Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

VEM VILL VARA MED I NYA KABINFÖRBUNDET?

Tråden startades av ccm

Hej!
Gå in på denna bloggsida och diskutera behovet av ett Kabinförbund i Sverige.

http://kabinforbundet.spaces.live.com/

sprid denna länk till alla kabinklubbar och kollegor i olika flygbolag.

Publicerad den 2007-03-28 23:49
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

DY
2014-05-31 20:24

Intressant gammal tråd… men är helt med! Unionen måste bort! De skadar mer än de hjälper de anställda. Anledningen till det är deras ägarstruktur.
Kan inte någon vettig spinna vidare på detta?

Malin
2014-05-31 18:08

Unionen verkar inte ha rätt kompetens för flygbranschen. Jag stöttar gårna ett alternativ.

ccm
2007-03-28 23:49

Spiken: Du har rätt i att varje bolag bör ha en kunnig och engagerad kabinklubb. MEN..Det räcker inte, ibland krävs det hjälp från facket. Och det är just den högre instansen som bör vara ett KABINFÖRBUND och inte HTF eller något annat likgiltigt förbund. Det är inte för intet som piloterna har sina egna förbund.

spiken
2007-03-28 20:17

det gäller ju att varje bolag har en engagerad kabin klubb och är kunniga vad som gäller lagar och avtal. tycker att det är upp till varje bolag att se till sin produktion och personal.

La Paige
2007-03-28 14:12

Personligen har jag inget större förtroende till HTF, vilket jag heller inte hade innan vi fick ett nytt avtal före 2006. Sedan har jag väl heller egentligen inte varit i behov av någon större hjälp men jag vet fall då kollegor behövt det och kanske inte fått den support man förväntat sig från sitt eget fackförbund. Samtidigt skulle jag heller inte vilja vara utan ett förbund (en paradox!) så jag fortsätter betala medlemsavgiften vareviga månad.

Är väldigt för detta förslag!

spiken: Du om någon skulle väl gynnats av detta med tanke på NVR och de kommande varslingar?

ccm
2007-03-28 12:10

Spiken vilket bolag jobbar du på? Ni verkar ha ett jättebra avtal. Är du verkligen en kabinanställd?

ccm
2007-03-28 12:07

Ett alternativ är att alla kabinklubbar i landet får rösta fram förtreoendevalda vilka sedan får bli ledamöter i Kabinförbundet. Då får vi representanter ur flera bolag vilka kommer att göra grunden för förbundet.

Alla bolag har olika avtal och det är helt i sin ordning. Men när det kommer till nya avtalsförhandlingar, uppsägningar mm så ska det finnas effektiv hjälp att få med kort varsel. Får vi med oss alla kabinanställda i landet blir riktigt starka.

Ett andra alternativ är att sätta press på TCO vilka har HTF under sig och kräva att de startar ett Kabinförbund eller så hoppar alla medlemmar av deras förbund och ansluter sig till Kabinförbundet som då blir helt eget. A-kassan får man betala separat till befintliga sådana. En kopia av pilotförbundet helt enkelt. Vad tror ni om det?

FEDEX ><((((º>
2007-03-28 10:29

Är det någon flygande som med handen på hjärtat kan säga att HTF agerar för deras sak—-med kraft?

Skulle inte tro det, historiskt så har HTF aldrig drivit något med dignintet som gynnar de flygande i förhållande till det man ser på “marken” i stort.

Starta eget förbund på samma sätt som i NO och DK, där får man i alla fall genom sina krav.

spiken
2007-03-28 09:40

Lägg ner. Tycker att det är klockrent att varje bolag har egna avtal.

La Paige
2007-03-28 04:06

Vad som hände vet endast fåtalet personer. Orsaken till varför var ju att HTF inte ville att en konflikt (läs strejk) skulle påverka deras pågående kongress. Enligt Leif Nicklagård ska ju också en konflikt endast tas till som en sista utväg. Det kunde man enligt HTF inte göra med de förbättringar som de enligt dem själva hade fått igenom. Enligt honom gjorde ju HTF en egen bedömning av situationen. Så, ja. SCCA blev fullständigt överkörda av HTF. Sedan kan man väl heller inte påstå att man inte var mer än “taggad” med tanke på det urusla avtal vi hade flugit med sedan 2004. Det kändes som att ingenting egentligen kunde bli sämre med tanke på dåvarande kollektivavtal. Personligen har jag inte märkt någon markant skillnad sedan det nya avtalets inträde.

Hur som helst, kanske utanför det ursprungliga samtalsämnet.

CCM: Det skulle vara en mycket bra början om samtliga ordförande kunde göra det, ja. Det behövs ju starka ledartyper (vilket det också finns) med tanke på att det är en tuff bransch. En sak är ju trots allt säker och det är väl att de vill förbättra villkoren och rättigheter. Sedan tror jag också på att SCCA delaktiga i ett kabinförbund vore bra. Risken att inte endast SCCA men också andra kabinklubbar kan bli överkörda är ju trots allt befintlig (även om jag hoppas att detta var första och sista gången). Är det däremot ett förbund med många anslutna tror och hoppas jag på att det får ett bättre inflytande samt desto mer makt.

Olmed
2007-03-27 23:02

Flyger själv på SAS Sverige, och kan väl säga att Vi kabin anställda blev rejält överkörda av HTF i senaste förhandlingarna.
Vi i kabinen och våran kabinklubb (SCCA) var rejält taggade inför avtalet.
Men se då när avtalet skulle ros i hamn gick SAS och HTF ut och åt middag tillsammans, kom tillbaka till förhandlingsbordet glada och nöjda.(Kabinklubben drog i sig hamburgare.)
När alla satte sig åter vid bordet mätta och belåtna för att fortsätta förhandla, så tror eller ej, men Ohhh nu va SAS och HTF goda vänner.
Och vad som skedde efter det var att HTF skrev på ett avtal med SAS.Ett avtal som INTE kabinklubben (SCCA) var med på alls.= En vändning av HTF i 180 kan man gott och väl säga.
Så SCCA:s styrelse blev totalt överkörda av HTF.
Så ett eget förbund tycker alla fall jag skulle sitta på sin plats.
För större mesproppar än de på HTF finns inte i detta landet.
Räkna inte med något som helst stöd av HTF. För vi fick inget.
Vad hände egentligen på middagen kan man undra????

ccm
2007-03-26 21:46

Bra där. Har bara hört att SAS har en stark kabinklubb som klarar av det mesta själva men då lär även de behöva ansluta sig till ett kabinförbund vilket bara är bra.

Jag tänkte mer på att det kanske finns några som inte vill flyga länge till där och kan tänka sig vara med och fightas för kabinanställdas rättigheter istället.

Det skulle vara en dröm om alla ordföranden i alla kabinklubbar i landet hörde av sig om vad de tycker inom respektive klubb.. Vad tror du om det La Paige?

La Paige
2007-03-26 21:29

Nu ville jag inte på ett negativt sätt påpeka det ni skrev utan snarare att det inte varit särskilt lyckade förhandlingar för SAS (syftar då på SAS Sverige. Det är ju mer framgångsrikt hos exempelvis vårt grannland Danmark).

Ja, jag tror att det skulle bidra till något positivt med ett enat kabinförbund. Vi tillhör ju trots allt samma yrkeskategori och jag tror att man som en enad förening kan uppnå desto mer än var för sig!

ccm
2007-03-26 21:23

Hej!
Grattis La Paige du har redan varit med och påverkat! Så enkelt var det. Men den intressanta frågan kvarstår: Tycker du att det finns ett behov av ett Kabinförbund i Sverige?

La Paige
2007-03-26 20:44

“SAS kabinen är ju väldigt framgångsrika i sina förhandlingar”, är ni allvarliga?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500