
Boeing passerar 700 beställningar – men leveransproblemen är långt ifrån lösta
I augusti noterade Boeing 26 nya order. Störst var Cathay Pacifics köp av 14 Boeing 777-9, ett viktigt tillskott för det försenade 777X-programmet. Air New Zealand la till två 787-10, medan TUI stärkte sin orderbok med två 737 MAX. Därtill fanns två anonyma kunder: en beställde fem 787-9, en annan tre 737 MAX.
På leveranssidan var augusti en av de bästa månaderna på länge: totalt 57 flygplan, varav 42 737 MAX. Bland mottagarna fanns Ryanair (sju MAX), United Airlines (sex MAX) och American Airlines, som tog emot sitt 1 000:e flygplan – en 787-9. Emirates tog hem sin 300:e 777F och Lufthansa fick äntligen sin försenade 787-9 (D-ABPF), utrustad med den nya Allegris-kabinen. Men eftersom businessclass-kabinen inte är certifierad kommer Lufthansa endast att kunna sälja fyra av de 28 tillgängliga sätena till att börja med.
En skör återhämtning
På ytan ser 2025 ut som året då Boeing tar revansch. Men när man skrapar lite djupare blir bilden mer problematisk. Produktionslinjerna är fortfarande bakbundna av FAA:s tak på 38 MAX i månaden, och certifieringarna för MAX 7, MAX 10 och 777X är ännu inte i hamn. Boeing kan visa upp starka leveranssiffror, men det beror delvis på att man tömt lager av redan byggda flygplan – snarare än att produktionen faktiskt fungerar friktionsfritt.
Samtidigt är Airbus fortsatt en stor konkurrent: i augusti levererade Airbus 61 flygplan och tog hem hela 99 beställningar. Skillnaden är tydlig: Airbus dominerar i Europa och Asien, medan Boeing framför allt rider på stora Nordamerikanska kunder som WestJet (74 flygplan 2025) och Qatar Airways (upp till 210 flygplan).
Beställningar i all ära – men förtroende byggs med leveranser
Flygbolag världen över vill ha nya flygplan, och Boeings backlog på nästan 6 000 order är ett styrkebesked. Men det avgörande är om planen faktiskt står redo på rampen, levererade i tid och med full certifiering. Där ligger Boeings verkliga utmaning.
Boeing kan visa upp beställningar i toppklass, men leveransproblemen är långt ifrån lösta. Frågan är inte längre om kunderna vill ha flygplanen – utan hur länge de orkar vänta. I takt med att Airbus pressar upp tempot i Europa riskerar Boeing att halka efter, om inte FAA snart ger grönt ljus för en högre produktionstakt. Höstens månader kan därför bli avgörande: lyckas Boeing bevisa att återhämtningen inte bara är tillfällig?
Boeing augusti 2025
Beställningar: 26
• 14 st 777-9 – Cathay Pacific
• 2 st 787-10 – Air New Zealand
• 2 st 737 MAX – TUI
• 5 st 787-9 – okänd kund
• 3 st 737 MAX – okänd kund
Leveranser: 57
• 42 st 737 MAX (bl.a. 7 till Ryanair, 6 till United)
• 9 st 787 (bl.a. 1 till American, 1 till Lufthansa)
• 4 st 777F (bl.a. Emirates 300:e)
• 1 st KC-46, 1 st E-7 Wedgetail
YTD leveranser: 385 (348 under hela 2024)
Backlog: 5 994 flygplan
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.