Featured article image

Arlanda återhämtar sig med inrikesflyget

Publicerad den 2025-09-04 09:45av Redaktionen
Kommentarer
Siffrorna för augusti bekräftar bilden av ett svenskt flyg i förändring. Arlanda stärker sin roll, Bromma förlorar relevans och regionerna slåss om uppmärksamhet och kapacitet. Frågan framåt blir hur mycket av tillväxten som kan hålla i sig om konjunkturen mattas och klimatdebatten åter hettar till. Men just nu, i slutet av sommaren 2025, är det svårt att missa känslan: reslusten är tillbaka – och den märks i Swedavias siffror.

Augusti blev en stark månad för flyget i Sverige. Drygt 3,3 miljoner resenärer reste via Swedavias tio flygplatser – en ökning med fem procent jämfört med samma månad i fjol. Både utrikes- och inrikesresandet bidrog till uppgången, men det är tydligt att vissa flygplatser går starkare än andra.

Efter flera tuffa år börjar alltså Arlanda resa sig igen – augusti bjöd på en tydlig passagerarökning. Arlanda ökade med hela åtta procent jämfört med samma månad i fjol – och inrikesresandet rusade upp 32 procent. Det väcker frågan: Kan det här förstärka Arlandas roll som ett nav i Norden, eller är det bara en tillfällig sommartopp? Samtidigt visar Swedavias senaste statistik att även Landvetter och flera regionala flygplatser bidrog till den positiva utvecklingen, medan Bromma nästan utraderats ur statistiken.

22 nya linjer – men ett vd-skifte väntar

Under sommaren har Swedavia öppnat 22 nya linjer, varav 15 från Arlanda. Fem nya flygbolag har också etablerat sig. Det visar att intresset för Sverige finns, trots tuff konkurrens i Europa. Samtidigt står bolaget inför ett skifte: Jonas Abrahamsson lämnar i mars för att bli vd på SJ. En symbolisk påminnelse om hur nära flyget och tåget ofta speglar varandras utmaningar – tillgänglighet, punktlighet och kundernas förväntningar.

Arlanda växer – kraftig ökning inrikes

Stockholm Arlanda stod för den största resenärsökningen. Med 2,4 miljoner resenärer i augusti (+8 procent) befäster Arlanda sin roll som navet i svensk flygtrafik. Särskilt anmärkningsvärt är att inrikestrafiken ökade med hela 32 procent, till drygt 337 000 resenärer. Det är en tydlig signal om att fler accepterar Arlanda som alternativ till Bromma – men också ett tecken på att flygbolagens nya linjesatsningar faktiskt lockar.

Bromma nästan borta

Bilden är desto dystrare för Bromma. Bara 1 685 inrikesresenärer registrerades under månaden – ett ras på 97 procent jämfört med i fjol. Utrikestrafiken är i princip utraderad. Här ser vi kanske den mest konkreta effekten av att flygbolagen styrt om kapacitet till Arlanda. Den gamla cityflygplatsen lever kvar på sparlåga, och frågan är hur länge till.

Landvetter och regionerna – blandad bild

Göteborg Landvetter ökade med tre procent och hade drygt 544 000 resenärer. Tillväxten är stabil men inte lika kraftig som på Arlanda. Bland de regionala flygplatserna sticker Luleå ut med en ökning på 26 procent inrikes och åtta procent utrikes. Umeå och Östersund hade också plus, medan Ronneby och Visby backade något. Malmö ökade starkt på utrikes (+26 procent), men tappade rejält inrikes (–28 procent).

Skriv en kommentar

Kommentarer

Hepp
2025-09-04 11:58

Inrikes är fortsatt ett sorgebarn för övriga flygplatser förutom Arlanda då. Men inte konstigt då Bromma rasat och bolagen försökt feeda inrikes via Arlanda.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500