Featured article image

Hemlig jätteorder på Airbus A350-1000

Publicerad den 2025-09-09 07:13av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-09-09 07:16
Kommentarer
Airbus redovisar starka ordersiffror för augusti med hela 99 nya flygplansbeställningar. Mest iögonfallande är en order på sju långdistansflygplan av typen A350-1000 – från en ännu okänd kund. Nu är frågan om Airbus kommer klara att fylla sitt leveransmål för 2025. Det skulle kräva en leveranstakt på 90 flygplan per månad under resten av året. Avslutningsvis tittar vi närmare på skillnaden mellan den europeiska och den asiatiska marknaden.

Airbus avslöjade i början av september att man under augusti mottagit beställningar på totalt 99 flygplan. Tyngdpunkten låg på leasingjätten Avolons rekordorder, men mitt i siffrorna dök något mer gåtfullt upp: en hemlig beställare har lagt en order på sju A350-1000. Frågan är vem – och vad det säger om marknaden för de största långdistansmaskinerna?

A350-1000 i medvind

Modellen A350-1000 har haft ett starkt år, med ordrar från bland andra Riyadh Air, EVA Air, China Airlines och Lufthansa. Att ytterligare sju maskiner nu beställs tyder på att marknaden för stora widebodies långsamt är på väg tillbaka. För Airbus är det också en symboliskt viktig milstolpe – i augusti levererades det hundrade exemplaret av A350-1000, till Qatar Airways.

Leveransmålet allt svårare

Trots de starka ordersiffrorna ligger Airbus efter i leveranstakten. I augusti levererades 61 flygplan, vilket gör att tillverkaren nu måste snitta nära 90 leveranser per månad resten av året för att nå sitt mål på 820 maskiner 2025. Bristen på motorer fortsätter att vara en flaskhals, och flera färdigbyggda flygplan står fortfarande parkerade utan motorer.

Airbus vs. Boeing – två olika utmaningar

Jämförelsen med Boeing visar att de båda flygplanstillverkarna kämpar med att leverera i tid, men av olika skäl. Boeing har fått ordning på sin 737 MAX-produktion, men släpar på certifieringar av MAX 7 och MAX 10 samt 777X. Airbus å sin sida har stabilitet i narrowbody-programmen men når inte upp till de egna målen för A350. En annan skillnad är att Airbus fortfarande har ett större orderflöde och en tydlig framfart i både Europa och Asien, där efterfrågan på bränslesnåla modeller som A321neo och A350-1000 fortsätter att driva tillväxten.

Vem döljer sig då bakom A350-ordern?

Den stora frågan är förstås vem som lagt den hemliga beställningen på sju A350-1000. Är det en befintlig kund som fyller på sin orderbok, eller kan det vara en helt ny aktör som vill ge sig in på long haul-marknaden? Rykten cirkulerar om både asiatiska och amerikanska bolag – men inget är bekräftat.

Oavsett vem som står bakom visar ordern att de största widebodies fortfarande har en plats på marknaden, särskilt i en tid när interkontinentala resor återhämtar sig snabbt. Frågan är bara om Airbus klarar att leverera i tid – eller om den hemliga kunden får vänta längre än planerat.

Hur ser det ut på Europa- respektive Asienmarknaden?

Europa: Airbus är ju Europas egen flygplanstillverkare och har därför ett naturligt starkt fotfäste på hemmamarknaden. Många europeiska flygbolag – som Lufthansa, Air France–KLM, IAG (British Airways, Iberia med flera) – har under de senaste åren lagt stora beställningar på Airbusflygplan. Det gäller både narrowbodies (A320neo-familjen) och widebodies (A350). Airbus gynnas här också av EU:s handelspolitik och att europeiska bolag gärna vill hålla nära relationer till Airbus.

Asien: Airbus har haft ett mycket starkt orderflöde från asiatiska flygbolag, särskilt för A350-1000. Bara i år har till exempel EVA Air och China Airlines lagt nya beställningar. Kina är en särskilt viktig marknad – där Airbus i flera år haft ett starkare fäste än Boeing, inte minst eftersom relationerna mellan USA och Kina påverkat Boeings försäljning negativt.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Gunnar
2025-09-09 12:25

Behöver inte vara ett flygbolag utan kan ju vara ett bolag som hyr ut kapacitet som tex Hi-Fly

Bino
2025-09-09 09:50

Finnair visade ju intresse för -1000 för några år sedan, men är ju en annan situation nu med avstängt ryskt luftrum…
Låter annars som en “top-up”, förmodligen nån som redan flyger typen eller har den på order, Kanske AF-KL(/SAS), finns ju rykten om att SAS kan få lite mer långlinjer när AF-KL går in som majoritetsägare nästa år.

 @🇫🇮
2025-09-09 09:50

Nej, absolut inte

🇫🇮
2025-09-09 07:31

Kan det vara Finnair?

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500