Featured article image

Norwegian med rekordsiffror och nya flygplan

Publicerad den 2025-09-05 11:19av Redaktionen
Kommentarer
Norwegian och Widerøe satte rekord med nästan 2,8 miljoner passagerare i augusti – och särskilt Widerøe sticker ut med sitt bästa resultat någonsin. Faktum är att Norwegian-koncernen just nu visar upp en imponerande förmåga att läsa av marknaden och snabbt anpassa sig. Men frågan är hur länge uppgången kan hålla i sig när konjunkturen mattas och konkurrensen hårdnar.

När högsäsongen nu är över summerar Norwegian-koncernen en sommar fylld av rekord. Bara i augusti reste drygt 2,4 miljoner passagerare med Norwegian och ytterligare 366 000 med Widerøe. För det norska inrikesbolaget innebär det tredje månaden i rad med rekord – en milstolpe som visar att de små flygplatserna i Norge fortfarande har en central roll i landets infrastruktur.

Arlanda får fler linjer – och Skellefteå andas ut

För Norwegian är satsningen på Sverige tydlig. I september lanseras sommarprogrammet för 2026 med över 300 linjer till 120 destinationer, och Arlanda får fler direktlinjer ut i Europa. Samtidigt säkrar bolaget sin närvaro i Skellefteå med beskedet att man fortsätter med linjen till Arlanda – ett viktigt löfte i en region där Northvolts nya ägare Lytens driver på efterfrågan på god tillgänglighet.

– Utvecklingen i Skellefteå med Lytens etablering och andra företag som satsar ökar behovet av bra flygförbindelser, säger Norwegians Sverigechef Charlotte Holmbergh.

Effektivitet och punktlighet i fokus

Sommaren bjöd inte bara på fler resenärer, utan också på stabil drift. Norwegian genomförde 99,7 procent av sina planerade flygningar med en kabinfaktor på 86 procent – en nivå som visar att flygplanen fylls väl. Widerøe nådde ännu högre punktlighet med 91,8 procent, ett styrkebesked för bolaget som ofta lyfts fram som navet i det norska inrikesnätet.

En framtid med fler frågor än svar

Även om Norwegian nu blickar framåt med ny fart i flottan – sex nya Boeing 737 MAX 8 levererades i somras – finns det utmaningar runt hörnet. En stark norsk krona, höga avgifter och ökad konkurrens från lågprisjättar i Europa kan snabbt sätta press på marginalerna.

Norwegian och Widerøe visar just nu upp en imponerande förmåga att läsa av marknaden och snabbt anpassa sig. Men i ett Norden där både affärsresandet och fritidsflyget förändras i snabb takt och nya aktörer lurar runt hörnet blir frågan om tillväxten kan hålla. Kanske är vi på väg in i en tid då de nordiska flygbolagen måste välja väg: fortsätta växa på traditionellt sätt – eller våga omdefiniera vad flygandet i regionen egentligen ska vara. Kanske får vi snart se ett helt nytt nordiskt resmönster, där lågpris, regionalflyg och långväga resmål smälter samman på ett sätt vi inte sett tidigare. Det är en spännande tid för flygbranschen just nu!

Norwegians flotta:

· I slutet av det andra kvartalet 2025, vilket inkluderar leveranserna under sommaren, hade Norwegian-koncernen en total flotta på 141 flygplan.

· Norwegian: Flottan består av 90 flygplan, huvudsakligen Boeing 737–800 och den nyare 737 MAX 8.

· Widerøe: Flottan består av 51 flygplan, som huvudsakligen består av mindre regionala flygplan (De Havilland Canada Dash-8 och Embraer E190-E2).

Det är viktigt att notera att siffrorna kan ändras eftersom Norwegian kontinuerligt får nya leveranser och fasar ut äldre flygplan. Koncernen siktar på att fortsätta modernisera sin flotta för att öka bränsleeffektiviteten.

· Nya flygplan: Under sommaren fick Norwegian leverans av sex nya Boeing 737 MAX 8. Detta är en del av deras pågående plan att förnya flygplansflottan.

· Framtidsplaner: Norwegian siktar på att bygga en flotta med enbart Boeing 737 MAX 8 till år 2030, eftersom de är bränsleeffektiva och ekonomiskt fördelaktiga. De har en beställning på 50 plan som ska levereras mellan 2025 och 2028.

· Utmaningar: Boeing har haft leveransförseningar, vilket har påverkat Norwegians tillväxtplaner på kort sikt. Trots detta är Norwegian-koncernens VD, Geir Karlsen, positiv och menar att produktionstakten verkar förbättras.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500