Sterling flyger tomt!
Hur går det för Sterling inrikes i Sverige
Dagens lunch flyg ARN-GOT-ARN
SAS hade 179 pax ARN-GOT och returen GOT-ARN 111 st
Sterling ARN-GOT 37 st och GOT-ARN 30st och dessa skulle fraktas i en inhyrd MD-80, det måste rinna ut pengar i Sterling för närvarande. Någon som har koll på hur det ser ut med beläggningen på Sterlings inrikes i Sverige?
svar
CabinCrew det var ju ingen nyhet…
De har ju lekt katt och råtta ganska länge nu.. FlyMe vs Sterling
Slå ihop skiten så alla PAX, ANSTÄLLDA,och alla andra inblandade kan få ett slut på detta…
FlySterling kanske ???
Norrmannen i FlyMe har tydligen använt FlyMe:s pengar för att köpa ut Islänningen (som även äger Sterling) ur FlyMe…
Givetvis helt olagligt.
Pengarna har tydligen gått via utländska banker och det kan nog aldrig bevisas att Sterling vetat från vilket konto pengarna haft sitt ursprung.
Nu verkar det som om även Sterling blir inblandat i Fly Me Europe soppan stora summor pengar skall tydligen förts över från Fly Me till Sterling.
De lyckades de starta ett helt nytt svenskt inrikesflygbolag på fyra timmar med flygplan, besättningar, slottar, tekniker, incheckning, handling, biljettförsäljning mm.
Kaffe däremot, det är riktig besvärlig sak att ordna!
Förlåt, hur kunde jag vara så dum så att jag inte förstod att den detaljen skulle ta en månad att fixa?
🙂
vad jag har förstått är att Sterling inte har nån catering pga avtalet inte är klart med cateringfirman. Det var en snabb start de gjorde , och cateringen fick vänta. De kan inte ha samma meny som på långlinjerna, så därför får de utveckla en ny för inrikes.De kanske redan har börjat med det medans vi skriver här. Sen så kommer Sterling att få incheckningsmaskiner i slutet av april, så då blir det en fördel att flyga med de. Tycker det är bra att de gav sig in i inrikesmarknaden.
På Arlanda kanske. Glöm inte att många butiker ligger utanför säkerhetskontrollen och att du t ex inte får ta med kaffe, läsk, mackor med skagen- eller kycklingröra…
I Göteborg finns det en liten cafédisk med extremt begränsat sortiment och sedan en myntautomat för läsk…
Förr i tiden var det lyx att flyga och de som inte hade råd fick åka tåg. Nu har vi i flygbranschen snart lyckats vända på den pannkakan. De som har råd sitter i 1:a klassvagnen på tåget och avnjuter ett god måltid och de som inte har råd sitter på Sterling….
Vill vi ha det så?
Med det stora utbudet med cafeér och “preesbyrån” på flygplatserna numera så finns det knappast någon som behöver lida om det inte finns servering ombord på kortare sträckor.
Norwegian har enklare försäljning ARN-OSL till sjukt höga priser (30 kronor för en kopp kaffe, nästan en hundralapp om du dessutom tar en liten ostfralla) men sedan ingenting vidare på Inrikes i södra Norge (t ex SVG, BGO, TRD). Skall du till OSL och inte har råd att flyga SAS så tycker jag personligen att Flynordic är ett bättre alternativ än Norwegian. Flynordic har både taxfree och försäljning till humana priser ombord. Dessutom bättre benutrymme och trevlig personal.
Sterling kunde säkert göra en deal med någon cateringfirma där de får saker att sälja på provision. Kaffé, te, läsk, vatten, kakor, chockladbitar, vin/öl kan lastas nattetid och stå kvar i maskinen hela dagen. Det enda som måste “uppdateras” under dagen är om de väljer att ha is/mackor/sallader ombord.
För att vinna de flesta resenärers hjärtan skulle det förmodligen räcka med en gratis varm kanelbulle, en kopp kaffe eller te samt ett glas apelsinjos. Gissar att detta skulle kosta maximalt en femma per passagerare.
Lågpris handlar oftast om att skala bort kostnader. Dock måste det dyraste vara att flyga utan passagerare..
att de erbjuder något att inhandla under resan tycker då jag borde finnas. Sedan behöver det ju inte vara ett stort utbud, men någonting i alla fall.
När personalen ändå är i kabinen så kan väl bolaget passa på att utnyttja dem att ha ombordförsäljning. Eller kostar det så pass mycket ha det?
Norwegian har inte de heller någon ombordförsäljning? ARN-OSL?
Vh
Matte
CabinCrew har många poänger här…
En flygresa mellan Stockholm-Göteborg tar oftast ungefär lika lång tid som en tågresa med X2000 om man räknar city-city. Vad är bättre då om man har ex. bagage. Att slippa kånka på det mellan Arlanda Express till bagdroppen, stå och vänta vid bagagebandet på GOT, kånka på det till flygbussen. ELLER att baxa upp det på X2000 en gång för alla och sen kunna ta det lugnt i 3 timmar till Göteborg?
Att varje liten bit tar kortare tid med flyget gör inte att totaltiden blir kortare, även om det känns så!
Incheckningstiderna och väntetiden på flygplatsen är INTE skitsamma!!!
Det är det som Svensson kommer att upptäcka…
Mvh
/NotRyan
Flyget är aldrig “hela resan”. Passageraren måste ta sig till flygplatsen och från flygplatsen. Även den kortaste flygning bör därför ses som en tretimmarsresa.
Enstaka flygbolag och vissa flygbolagsanställda har tyvärr inte förmåga att se denna helhet.
Maten ombord på en kort flygning är inte en livsnödvändig måltid utan en förströelse för kunden. De flesta passagerare tycker det är urtrist att sitta inklämd i ett trängt säte. En kopp kaffe och en bulle kan därför göra mirakel. Måltiden ombord representerar också ett possitivt mervärde.
I valet och kvalet mellan olika flygbolag är det ofta “det lilla” som fäller avgörandet. SAS får t ex extra kunder för sina incheckningsautomater. Sterling får förmodligen extra kunder genom sina sittplatsvalsmöjligheter när kunden bokar. Malmö Aviation blir år efter år valt till bästa inrikesbolag trots att deras flygplan är de allra minst bekväma. Givetvis beror detta till stor del på den måltidsservice som alltid ges ombord.
De enda* bolag som jag har rest med som inte har någon form av ombordförsäljning eller service är Norwegian och Sterling. Att jobba på dessa flygningar måste vara urtrist.
Om Sterling vill vinna fler, och trogna, resenärer tror jag att de måste bjuda till lite mer. Det räcker inte med en billig flygstol. Sådana finns det redan gott om. Är någon annan tre kronor billigare kan man dessutom lika gärna resa där eftersom man ändå inte får något mervärde i en Sterlingbiljett.
* Har bara räknat flygplan med kabinpersonal ombord samt flygningar tillräckligt långa för att hinna ge någon slags service (runt 25 minuter).
På Sterling och alla andra flygbolag så är kabinpersonalen i första hand anställda för att ta hand om säkerheten ombord.
Servering är sekundärt och kommer troligtvis mer och mer att försvinnaa helt på kortare linjer.
En annan fråga är också, vilket behov av servering har man egentligen på en 45-60 minuters flygning?
Men svaret på din fråga är att besättningen troligtvis sitter och slappar i sina galleys eller på lediga säten om det finns.
Annars så “patruljerar” de kabinen till och från för att se till att alla mår bra.
Jasså, hur kommer det sig?
Vad gör kabinpersonalen under flygningen när dom inte har servering?
De har ingen ombordförsäljning. Ingen servering alls m.a.o.
Är Sterling dyr på sin ombrodförsäljning på inrikes?
Pendlade Sthml – GBG med X 2000….
Ganska bra med förseningar där också.
Jag anser att det är trevligare att flyga då man , inte sitter i en jäkla vagn i 3 timmar och glo, skitsamma om det finns bistro osv.. Jippie! -NOPE
Tiden att checka in osv är skitsaksamma…
Sen handlade väl inte detta artikeln om hur trevligt det är att åka tåg eller ej, utan om Sterlings Beläggning på Inrikes.
Right!
Sterling förvinner, samma dag som FlyMe återuppstår, om de återuppstår…
Det var ju tråkigt att Du inte tycker det händer nånting på tåget, Stardust. Gå till bistrovagnen, köp några öl och sätt Dig vid ett bord och se på det förbisvischande landskapet, dröm om jobbet eller något annat. Ett tu tre så är Du framme….
mvh/spårsnoken
Det är precis det jag menar, att man förlorar (oftast) ännu mer tid att ta sig ut till ARN, checka in, vänta, taxa, flyga, vänta på ev väska, och ta sig in till GOT.
Men visst är det roligare att flyga!
Men måste dock också berömma SJ då man kan surfa hela vägen, och restaurangvagnen har ofta ett mkt bra utbud, samt att man kan gå runt om man vill.
Jag tycker personligen det är frbnt. tråkigt att åka tåg händer liksom ingenting. Känns som om de där 3 timmarna är en evighet. Inte nog med det så skall du stå ut 3tim tillbaka också. Inget snack om att skall du upp över dagen så är flyget enda alternativet då tåget tar halva dagen t/r.
LosLocos,
Jag är nog en av dem som skulle åka tåg från Stockholm CITY direkt till GBG CITY på under tre timmar.
Jag jämför med att åka från Stockholm CITY med buss/taxi/tåg ut till ARN eller BMA och vara där minst en halvtimme innan plus marginal, ta ett flyg med ofta förseningar och när man väl kommer till GOT ska man vänta på väskan och sen ta buss/taxi in till CITY. Jag sparar tid och pengar på att ta tåget på just denna sträcka.
Som du sa, vi är alla olika.
Lycka till!