
Finnair lyfter – stora beslut kring nya flygplan väntar
Finnair har ökat kapaciteten med 6,6 procent, men lyckades ändå fylla planen något bättre än i fjol. Tillväxten var särskilt tydlig på de transatlantiska rutterna och i Asien, där fler frekvenser till bland annat Dallas, Los Angeles, Osaka och Shanghai har lockat resenärer. Kabinfaktorn landade på 78,9 procent – upp en aning, men fortfarande under branschens idealnivåer. Här spökar Rysslands luftrumsstängning, som tvingar fram längre rutter till Asien och gör att vissa flygningar tappar lönsamhet.
Ett nätverk i omställning
Samtidigt är Finnairs strategi tydlig: man satsar på långlinjer mot Nordamerika och Asien där efterfrågan är starkast, medan inrikes och Mellanöstern minskar i betydelse. Samarbetet med Qatar Airways på rutterna från Stockholm och Köpenhamn till Doha avslutades i januari – en påminnelse om att partnerskap i flygbranschen kan vara både kortlivade och avgörande.
Framtida flygplansflotta
Ett av de största vägvalen ligger i flygplansflottan. Finnair överväger just nu att beställa upp till 30 nya narrowbody-flygplan för att ersätta sina äldre A319 och A320. Här står man inför en svår fråga: satsa på fler plan för att växa ytterligare – eller nöja sig med färre och hålla kostnaderna i schack?
Den senaste stora ordern var A350-900, där man redan tagit emot 18 av 19 flygplan: Finnair mottog sitt första Airbus A350-900 den 7 oktober 2015 vid en ceremoni i Toulouse. Flygplanet togs i trafik och användes bland annat på rutten från Helsingfors till Shanghai från den 21 november 2015. Det senaste flygplanet anlände i december 2024 och det 19:e och sista A350-flygplanet ska levereras under andra halvan av 2026
Det långväga segmentet är därmed förnyat, men på kort- och medeldistans väntar ett avgörande beslut.
Ekonomiska moln i horisonten
Trots de fina passagerarsiffrorna brottas Finnair med pressad lönsamhet. Strejker har redan kostat bolaget runt 100 miljoner euro i intäktsbortfall under året, och den justerade rörelsevinsten väntas falla rejält.
Här blir det tydligt: fler resenärer betyder inte automatiskt bättre resultat. Kombinationen av höga kostnader, osäkra konjunkturer och en konkurrensutsatt hemmamarknad gör att Finnair måste balansera på en tunn lina mellan tillväxt och lönsamhet.
Vad händer framåt?
Framåt blir två frågor centrala: Kan Finnair ta till vara på den starka efterfrågan över Atlanten och i Asien – utan att marginalerna urholkas? Och kommer det nya narrowbody-beslutet att bli startskottet för en ny expansionsfas eller bara ett sätt att hålla näsan ovanför vattnet?
Just nu visar siffrorna en pigg Finnair med vind i seglen. Men bakom kulisserna pågår en strategisk dragkamp som kan avgöra hur bolaget står rustat för slutet av 2020-talet.
Finnairs augusti 2025 i siffror
• Passagerare: 1,1 miljoner (+3,2 %)
• Kapacitet (ASK): +6,6 %
• Kabinfaktor: 78,9 % (+0,3 procentenheter)
• Starkast tillväxt: Nordamerika och Asien
• Svagast utveckling: Inrikes och Mellanöstern
• Strejkkostnad 2025: ca 100 MEUR
• På gång: Planerad order på upp till 30 nya narrowbody-flygplan
• Punktlighet: 79,8 % (upp från 76,7 % i fjol)
Framtidsspaning: Finnair överväger en order på upp till 30 narrowbody-plan för att ersätta sina äldre Airbus A319 och A320. Ett sådant beslut kan bli avgörande för hur bolaget kan växa i Norden de kommande åren och samtidigt stärka sin konkurrenskraft mot SAS och Norwegian på kort- och medeldistanslinjer.
Kommentarer
Visste inte att Fox News räknas till vänstermedia , de rapporterar att inflödet av turister från Europa minskat med 8,4 % i sommar , men samtidigt har fler amerikanare rest till Europa.
Finnair borde inlemmas i samma ägargrupp som AF-KLM-SAS.
Troligen finns hårda tiderna som väntar Finnair…Norwegian och SAS mycket starkare…
A320NEO är nog svårt att få tag på inom kort tid, kanske bättre att titta mot A220 med en större flotta o fler rotationer.
Det logiska valet är A321neo med LEAP-1A och alla med +200 säten för att få lägre “seatmile cost” än SAS/Ryanair och med dessa knuffa sig in på STO-CPH-OSL avgångar på morgon o kväll. Ett antal (8st A321XLR med färre säten och 3 klasser) kan komplettera under dagen och flyga trans atlanten på kväll-natt.
Intressant att de ser en stark efterfrågan på USA. Vi ser heller ingen avmattning på USA trafiken oavsett vad vår vänstervridna media skriver.