Kfreak
Varför går inte alla aktörer in och anlägger en flygplats i Arktis på ett lämpligt ställe så alla tvåmotoriga långdistansare kan gå över sydpolen utan Etops, likadant över södra indiska oceanen finns det en ö under franskt departement som vad jag fattar saknar flygplats , där bygger man en liksom på lämpligt ställe i norra polartrakterna(nordligaste Kanada)gör man det här så behövs inte Etops eller åtminstone mildsre krav
svar
Kerguelerna heter öarna i sydligaste Indiska Oceanen närmast Antarktis ( syd om jag inte blandar ihop polerna
Viared borde få status som strategisk flygplats
I de arktiske områder, ser det ut som det er mange ulike alternates, jfr http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_16/polar_fig3.html
Kfrak bør få en liten oppdatering i geografi;
Arktis er områdene rundt Nordpolen, der tjener bl.a. Longyearbyen som alternate for 2-motors diversion for Long Haul. (Selv om jeg ikke vil være pax på en 777 mellom f.eks Delhi og East Coast USA med en motor ned i LYR-ENSB på den korte trange banen der, 1908(RWY10-2108 m RWY 28) lang for landing, masse fjell på innflying og finalen på RWY 10, over åpent hav RWY 28. Banen er 45 m bred. Ofte masse vind og vinterstid er minus 30 og under regelen)
Antarktis, kjære Kfrak, er om rådet rundt sør-polen. Jeg ønsker din kommentar på hvilken øy du vil ha som alternate flyplass-den gangen jeg reiste med LAN Chile A-340 fra SCL til AKL var vi meget langt ned mot Sørpolen på vår rute.