Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

NotSAS

Tråden startades av La Paige

Nu är NotSAS borta igen! Vart är han någonstans?

Publicerad den 2007-04-04 15:45
Skriv ett svar
Antal svar: 13

svar

Fel
2014-05-29 19:41

Han fick väl inte rätt? SAS finns kvar och flyger fortfarande

Not NotSAS
2014-05-27 06:56

Jozef, NotSAS existerar fortfarande.
Kanske i annan skepnad eller under annan signatur.
Vissa inlägg här på forumet speglar hans forna skrivklåda.
Sätt i gång diskussionerna så kanske han svarar. Miljöfrågorna engagerade honom men även SAS,s lednings vanstyre av flygbolaget.

Dessvärre fick han rätt i hur illa SAS har vanskötts under decennier.

NotRyan
2007-04-04 15:45

Det kanske finns många olika saker att ta hänsyn till när man väljer flygplan för framtiden, vad har Airbus resp. Boeing i roadmap, vad har man för maskintyp idag? I och med att man sitter med en stor B737 flotta kanske man fortsätter på den linjen. Airbus A320-serien (318-321) är mer avancerad och upplevs bättre av många piloter. NotSAS skötebarn, bränsleförbrukning/säte (miljöprestanda) är bättre i SAS nya A319 än i B737 NG.

Tänk om SAS skulle säga att nu köper vi 50 st A319 och ersätter våra MD-80… Jag får väl gå med på det då, för miljöns skull. Trots att jag gillar komforten i SAS MD-80 🙂

Vad är nackdelen med att koncentrera på Airbus i stället för Boeing som du ser det, NotSAS?

Är Easyjet en mindre ledstjärna i det sammanhanget?

Mvh
/NotRyan

spårsnoken
2007-04-04 04:57

Hej NotSAS,

Visst, jag delar Din uppfattning att SAS bör välja Boeing-maskiner när man förnyar sig, av de skäl Du nämner. Men jag är rädd att SAS sitter fast i Airbus-träsket. Allt för många av beslutsfattarna inom SAS har ‘bindningar’ till Airbus och kompisarna ute i Europa.

När det gäller MD-80:orna kommer de att vara kvar i minst 5, kanske så mycket som 10 år till. Under den tiden är ‘gröna inflygningar’ och liknande det sätt som SAS kan arbeta med. Eftersom man sparar några hundra liter bränsle dessutom är det säkert en lönsam åtgärd för SAS också; dessutom kniper man några värdefulla miljöpoäng.

mvh/spårsnoken

NotSAS
2007-04-03 09:04

Hej Spåris,
Tyvärr har du rätt i din analys av SAS som sitter i en “miljörävsax”. Utan några som helst restriktioner eller avgifter för nedsmutsning av vår miljö kommer SAS inte frivilligt att tidigarelägga utfasningen av MD80. Som alltid är det kapitalet som styr.

SAS profilerar sig som ett miljövänligt flygbolag med Gröna inflygningar. Passageraren ska känna sig övertygad om att SAS verkligen är ett flygbolag som går i bräschen för en bättre miljö.

Vad däremot passageraren inte blir upplyst om, är att det flygplan som denne låter sig vid tillfället låter sig transporteras med, i god tro på ett bra miljöval, kanske är just ett av dessa 28 miljöförstörande MD80:or som SAS tvingas flyga med i ytterligare 10 år. Bullrande och bränsletörstiga.

Det är både trist och allvarligt att en bättre miljö får stå tillbaka för ekonomisk vinning. Var finns det egentligen ansvaret och intresset för framtiden? Så länge SAS sitter i rävsaxen och så länge politikerna håller helgonet SAS om ryggen – så kommer ingen förändring att ske på frivillig väg från SAS.

Vad gäller val av nya maskiner så har SAS allt att vinna på en koncentration mot endast en leverantör – i det långa perspektivet. Personligen skulle jag förorda Boeingmaskiner, både kapacitets- och servicemässigt men även lönsamhetsmässigt. Se gärna Ryanair som en ledstjärna i detta fall. De har definitivt valt helt rätt även om de endast opererar med en maskintyp. Kanske vi snart får se en utökning av flottan när Ryan tar skuttet över Atlanten – nu när lågprisflyget kommer i gång på allvar.

spårsnoken
2007-04-03 03:52

Hej NotSAS,

Det gäller för SAS att välja en så ekonomisk tidpunkt som möjligt för utrangeringen av sina MD-80. Visst har de högre bränsle- och underhållskostnader men de har mycket lägre kapitalkostnader än nya plan. Bedömare inom SAS anser att den tidpunkten inte kommer förrän om 5-8 år. Tills dess får vi dras med MD-80:orna.

Det tar också lite tid att komma till skott beträffande vilka nya plan man skall köpa. Och sedan är frågan om man kan ersätta all MD-80-kapacitet eller om man kanske kommer att få avstå från viss trafik som i praktiken är olönsam.

Slutsatsen är att SAS får fortsätta att skita ner vår miljö i nästan ett decennium till (nåja, andra bolag skitar väl också ner miljön om än inte lika mycket räknat per passagerare).

mvh/spårsnoken

NotSAS
2007-04-02 16:53

Hej Bengt,
Du verkar klarsynt men det är faktiskt lite sorgligt att du istället avslöjar din egen trångsynthet – när du tycker det är patetiskt att jag, som du tycker, “ältar en massa miljöfrågor”.

Det är inställningar som ditt uttryckssätt som tyvärr inte leder framåt.

Bengt, det är inte och får aldrig bli patetiskt att prata om en framtida miljö som kanske dina barn får kämpa med.

Att Continental har 4 ggr så många miljöbomber som SAS rättfärdigar inte SAS att fortsätta med skygglappar.

Har du möjligen räknat ut hur många gånger större Co är jämfört med SAS? Har du räknat ut i reella tal eller vilken procentuell fördelning av miljöbomber som Co resp SAS har – relativt års miljoner passagerare i hela flygplansflottan?

Räkna på det så får du se vilket bolag som ligger bäst till.

Jag kan också försäkra dig att jag fått utstå mycken spott och spe för mina mycket kritiska artiklar angående det kanske just nu mest framgångsrika amerikanska flygbolaget – Continental.

Trots många nyligen erhållna prestigefyllda utmärkelser finner jag ingen som helst anledning att sluta kritisera min arbetsgivare för bristande intresse för de verkligt stora miljöinvesteringarna. Jag tar gärna stryk för mina åsikter – det är det värt.

Kan jag så ett litet frö även här hos dagens svenska unga flygintresserade – så är det en seger i sig. Det kommer en dag då de vaknar. Hoppas bara att det inte är för sent…….

Vad tycker du Bengt – ska SAS gå i spetsen och skrota bort sina MD80:or? Ska de nöja sig med en mindre flotta med nya plan och med bättre lönsamhet? Eller ska SAS fortsätta strula med gamla bränsletörstiga maskiner som tär på lönsamheten? Ska SAS fortsätta skita ner vår miljö ytterligare ett decennium?

Faktum kvarstår: de kommer aldrig att snabbt få råd att köpa nya fräsha maskiner till hela sin flotta.

NotSAS
2007-04-02 15:51

Hej alla glada,
Kul att några noterat min frånvaro på Tyck Till. Vissa kanske är glada för det medan andra uppskattar att ta del av min kritik av statliga verks flathet och i viss mån kritik av det Gudomliga – nämligen SAS.

Om någon undrar varför jag har “ovanan att försvinna med jämna mellanrum”, som LaPaige uttryckte sig, så är det på det viset, att skribenter på detta forum ofta är fullt upptagna med stora världsliga ting som t ex FlyMe:s undergång och kabinfrågor.

Vem har då tid att intressera sig för eller engagera sig i andra mindre viktiga frågor som miljö eller konkurrens från framgångsrika lågprisbolag?

Självklart ska det finnas plats för alla och allas synpunkter i ett branschorgan som detta. Trådarna speglar vad som verkligen intresserar deltagarna. Vissa trådar självdör utan respons medan andra ger över 250 inlägg. När SAS attackeras vaknar skrivlustan hos de flesta, tycks det.

Det är bra med respons – både positiva och negativa synpunkter välkomnas. Först då, när det brinner till, är stämningen på topp på Tyck Till.

Låt oss se hur diskussionsvilliga de stora förståsigpåarna är – finns det en flygvärld som intresserar, bortom sorgebarnet FlyMe?

Var finns inläggen om oron för flygbranschens framtid? Är det ointressant? Eller är det enklast att stoppa huvet i sanden och hoppas på det bästa?

Jag vill uppmana alla att anstränga sig lite hårdare för att få till debatter med syfte att väcka politiker och beslutsfattare – som också tycks stoppa huvet i sanden!!! Miljöfrågorna är just nu de hetaste frågorna i världen. Viktigast pga besluten avgör vår gemensamma framtid.

Vad gör du som flygintresserad för att påverka din framtid? Hur vill du väcka politikerna och LFV:s styrelsegubbar?

Jan Banan
2007-04-01 15:52

LosLocos nu ska du inte vara sne. För fler små skulle verkligen behöva hitta en bra vuxen förebild som några få här inne har gjort i Miljökämpen NotSAS

Miljövännen NotSAS har nog insett att det var lite små patetiskt att hålla på och älta en massa miljöfrågor här inne av två orsaker. För det första så är inte speciellt många här så värst intresserade som också Flyfish har uppmärksammat och för det andra så har bolaget som han själv jobbar åt hela 4ggr mer gammla miljöbomber än vad SAS har.

Hoppas att han istället lägger ner all sin lediga tid på att diskutera miljöfrågor i sitt andra hemland USA som man verkligen inte förknippar som någon förebild när det gäller att värna om miljön.

LosLocos
2007-03-31 15:07

NotSAS kanske har andra saker för sig i livet än att sitta framför datorn och glo…

Matarflygaren
2007-03-30 18:00

Det är väl bra att även kabinpersonalen har hittat ett forum att lufta sina åsikter.

NotSAS är ju både pilot och debattör. Möjligen har han tröttnat på Tyck Till pga tjafset om uniformer och intervjuresultat från platssökande. Och visst är det tråkigt att läsa om det evinnerliga ältandet om FlyMe´s död och återkomst. Dags att acceptera att FlyMe är dött. Låt det vila i frid.

De stora frågorna inom branschen behöver diskuteras och Tyck Till är därför bra med blandning av olika kategorier. P-prune används mest av piloter men vad jag förstått så gillar inte NotSAS att älta tekniska termer i all oändlighet.
Kom igen NotSAS och kör hårt! LaPaige gillar din stil. Jag gillar hennes stil. Smarta tjejer tilltalar mig!:)

La Paige
2007-03-30 17:54

Klart att jag oroar mig över NotSAS! Han har ju varit ganska aktiv men har en dum ovana att försvinna med jämna mellanrum.. även fast jag arbetar i kabinen är det ju ganska kul att läsa diskussioner som rör det ämnet men på sistone har det varit lite väl mycket av det. De flesta diskussioner är ju också bara fyllt av en massa uppkäftiga ord, kommentarer etc.. inte så kul att läsa! Känns inte så mycket till diskussion..

Stor eloge till NotSAS. Som du säger gör han ett bra jobb som vågar säga vad han tycker och väcker liv i debatten!

Flyfish
2007-03-30 15:26

Paige, gulligt att du oroar dig för NotSAS. Hur roligt är det att skriva långa inlägg om inte pappskallarna här orkar bry sig att replikera. Någon tycker att hans inlägg är dravel och alldeles för långa.

Jaha, Hur kul är det egentligen att läsa sida upp och sida ner med kabinsnack? Lite väl inskränkt att inte visa intresse för flygets framtid. Miljö- och prisfrågor kommer att drabba alla inom flygbranschen förr eller senare.

Jag tycker NotSAS gör ett bra jobb som både vågar ge snytingar uppåt och försöka påverka gräsrötter och även kabinfolk utan intresse för t ex lågprisflygets vara eller icke vara.

NotSAS behövs för att hålla igång debatten. Alla kan inte älska alla men ett är då säkert, han kan väcka liv i de flesta dönickarna här.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500