Äntligen!
En chef som vågar stå upp mot danskarnas ständiga strejker. Stå dej Mats Jansson. Hoppas att långlinjerna försvinner från Kastrup vid nästa strejk.
svar
Ja, skönt att det äntligen blev av!
Kul och GRATTIS!!!
Fler MD till ARN skulle jag tro, om det nu behövs fler, det kanske är som med personalen, att man klarar det med ett effektivare nyttjande av det man har, jag vet inte… Har ni överskott på plan LaPaige, vet du nåt om det?
Mvh
/NotRyan
Dessa flygplan används också en hel del på charterflygningar. De används också bland annat till AMS, BRU, SFJ och liknande.
Som Blackhawk säger kommer de inte att förflyttas från CPH. Det skulle innebära alldeles för stora omkostnader eftersom besättning i varken ARN eller OSL är utcheckade på denna typ och att omskola är en stor kostnad.
HOCKEYFRILLAN:
“(Undrar om A321 får stanna i CPH. Mycket tveksamt eftersom dess huvuduppgift är triangeln…)”
Dette er nok ikke helt riktig! SAS sine 8 stk. A321-200 og 4 stk. A319 (når de får sin siste maskin levert fra Airbus i år), vil fortsatt ha plenty å gjøre.
I dag brukes A321 og A319-maskinene for det meste på intra-europeiske ruter, i tillegg brukes A321-maskinene svært mye til charterproduksjon ut fra CPH – der de flyr pax for flere ulike charterselskaper.
Airbus-maskinene kommer fortsatt til å ha base på CPH, og ingen av disse vil forsvinne. Forøvrig bygges nå A321-maskinene om, slik at flere seter puttes inn i flyene – slik at de blir enda mer konstnadseffektive.
Också fascinerande att de valde att inte närvara vid det möte Mats Jansson kallat samman. Det är ju verkligen att visa sig vara tillmötesgående och vilja testa nya idéer!
Tror faktiskt att danskarna hyser en hel del respekt för vår VD sedan hans utlåtande om de förändringar som kommer äga rum. Är tveksam till om de kommer att strejka igen men sedan vet man ju heller inte…
På följande länk kan man ju läsa det brev som kabinkåren CAU skickat till Mats Jansson: http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=12902
En helt underbar utveckling! ÄNTLIGEN en ledning som slår dryge dansken på fingarna! Uppslutningen i STO och OSL kring beslutet om förändringarna är MYCKET stor vilket inte är särskilt konstigt.
När nya strategin presenteras kommer troligen ytterligare strukturförbättringar att presenteras.
(Undrar om A321 får stanna i CPH. Mycket tveksamt eftersom dess huvuduppgift är triangeln…)
Personligen tycker jag det är märkligt tyst från danskarna trots allt! Det kanske är dags att strejka i CPH mot ledningen? Lite mer “ved och bensin” på brasan är ju aldrig fel…
Blackhawk, kan inte yttra mig så mycket om antalet OSL-basen! Det stämmer ju dock att de rekryterade så sent som i höstas efter vikarietjänster. Vill också minnas att de också rekryterade tidigare det året? För ARN’s del kommer ju detta att innebära en ytterligare effektivisering av rotation på flygplanen (och besättningen). Det lär ju också införas övernattningar i CPH för både ARN och OSL! Minst en besättnign från ARN för morgonavgången och två för OSL (förutsatt att man bibehåller nuvarande tidtabeller).
Enig der ja! ARN-basen vil nok neppe se noen ny-rekrutteringer på lenge, og tror heller ikke det blir noen ny-rekruttering hos SAS/NO enda.
SAS Braathens foretok en mengde ny-rekrutteringer av såkallte “Super-reserver” for en del måneder siden, da ble en mengde CA ansatt med deltids-stillinger (ca. 30% stilling). I tillegg finnes det plenty med CC i SAS Braathens som gjerne vil øke sin stillings-prosent, i tillegg til disse “Super-reservene” som ble ansatt – og som mest trolig også går opp i stillingsprosent (evt. fra deltid til heltid osv.)
Personligen tror jag inte att det kommer bli några nyanställningar i STO. Det råder fortfarande ett övertal av kabinpersonal vid den basen.
Sedan är det väl också så att SAS DK eventuellt kommer strejka igen… skulle inte förvåna mig men då gräver de sin grav desto djupare!
Hot from the press:
Omlegging av 13 ruter mellom København og Oslo og 15 ruter til og fra Stockholm, skriver den danske reiseavisen standby.dk.
Beslutningen om å flytte ut driften av til sammen 28 flyruter kan imidlertid føre til nye streiker hos danske kabinansatte som nok vil oppleve beslutningen som en ren straff.
Totalt blir rundt 200 danske kabinansatte berørt. Hvor mange nye arbeidsplasser omleggingen fører til i Norge og Sverige, er ennå ikke kjent.
kul att se notsas och lapaige diskutera.. dom är nog betuttade i varandra 😉
NotSAS,
Förra årets förhandling hade inte som ultimatum från arbetsgivarens sida att om vi inte går med på sämre villkor förlorar vi våra arbeten. Du skulle kanske också kunna läsa på bakomliggande orsak till hur det kommer sig att vi fick ett sådant avtal vi nu arbetar efter. I vilket som hamnar detta utanför diskussionsämnet.
Att du sedan blir tårögd… det betvivlar jag faktiskt! Du verkar faktiskt inte vara av en sådan karaktär.
Må det bli patetiskt att jag inte tycker att danskarna har hjälp på samma sätt som de övriga delarna av koncernen. Har heller inte påstått att ALLA är av samma åsikt som mig men däremot vet jag hur de flesta ord som cirkulerar lyder och de är inte av positiv bemärkelse. Av vilken orsak? Bland annat för att de inte endast riskerar sina egna arbeten. Vi gick med på sämre arbetsvillkor och lönesänkningar efter 2004. Av vilken anledning? För att vi ville behålla våra arbeten vilka vi kunde glömma om vi inte gick med på deras krav. Må det vara patriotiskt, patetiskt eller vilket ordval som börjar på p du vill använda dig av.
Flygbolag här hemma har ju inte exempelvis samma möjlighet till Chapter 11 som många amerikanska flygbolag använt sig av. Verkligheten hade med all sannolikhet sett mycket mer annorlunda ut om en sådan väg hade kunnat nyttjas. Att sju miljarder kronor försvinner ut ur ett företag under tre år är inte så lätt att handskas med.
För ung att förstå vad du menar med statarna? Inte alls. Du syftar uppenbarligen på tidens 1800-tal på de lantarbetare som arbetade vid gods och fick betalt in natura (lönen kallades också för den delen staten, som i regel bestor av ett par liter mjölk, något sädesslag etc) De hade väl också en viss möjlighet till att odla potatis! Avskaffades inte det systemet för drygt 60-70 år sedan eller så? Så, för ung är jag inte!
Nej, det är inte endast kabinkåren man måste se över. Det finns inte så mycket mer man kan göra inom det området. Men att sedan en del av den går ut i olovlig strejk som kostar företaget en massa pengar, pengar som inte finns, är knappast tillgångasättet. Det förbättrar knappast, snarare försämrar situationen och vilka konsekvenserna blir återstår att se. SAS går fortfarande med förlust trots högkonjunkturens uppgång, då ett flygbolag borde tjäna pengar, och att lägga till drygt ett hundra miljoner kronor på kredit-sidan i bokföringen är knappast en trevlig syn. Fortsätter det i denna nitch kommer SAS troligtvis inte överleva då nästa lågkonjunktur kommer.
Kram gubben!
Gomorron LaPaige,
Jag blir nästan tårögd när jag läser din beskrivning av SAS svenska kabinkår som till förmån för arbetsgivarens bästa (för att få behålla jobbet) och underdånigast tecknar ett sämre avtal än danskarna.
Det blir en smula patetiskt när du tycker danskarna inte behandlat er särskilt bra, trots er hjälteinsats att hjälpa företaget på fötter igen.
Det är för mig ytterligt svårt att förstå hur en kabinkår kan förhandla fram ett avtal som är nästintill sämre än tidigare avtal (dina ord) med återhållsamhet präglad av rädsla för att förlora jobbet.
Ett sådant bräckligt avtal ger en urusel plattform för framtiden. Även om danskarnas avtal anses vara koncernens bästa, så skyddade det inte för att något så regelvidrigt som en olaglig strejk tilläts utbryta.
Det är patriotismen för arbetsgivaren och utfallet till SAS bästa som fått kabinkåren att teckna ett sämre avtal än de danske. Man har hållit tillbaks sina krav på bättre arbetsvillkor.
Så sött, så omtänksamt. Aktieägarna blir säkert nöjda när dyra krav från arbetarna hålls nere. Åtminstone så har vi jobbet kvar. Så tyckte även statarna en gång i tiden men du LaPaige är väl för ung för att förstå vad jag menar med statarna……..
Om kabinkåren gång efter annan förhandlar fram avtal, nästintill sämre för varje gång, till fromma för företagets aktiekapital – då är man verkligen illa ute. Det är då missnöjet börjar jäsa i leden.
Jag är inte helt övertygad om att LaPaige´s alla kollegor inom SAS är lika nöjda som hon. Kanske de har en någorlunda avvikande inställning till livskvalitet och förtjänst för att utföra hårt arbete.
Kanske de inser att det finns andra flygbolag än SAS att arbeta för och därför tröttnar på att ständigt hålla tillbaks sina berättigade krav bara för att “rädda” SAS från nedskärningar.
Kanske SAS har något annat för koncerledningen svårförståeligt systemfel som drabbar företaget negativt? Kanske det inte är enbart besvärlig och dyrbar kabinpersonal som formar företaget i fel riktning?
SAS är illa ute om man inte har hela personalen med sig på äventyrsresanresan mot nya strukturer. Framtiden utstakas inte av personalens uppoffringar med eventuella olagliga strejker utan snarare av kloka beslut av en kompetent styrelseledning.
Det är i styrelserummet ett företags framtid danas. Inte i personalens minimala fikayta inpyrt av mångårigt missnöje! SAS måste tänka om – innan nya strejker skakar om företaget.
NotSAS,
Varför är SAS den stora förloraren? För att en del av dess kabinkår valde att gå ut i en olovlig strejk trots att kollektivavtal de gemensamt kommit överens om? Den danska kabinkåren är mycket stark och dess medlemmar skulle inte gå med på något avtal de inte vore nöjda med. Man kan säga att SAS Danmark är den del inom koncernen som varit den ledande och faktiskt hållt i taktpinnen. Däri ligger skillnaden mellan Sverige och Norge. Norge är väl den del av koncernen som faktiskt varit den tystaste delen. De har arbetat på i lugn och ro. Men! Det viktiga i denna del är att de inte endast riskerar sina egna arbetet utan också sina kollegor. Det är inte endast kabinkåren som hotas med deras olovliga strejker.
Nej, jag delar också din åsikt att ett kollektivavtal ska efterföljas tills dess tidsfristen är över och ett nytt ska förhandlas fram. Konflikter ska också lösas med dialog.
Åter igen handlar det inte om bestraffning för SAS Danmark. Det handlar däremot att man ändrar strukturen för att man inte vill riskera sådana ödesdigra konsekvenser som inträffade under förra veckan. Men det är förståeligt om det anses som bestraffning i många människas ögon. Att det också var SAS Danmark som strejkade har väl också att göra med att det är den delen av koncernen som faktiskt har att förlora mest i och med att den gamla strukturen på flygbolaget håller på att förändras.
Att sedan Norge respektive Sverige har de sämre avtalen är något respektive kabinkår har förhandlat fram. Vad jag däremot inte förstår, vilket säkert faktiskt håller med mig om, är varför inte SAS Danmark är lika villig med att hjälpa verksamheten på rätt fötter igen. Jag kan erkänna att vi inte har blivit särskilt bra behandlade och att det råder en ganska snedvriden uppfattning om oss bland dem på huvudkontoret. Efter förra årets nedslag efter SAS Sveriges strejkvarsel fick vi nästintill sämre avtal än tidigare. Ett avtal ska dock följas och det förklarar väl också varför ingen olovlig strejk har brutits ut (om ens varit på tal). Av vilken anledning? Kanske för att vi är rädda om våra arbeten och att en olovlig strejk endast skulle drabba oss negativt, inte positivt.
LaPaige,
Återigen hävdar jag med envishet att ingångna kollektivavtal ska hållas. I vilda strejker finns det bara förlorare. I det här fallet är arbetsgivaren SAS den stora förloraren. Ett framgångsrikt flygbolag är beroende av främst två komponenter; nöjd personal och nöjda kunder.
När SAS Danmarks personal ingått ett avtal, kanske under arbetsgivarens hot om nedskärningar eller nedläggningar, kanske med press från kollegor i koncernen under solidaritetens trygga vingar, då faller man till föga och tecknar ett avtal.
Ett avtal är emellertid ett synnerligen dåligt och bräckligt juridiskt dokument utan möjlighet att förändra eller justera under pågående avtalstid.
Ett avtal ska vara bra för bägge parter. Annars är det inget bra avtal.
När ett avtal inte fungerar tillfredsställande för endera – eller bägge parter – ska finnas option till omförhandling. För parternas bästa – d.v.s. inte bara ensidigt företagsledningens bästa.
Nu visar det sig att arbetsgivaren SAS inte på någon punkt eller på något önskemål om förändring av ett galet utformat avtal – ens vill diskutera med motparten.
Detta skapar ingen bra atmosfär för ett bra arbetsklimat. Konflikter ska lösas med dialog. Inte med olagliga strejker eller bestraffningar.
Om du, LaPaige, tycker att jag ändrar ståndpunkt i avtalskonflikter, så vidhåller jag att konflikter i första hand ska lösas med dialog mellan parterna. Om inte en part vill lyssna – då kan emellertid det oönskade, från bägge parters sida, inträffa – nämligen en olaglig strejk utbryter. Jag försvarar inte denna lösning även om jag kan förstå hur den uppkommit.
När känslor svallar så kanske inte alltid felaktigt konstruerade kollektivavtal kan hålla tillbaka trycket från missnöjda arbetare. Möjligen ett dåligt försvar för en olaglig strejk – men när situationen upplevs som pest – då förstår jag reaktionen.
Förhoppningsvis har bägge parter lärt en läxa att inte ingå icke långsiktigt hållbara kollektivavtal alltför godtyckligt.
Se bara på kollegorna i SAS Sverige/Braathens. Är de nöjda med sina avtal som anses vara de sämsta i koncernen? Ska man sitta nöjd bara för att få behålla jobbet och göda aktiekapitalet?
Smaken är som baken.
NotSAS,
SAS Danmark förlorar endast sin delaktighet i triangelsystemet i Skandinavien. Mats Jansson sade under gårdagen att CPH kommer fortsätta att vara en hub eftersom det är en viktig del i Öresundsregionen. Det har inte nämnts något om att eventuella långlinjer kommer att förflyttas till ARN respektive OSL, däremot kommer kanske inte CPH prioriteras lika mycket som tidigare. Vad det främst handlar om är att man inte vill riskera att ARN-CPH och OSL-CPH drabbas då dessa är mycket viktiga flyglinjer för SAS (att man överlåtar dessa flyglinjer till Sverige och Norge beror faktiskt på att vi sällan strejkar). Med ett fungerade triangelssystem kan man också undvika att trafiken störs vid eventuell dansk konflikt i framtiden. Därigenom kan man också undvika att IC-trafiken från CPH störs.
Mats Jansson har också själv framhävt att över 70 strejker under tio år har ägt rum i Köpenhamn. Detta är därmed inte min egna utsago. Den danska personalen strejkar så fort det är något som inte passar dem. Det är historien, det är nuet. Man kan hoppas att det inte också blir del av framtiden.
Att sedan SAS har lyckats “indoktrinera” Sverige respektive Norge kan ju diskuteras. Jag förstår faktiskt inte varför du är så fruktansvärt fientligt inställd till det faktum att anställda vill rädda ett företag och sina arbeten? Är det alldeles för främmande för dig?
Däremot håller jag med dig om att personalen är en viktig del i ett företag. Utan nöjd personal fungerar kanske inte ett företag till det yttersta. Men jag antar att det också råder en viss skillnad mellan danskar, norrmän och svenskar. Danskar har kanske generellt högre krav än resterande två nationaliteter, vad vet jag? I vilket fall var deras strejk ett bakslag för SAS och det hårda arbete en stor del av det övriga företaget åstadkommit.
Sedan förstår jag heller inte hur du först kan påstå att man ska arbeta efter ett kollektivavtal man ingått och därefter plötsligt ändra sin åsikt till den motsatta.
LaPaige,
Bestraffning eller inte – strejk eller inte – både parter är förlorare.
Strejk är sällan en intelligent lösning på ett groende problem. Dialog är att förorda i alla lägen. Men när ena parten inte vill lyssna, inte vill diskutera, inte vill kompromissa – då växer missnöjet hos den andra parten.
Då SAS Danmark strejkat olovligt 70 ggr under 10 år (enl din utsago) framstår den uppkomna situationen som än mer bisarr. Uppenbarligen har SAS ledning under ett tio-tal år inte lyckats ena personalen om det förträffliga i överenskomna kollektivavtal.
Hur har det kunnat bli så illa? frågar man sig. Man kan inte enkelt skylla på en tradition av monopol där SAS besinningslöst skinnat miljoner resenärer genom åren. En sund personalpolitik präglas inte enbart av höga löner – människan kräver också en viss portion av livskvalitet.
Det är där SAS har en annan syn på anställda än kanske andra flygbolag.
Om historien med olovliga strejker hos SAS Danmark traditionsenligt kommer att fortsätta – är enligt SAS modell att flytta flighter till fromma för den värdefulla imagén av att vara ett pålitligt flygbolag utan inställda flyg.
I förlängningen blir alltså konsekvensen, om den får utvecklas fullt ut, färre flighter, färre anställda i Danmark och även fler missnöjda kunder från t ex Kastrup.
Det finns bara en realistisk väg för SAS koncernledning. Tillmötesgå personalens, eller åtminstone möt personalens rimliga krav om en bättre livskvalitet och få nöjda kunder på köpet.
LaPaige, det finns alltid missnöjda anställda i alla flygbolag men du nämnde Continental. Låt mig förklara för dig att det finns inte en chans på millionen att Continental år efter år, utmärkelse efter utmärkelse, skulle kunna bli bäst – om inte personalen var med hela vägen.
CO har lärt av fåtalet tuffa strejker som drabbade flygbolaget tidigare – men nu har man börjat lyssna på personalen – och framgångarna uteblev inte.
Man får aldrig glömma att den i särklass värdefullaste investeringen i ett företag, är just personalen. Denna investering måste skötas med minutiöst underhåll – helt i stil med flygmaskinerna.
Detta har dock inte SAS förstått. Kanske fuskar man även här med intervaller för underhåll av personal? Är personalen en utbytbar reservdel som kan slängas på soptippen om den inte passar in i systemet?
SAS behandlar sin personal som skit och det straffar sig i längden. Inte bestraffningen av personalen – utan bestraffning av sig själv som arbetsgivare.
SAS är ett ömkligt flygbolag som hittils lyckats indoktrinera anställda vid SAS Sverige/Norge.
Kämpa vidare ni fryntliga danskar. Friskt vågat – hälften vunnit!!!
NotSAS,
Har heller inte påstått att SAS Danmark har det bästa avtalet i jämförelse med andra flygbolag. Syftade endast på inom koncernen och där ser man faktiskt ganska radikala skillnader. Men, det är ju bekant sedan lång tid tillbaka att danskar är mycket mer handlingsfristiga än vad svenskar och norrmän är. Det är också därför de har det bästa avtalet, åter igenom, inom koncernen. Om de nu är så fruktansvärt missnöjda med det nuvarande kollektivavtalet, som de faktiskt själva arbetade fram, får de väl kanske överväga att se sig om efter andra flygbolag att påbörja tjänstgöring hos. Nej, dessvärre är det så att SAS kanske inte kan erbjuda bättre arbetsvillkor än de nuvarande men det är en uppåt- och nedåtgående bransch. Om det nu är så fruktansvärt jobbigt finns det som sagt andra alternativ. Många europeiska flygbolag rekryterar ju väldigt flitigt. Sedan kan man också fråga sig vilka “andra flygbolag” SAS Danmarks personal sneglar på. Kan du komma med några förslag? Ser man till några av de skandinaviska flygbolagen flyger de flesta i regel med minsta möjliga antalet flygvärdinnor.
Sterling: 3 (B735, 737) 4 (B738)
FlyNordic: 3-4 (MD80)
Skyways: 1 (F50, SF3), 2 (S20), 3 (BAE)
Malmö Aviation: 3 (BAE)
Sun-Air: 1 (Jetstream, Dornier)
Cimber Air: 1 (ATR42, CRJ), 2 (ATR72)
Norwegian: 3 (B733)
Novair: 4-5 (A321. Vanligt med 4 CC, till och med långa sträckor som ARN-DXB), 8-9 (A330)
Listan kan göras ännu längre.
Eller talar vi om en mer internationell utsträckning? Är kanske CO så generösa att de har 10 flygvärdinnor på sina B757?
Åter igen, att SAS Danmark fråntas flygningar är inte en bestraffning utan ett strategiskt tillgångasätt för att undvika framtida konsekvenser som förra veckan ifall en ny strejk i Danmark skulle uppstå. Jag kan dock förstå om många ser det som en bestraffning vilket det faktiskt inte handlar om! Däremot kan man hoppas att det ger dem en tankeställare om att man måste samarbeta och långsiktigt kanske kunna se förbättringar. Både Norge och Sverige har gått med de nya förändringarna. Danmark lever kvar i världen då SAS hade en bred monopolmarknad och därmed kunde vara generösa med sin personal, vilket har yttrat sig vid fruktansvärt många tillfällen. Drygt 70 olovliga strejker under tio år men de arbetar fortfarande kvar?
Var det inte du som menade: “Vilda strejker tycker jag inte hänger ihop med ärlighet. Ingångna kollektivavtal ska följas” ? Vart någonstans tog den inställningen vägen?
Vad är det för intelligent lösning på problemet att gå ut i olovlig strejk och riskera både sitt eget och sina kollegors arbeten? Finns det ingen konsekvensetik inkluderad? De skapar endast större problem för sig själva! Fortsätt med några ytterligare strejker av denna kaliber och ingen av oss lär ha något arbete att återvända till. Att jag sedan har en avog inställning till rationell personapolitik? Antar att jag är glad över att jag faktiskt har ett arbete vilket jag också tror de flesta vid både Sverige och Norge samt några vid Danmark (det fanns ju trots allt de som försökte arbeta med stoppades av strejkvakter) är.
Bästa LaPaige,
Att säga att SAS Danmark har det bästa avtalet i koncernen innebär inte med automatik att de har det bästa avtalet – relativt andra flygbolag.
Varför bara jämföra sig med kollegor inom familjen? Det finns en värld utanför SAS där arbetsförhållanden kan vara både bättre och sämre.
Självklart sneglar SAS Danmarks personal på hur kollegor i andra flygbolag har det med bemanning. Att slå sig till ro och vara tacksam för alla nedskärningar arbetsgivaren har gjort ligger inte för danskarna lika mycket som för svenskar och norrmän med mössan i hand. Tack, tack för att vi får jobba kvar – tycks inställningen vara.
Det är en skandal att SAS ledning inte i tid lyssnade på SAS Danmarks önskemål om förändringar. Nu klagar man på att notan för ett missnöje slutade på 100 miljoner.
En arbetsgivares strävan måste i alla lägen vara att ha en nöjd personal. Missnöje gynnar inget företag som vill vara framgångsrik i servicebranchen.
Missnöjet speglar sig i resenärens vilja att återkomma som trogen kund – vilket i sin tur resulterar i utebliven vinst.
Om nu arbetsgivaren (SAS) vore det minsta alert och inbjöd till diskussion- och/ eller kompromissvilja – kanske notan slutat på en för SAS mycket mer angenäm nivå. Detta med anledning av att ha/få en positivare personal som undviker konfrontation med illegala strjker.
När någon grupp tar till metoder som t ex illegala strejker, då är det något stort allvarligt fel i kommunikationen mellan arbetsgivare och arbetstagare. Alla som deltager i en illegal strejk vet vad de riskerar men ändå så bedömer man aktionen som så värdefull så att eventuella konsekvenser kommer att uppmärksammas i branschen.
Nu straffar SAS sin personal i Danmark genom att frånta/lägga om flighter. Vad är detta för intelligent lösning på problemet? Personalens missnöje med SAS har definitivt inte ändrats till det bättre så fortfarande gror orsaken till strejken sig allt starkare. Man kan inte kuva en personal genom att bestraffa dem men däremot kan man vinna ett frukbart förtroende om kompromissvilja finnes.
LaPaige, ställ detta i relation till vidtagna åtgärder – vad är smartast? En nöjd eller missnöjd personal?
Fortsättning följer med all sannolikhet. Det ska bli mycket intressant att följa denna såpa. SAS har inte råd att förlora anseende hos kunder men hur länge står personalen ut med “koncernens bästa avtal”?
Kramar till dig LaPaige, kanske något kyligare efter din avoga inställning till rationell personalplitik.