanda – starkt i svensk kontext, men ändå nästan en miljon färre än i Copenhagen Airport samma månad.
Skillnaden ligger inte bara i antalet resenärer, utan också i nätverket. Copenhagen Airport hade under sommaren 334 linjer till 171 destinationer, medan Arlanda fortsatt kämpar för att bredda sitt långdistansutbud. Transfertrafiken gör att Copenhagen Airport lockar fler interkontinentala rutter – något som Arlanda på senare år tappat till sin danska konkurrent.
Arlanda vs. Copenhagen Airport, augusti 2025
• Passagerare: Arlanda 2,4 miljoner – Copenhagen Airport 3,2 miljoner
• Linjer: Arlanda ca 190 – Köpenhamn 334
• Destinationer: Arlanda ca 120 – Copenhagen Airport 171
• Transfertrafik: Arlanda ca 20 % – Copenhagen Airport nära 30 %
• Långdistans: Copenhagen Airport har rekordmånga USA-linjer (10 direktlinjer), Arlanda halkar efter
Framåtspaning:
Arlanda har under sommaren tagit viktiga steg för att bredda sitt linjenät, men gapet till Köpenhamn är fortfarande stort – inte minst på långdistans. Om SAS nya USA-satsningar och Norwegians expansion håller i sig kan Arlanda stärka sin position. Men i nuläget är Copenhagen Airport klart före, både som nordisk hubb och som internationell knutpunkt.
Kommentarer
Arlanda lider av det klassiska problemet att det kan bli väldigt bökigt för alla parter när man successivt bygger ut en flygplats. När F-piren byggdes borde man ha passat på att börja om från nytt och därmed skapa en bra flygplats. Nu blir det bara värre och värre med alla expansioner.
snipp snapp snut nu är arlanda slut!
dags att investera i Jokkmokk istället som har större potential än olyckskorpen ARN.
Man borde egentligen inte diskutera ARN i samma luft som OSL och CPH eller HEL. Likt fotbollslandslaget så bör man fokusera sig på mellanskitet och lägre skiktet. ARN är i klass med Ronneby i överlag. Med tanke på hur man har försvårat för passagerare att kliva av mot terminal 5. Väntar ivrigt på att se vad GOT kan göra när tågbana dras till landvetter.
@Bengt En anledningen till ökningen av trafiken CPH-ARN är att det under 2025 har varit för få avgångar till ARN ifrån MMX. Under en period var man nere på 4 avg per dag jämfört med kanske 15-20 förr när man även hade BMA. Utan flexibilitet och också utan konkurrens har priserna dragit iväg. De som velat åka via MMX har mer eller mindre blivit “tvingade” till CPH. För den som bor eller skall till Malmö C är CPH ett snabbare alternativ. För den som bor utanför Malmö eller skall till någon annan ort i Skåne med bil är MMX smidigare och snabbare.
willy. Har också tänkt tanken att flytta över all trafik från Sturup till Kastrup. Det är ju faktiskt lättare att ta sig till Kastrup än Sturup om man står på Malmö C…
Tror också att det är bara en fråga om tid innan fler svenska flygplatser får direkt till Kastrup för vidare ut. Luleå och Umeå är två bra kandidater.
Kan SAS flytta inrikes flyg från Sturup till Kastrup?
Sålänge Rysslands luftrum förblir stängt kommer både Helsingfors och Arlanda inte kunna växa med långlinjer. Kanske någon enstaka.
Även Svenskarnas påtvingade flygskam som drivs på är förkastligt flr Arlanda.
Sen gör Swedavia det svårare och dyrare för Svenska passagerare.
CPH bara växer och växer. Snart kommer nog en del destinationer få direktlinje ner till Köpenhamn från Sverige. Kan tänka några större destinationer som Umeå/Luleå skulle kunna ha morgonavgångar till Köpenhamn för att connecta vidare där istället. Och sen kommer en kärra tillbaka sent på kvällen.
Arlandas siffror är missvisande. Tänk på att all trafik flyttats över från BMA till ARN. Utan denna överföring hade antalet passagerare minskat på ARN. ARN är i en spiral mot botten och en stor anledning är SAS koncentration till CPH. SAS europatrafik till affärsdesinationer från ARN har krympt dramatiskt de senaste åren.
Ja, fy fan vilken flygplats Arlanda blivit. Skit, på ren svenska. Långa promenader till och från flyget vid avresa från resp ankomst tillbaka till ARN. Vem tillåts planera nåt så viktigt som landets största flygplats..?? Är det bara för att man ska passera så många näringsidkare som möjligt därinne, som man plockar in höga platshyror av..?? Sådana ställen bojkottar jag fullständigt numera, inte ens en (svindyr) öl. Aldrig mer, nånsin..!! Lika som på Gröna Lund för övrigt. Allt äckligt dyrt även där..!! Och hur mycket betalar Arlanda Express för sin plats precis före tullfillret på terminal 5 till Swedavia..?? Varför betalar man 340 spänn till dessa gamar, när du som har SL-kort, åker fritt. Det tar bara lite mera tid…. Arlanda är en flygplats värdigt norra Europas snart enda u-land. “Vi såg det inte komma..!!”. Till Kastrup, Lufthavnen, gäller stadens ordinarie “SL-biljetter”. Jaga dessutom bort alla taxifriåkare därute. Som skörtar upp intet anande turister…. /bingoberra
Carl. Destination er hvor flyselskabet flyver hen. Men hvis flere selskaber flyver på samme destination tæller det som flere linjer.
En destination kan ha flera direktlinjer…tex Malaga är destination….SAS och Norwegian har flyglinjer till destinationen. Dvs en destination, flera linjer som som kopplar ihop destinationerna.
Den här förstår jag inte alls ” Om SAS nya USA-satsningar och Norwegians expansion håller i sig kan Arlanda stärka sin position”
SAS satsar på USA från CPH så hur kan det stärka ARN?
Hela artikeln är byggt på förhoppningar. CPH kommer nog växa ifrån ARN ännu mer. Just nu är SAS igång med att bygga upp ett nätverk runt CPH så nästa steg blir att SAS expanderar LH + andra sky medlemmar kommer haka på.
Förklara skillanden melan linjer och destinationer. Tack!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

