Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Kfreak

Tråden startades av Strategiska flygplatser

Varför går inte alla aktörer in och anlägger en flygplats i Arktis på ett lämpligt ställe så alla tvåmotoriga långdistansare kan gå över sydpolen utan Etops, likadant över södra indiska oceanen finns det en ö under franskt departement som vad jag fattar saknar flygplats , där bygger man en liksom på lämpligt ställe i norra polartrakterna(nordligaste Kanada)gör man det här så behövs inte Etops eller åtminstone mildsre krav

Publicerad den 2014-08-16 16:31
Skriv ett svar
Antal svar: 4

svar

KFreak
2014-08-16 20:16

Kerguelerna heter öarna i sydligaste Indiska Oceanen närmast Antarktis ( syd om jag inte blandar ihop polerna

Osborn
2014-08-16 19:54

Viared borde få status som strategisk flygplats

pf
2014-08-16 19:52

I de arktiske områder, ser det ut som det er mange ulike alternates, jfr http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_16/polar_fig3.html

pf
2014-08-16 19:37

Kfrak bør få en liten oppdatering i geografi;

Arktis er områdene rundt Nordpolen, der tjener bl.a. Longyearbyen som alternate for 2-motors diversion for Long Haul. (Selv om jeg ikke vil være pax på en 777 mellom f.eks Delhi og East Coast USA med en motor ned i LYR-ENSB på den korte trange banen der, 1908(RWY10-2108 m RWY 28) lang for landing, masse fjell på innflying og finalen på RWY 10, over åpent hav RWY 28. Banen er 45 m bred. Ofte masse vind og vinterstid er minus 30 og under regelen)

Antarktis, kjære Kfrak, er om rådet rundt sør-polen. Jeg ønsker din kommentar på hvilken øy du vil ha som alternate flyplass-den gangen jeg reiste med LAN Chile A-340 fra SCL til AKL var vi meget langt ned mot Sørpolen på vår rute.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500