Lågprisflyget, vem är det till för??
“Lågprisflyget är huvudsakligen något för människor där tidpunkten för den planerade resan spelar mindre roll” Intressant kommentar tycker jag!!
svar
Problemet är att det är kul att flyga och ett ganska bekvämt arbete. Mycket ledigt, utan stress och en relativ låg utbildningsnivå. Detta kommer att garantera flygbolagen billig arbetskraft i all framtid. Ungefär som att jobba på teater eller som skådespelare, säkert väldigt stimulerande och roligt arbete men som många vill ha och därför en låg lön och minimal trygghet. Det som trots allt håller lönerna uppe för kaptener är att de inte tycker det är lika roligt som styrmännen. Kaptenerna har ju trots allt flugit ett tag och ser det inte som en lika fascinerande upplevelse längre och vill därför ha betalt för att stanna kvar i jobbet. Trots att en del människor brukar säga att flyga är som att köra buss så är det kanske en aning naiv syn på saken ändå, då det faktiskt visar sig att det krävs en hel del egenskaper, för att kunna fungera som befälhavare på ett flygplan, som inte alla kandidater besitter. Detta är också en lönehöjare som flygbolagen väl känner till, så även om många gärna skulle vilja vara kaptener gratis så kommer det inte att fungera i praktiken. Tänk alla flygtokar som sitter i hemmets vrå med Microsoft Flightsimulator och flyger realtid över Atlanten, jag är övertygad om att dessa gärna skulle jobba gratis i ett riktigt flygplan om de fick erbjudandet. Skulle de efter fem år fortsätta att jobba gratis som kaptener Jag är övertygad om att de inte skulle det. Så länge folk är beredda att offra sin privatekonomi för att få flyga så kommer det att finnas överskott på piloter och så länge folk efterfrågar Ryanairs och Norwegians produkter så kommer lågprisflyget att finnas. Kombinationen blir underbetalda besätttningar med usla villkor och en flygbransch som går med förlust i en evig konkurrens på en alldeles för liten marknad. Kapitalismen när den är som bäst…, men det är iallafall billigt att flyga och det är ju kul att spaka.
Jag tycker var och en skall tänka som så. Är jag beredd att jobba för en mycket låg lön,inte få pension,långa arbetsdagar, för att den som får nytta av det jag gör skall få det mycket billigt. Eller vill jag ha en lön som går att leva på och få en pension när jag blir gammal och jobba normal tid,men då får kunden betala mera, för mina tjänster.
Tja, inte är det till för dom anställda i dessa bolag i alla fall.
För varje företag kan man säga att det finns tre grupper av aktörer; ägaren/ägarna, kunderna och dom anställda (underleverantörer också naturligtvis, men vi tar inte med dom nu). Gissa vilka som får betala priset för att privatpersoner ska kunna resa till Medelhavet för mindre än vad resan till flygplatsen kostade. Inte är det ägarna och inte heller kunderna utan det är dom anställda!
Utsugning av dom anställda är vad det handlar om, ren utsugning!! Ungefär som i kapitalismens och industrialismens barndom för över 100 år sen.
Tänk på det nästa gång du åker med Ryan eller Norwegian! Det ska f-n vara flygbolagsanställd i dessa tider.
Jag tycker om att titta på den här typen av kommentarer som i backspegeln ser ut att vara gjorda av mindre vetande. Men man ska noga passa sig.
En av mina favoriter är Lord Kelvin som år 1902 lär ha sagt att flygmaskiner tyngre än luft är en fysikalisk omöjlighet. Kelvin-gradskalan är uppkallad efter nämnda herre som för övrigt var ordförande i brittiska vetenskapsakademien och sin tids Einstein.
På 50-talet, tror jag, fanns en populär låt med texten “kom och köp, kom och köp, konserverad gröt, allt går att sälja med mördande reklam”. Numer är låten glömd men det finns konserverad gröt snart sagt i varje livsmedelsbutik.
I början av 80-talet gick jag förbi ett skyltfönster på en bank i Göteborg där man annonserade ut bostadsrätter för 20-30 tusen. Jag sa då något i stil med “vem f-n vill köpa en lägenhet när man lika gärna kan hyra?”. Året efter rusade priserna och jag stod med lång näsa.
Numera försöker jag vara ödmjuk och tänka nytt varje morgon.
Högprisflyget (SAS) vem är det till för??
Detta är en kommentar som var skriven 2003 tror jag av en man som jobbar/de inom Bennett BTI gruppen. Då jag vet att mycket av diskussionen här på flygtorget innehåller lågprisflygets vara eller inte vara och för vem och till vilka flygplatser de flyger etc etc så skrev jag denna kommentar.
Vet inte ve du citerar?
Lågprisflyget i Sverige är framförallt lågkvalitetsflyg till väldigt billigt pris. Ute i Europa och i andra delar av världen finns det dock mycket bra exempel på kvalitetslågpris med mycket höga frekvenser och som i första hand vänder sig till pendlande affärsmän.
Bara får att det är “lågkostnadsflyg” så behöver det faktiskt inte vara dåligt.
Hoppas att vi i framtiden kan få lite mer kvalitetslågpris även här i Sverige!