Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

14 Miljarder till SAS, från Sverige o Danmark…

Tråden startades av Karlerik

Svenska och Danska skattebetalare pumpar in ett räddningspaket på 14 miljarder SEK, i SAS…med bland annat ett krav på att halvera personalstyrkan!!
Skall svenska o danska skattebetalare därmed också subventionera Norsk personal??
Eller är det äntligen dags att visa att våra skattepengar skall gå till att rädda våra SAS-arbetsplatser och att Norge får själv ta hand om sin arbetslösa personal. Norwegian har ju redan visat vägen hur man skyddar sina arbetsplatser i Norge och slängt ut sin svenska och danska personal.. även om många av dessa varit anställda över 15 år i bolaget….så skulle arbetsplatserna besättas med norrmän..många ganska nya…
Så bör SAS också göra!!

Publicerad den 2020-10-17 21:40
Skriv ett svar
Antal svar: 29

svar

pf
2020-10-28 13:16

§pf, i de tilfeller du nevner, har tiltakene fra den norske regjering vært transparente.

Det er viktig å legge vekt på at tiltak ikke bare har vært for et selskap/bolag, påstand fra innsendere om forfordeling Norwegian, men for flere.

Jeg tolker innsendere LV og “sv pf” til å gjøre et poeng av at angivelig skal den norske staten ha gitt støtte til Norwegian, men ikke til SAS. Dette har ikke forekommet, og jeg kan ikke, av de nettsteder og den argumentasjonen du kommer med, se at så er tilfelle. At Norwegian/NHO har hatt egene møter med norske regjeringsrepresentanter beviser ikke at de er utbetalt støtte.

Derimot er det vært i merke seg i https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/norwegian-norskt-statligt-stod-ej-tillrackligt-i-nulaget-vd

at “Svenska staten nekade tidigare i augusti Norwegians ansökan om kreditgaranti. I ett pressmeddelande från Riksgälden framgick att det även innan krisen svårt skuldsatta Norwegian inte gått att anse som “ekonomiskt redbart” i slutet av 2019.”

Så langt jeg oppfatter, ble denne støtte gjort gjeldende for SAS. Jeg ser ikke vekk fra at denne saksbehandling bidro til at Norwegian slo bemanningbyrå i Sverige i konkurs, men er noe usikker på tidsaksen her.

Har norske myndigheter gitt støtte til flybransjen, så ser det ut som den er gikk med full åpenhet, transparens, og uten å støtte en aktør.

Det bør §pf (= sv pf ?) merke seg.

sv Sk
2020-10-27 21:02

Det är väl klart att SAS behöver stötning. Det har de allt behövt. Att de någon gång ska klara sig själva, är skrivet i stjärnorna.

Sk
2020-10-27 12:37

Vi på SAS behöver ännu mer stöttning i dessa tider. Vi har en bra produkt och vi är väldigt bra på det vi gör. Bäst i klassen faktiskt. Vi är viktiga för Sverige och Sverige behöver oss. Detta stödpaket är naturligtvis fullt rimligt. Välkommen ombord!

§pf
2020-10-27 11:33

Läs https://www.travelnews.se/norwegian/flygbolag-i-krismote-med-norska-regeringen-kraver-kontantstod/

Norska staten har gått ut med lånegarantier på 6 miljarder kronor, men enligt tidningen E24 är det bara två bolag som nyttjat erbjudandet. Norwegian har tagit maxbeloppet på 3 miljarder…….

Läs https://www.mynewsdesk.com/se/norwegian/pressreleases/coronakrisen-norwegian-positiv-till-norska-regeringens-avgiftssaenkningar-ytterligare-aatgaerder-med-omedelbar-likviditetseffekt-aer-dock-avgoerande-2981845

Coronakrisen: Norwegian positiv till norska regeringens avgiftssänkningar– ytterligare åtgärder med omedelbar likviditetseffekt är dock avgörande.

Läs https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/norwegian-norskt-statligt-stod-ej-tillrackligt-i-nulaget-vd

Flygbolaget Norwegian har genomgått ett tufft första halvår 2020, påverkat av covid-19 och nettoförlusten skrivs till 5,3 miljarder norska kronor under andra kvartalet, enligt delårsrapporten för andra kvartalet. Stöd som inhämtats från norska staten är inte tillräckliga för att klara krisen så som den ser ut i nuläget, enligt vd Jacob Schram.

Är detta inte ekonomiskt stöd, då vet jag inte vad stöd är.

SVPF
2020-10-26 23:10

YOUR TOO MUCH!!

pf
2020-10-25 20:55

sv pf, for siste gang

Jeg har i minst en, mulig tre andre diskusjoner fortalt deg at Norwegian IKKE kan ha gjort noe ulovlig, jfr dine påstander.

I disse inngår at du skriver at nevnte selskap har mottatt lån og bidrag uten at regjeringen har kontroll

Vg kom med KONKRETE bevis på at den norske regjering ikke har kontroll, og fortell oss HVILKEbidrag Norwegian skal ha fått?

Jeg ser ikke på deg, etter tidligere utsagn fra deg, som en seriøs diskusjonspartner, og jeg ber om at andre heller ikke gjør det…..med mindre håndfaste bevis underbygger dine påstander ! Du fortjener egentlig å bli ignorert fremover….

pf
2020-10-25 20:43

LV, jeg forstår ikke helt hvor du vil hen. Våre regjeringspartier hadde dette på sitt valgmanifest, og det er jo greit enkelte ganger at politikere gjennomfører det vde lover.

Du bør, etter mitt syn gå tilbake i retning trådstarters diskusjonstema – om ikke, er dette mitt siste svar til deg. Skriver dette, fordi det virker som du er ute på en voldsom “fisketur” her.

LV
2020-10-25 13:30

Jag menar den byråkratiska, norska “demokratiska” regeringen naturligtvis. Trodde att du skulle fatta det. Hur många av Norges befolkning, tyckte att det var ett bra beslut? “Demokrati”…….

Sv pf
2020-10-25 12:17

Men Norge har satsat Norska skattepengar i Norwegin genom lån och bidrag utan att regeringen har någon kontroll!

Norwegian som orsakat att flera i Sverige blivit snuvade på lön genom att försätta bemanningsbolaget i Sverige i kk.

??

2020-10-25 10:18

Är väl bara att ni drar igång ett nytt flygbolag då, ni som kan göra det bättre än SAS.
Vad väntar ni på?

Morten
2020-10-25 00:23

Skulle funka klockrent utan SAS.De är ingen universallösning inom flyget och många väldigt trötta på att det ska daltas med dem hela tiden.

pf
2020-10-24 21:04

LV, vi som er godt orientert vet at det var en politisk besluttning…..muligens er Sverige styrt av byråkrater, men Norge er et demokrati, hvor vår borgerlige regjering bestemte å selge seg ut av SAS.

LV
2020-10-24 10:54

Den norska statens byråkrater, har uppenbarligen inte heller “förstått” Norges “storhet”. Inkompetensen styrde, när man sålde av akterna.

Fabian
2020-10-24 00:46

@Röda Baronen
Det kan även andra bolag utföra.

sv Röda Baronen
2020-10-23 16:54

“Bara verklighetsfrånvända okunniga personer här på FT” Det inkluderar väl även dig eller?

@Fabian
2020-10-23 12:59

Därför att SAS spelar en större roll än att flyga ner dig till Barcelona för 299kr.

SAS har många samhällsviktiga avtal och funktioner som inte bara kan gå i stöpet över en dag. Man transporterar sjukvårdsmaterial, organ kors och tvärs genom riket, laboratorietester, regering/statsmakt/personer med personskydd. Det finns mer att rabbla upp men poängen är att all data om transporterna vill man inte ha utomlands.
Det kan vara så att det går att ersätta SAS över tid men inte i en brinnande lågkonjuktur och verkligen inte med en abrupt konkurs. Sveriges infrastruktur faller för snabbt då som ingen vill ta efter.

pf
2020-10-23 10:42

LV, det er mulig du har rett.

SAS’s byråkrater kan ha sett at Norge noen år før hadde fått ferdig en ny hovedflyplass i Oslo. En som, i motsetning til gamle Fornebu, hadde nok kapasitet, dvs to baner mot FBU’s ene, og som ikke hadde curfew på morgen og kveld.

SAS’s byråkrater kan også ha fanget opp at på den tiden ble det gitt svært gode lønnstillegg i Norge, og at det ble gitt 7-10 ekstra feriedager.

Alt lå således til rette for mer reising, bl.a til utlandet. Gunstig norsk krone bidro også. Mange korte ferier og helgeturer.

Likevel klarte ikke SAS, mulig gjennom et ledelsesbeslut, å øke antall fly og ruter i, til/fra Norge, annet i en moderat grad.

Hva ble resultatet, jo Norwegian, som de første årene hadde “verdens dummeste konkurrent”, og da klarte byråkratene i det bolaget å spionere på Norwegian gjennom inntrang i dets datasysytemer.

Past-corona, ja den dagen vil komme hvor bransjen er oppe igjen, så vil det absolutt glede meg dersom SAS nå ha fanget opp vi nordmenns reisebehov. Men, jeg tror Norwegian vil være ute av business før det.

Og, det er selvfølgelig mulig at SAS¨s byråkrater forstår at da må man sette av de 50-55 fly Norge hadde før pandemien, samt legge til 20-25 fly for bortfall av Norwegian.

Mulig dette blir for mye Norge for både byråkrater og ledelse i SAS i Stockholm, og ja, jeg har, i denne diskusjonen ikke sagt noe om nasjonalitetene på hverken byråkrater eller ledelse, merk det LV.

Men, jeg mener en ting er veldig klart. Dersom SAS ikke server det norske markedet med 70-80 fly, så vil det raskt tiltrekke seg konkurrenter. Enten det er WizzAir, som jeg ikke har tro på – eller et nytt “Norwegian” a la Braathens Norway osv. Hadde Ryanair villet, hadde de allerede vært etablert.

Jeg tror det er et godt svar til deg LV.

Og trådstarter, Karlerik, jeg venter ennå på din plan, hvordan drive SAS i Norge uten norske ansatte. Med 70-80 plan uten norrmenn, kan det hende du må gjøre litt mer puttifikasjon i din excel……

Fabian
2020-10-23 00:12

Säg varför SÅ viktigt rädda SAS?
Finns massa andra bolag som kan ersätta till förmånligare
priser och minst lika bra,snarare bättre.
Trött på allt fjäsk/sjåp med SAS nu.
Låt dem visa sin lönsamhet utan hjälp så ger det sig självt.

LV
2020-10-22 14:52

“Et marked neppe SAS’s byråkrater i Stockholm helt forstår, og klarer å serve skikkelig.” Det du “neppe” fattar är att SAS byråkraterna kommer från hela skandinavien. Inkl. Norge. Dina inskränkta kommentarer är bara pinsamma.
Du talar emot dig själv.

Röda Baronen
2020-10-22 12:51

Bara verklighetsfrånvända okunniga personer här på FT, vill att SAS ska sparka sina norska anställda. Det finns många SAS aktier i privat ägo i Norge. Dessutom är Norge ett otroligt viktigt marknad för SAS, mycket viktigare än svenska marknaden.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500