Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Overlever Malmø Aviation(MA å flytte til Arlanda ?

Tråden startades av pf

Først må jeg ta forbehold om en slik diskusjon har vært på Forumet før ? Jeg tror ikke det.

For en utenforstående normann; MA største pre er at de flyr til/fra Bromma. En byflyplass med kort og billig transport til/fra Stockholm centrum/innerstad.

Slik jeg oppfatter det, de flyr noen få ruter innelands med eldre materiell, er nå i en fase med total renovering av flåten. MA har et høyt servicenivå ombord. MA har ingen/liten connection annet enn noe MA til MA. MA kan forsvare høye priser for sin transport.

Ved tvang til ARN kommer MA i direkte konkurranse med SK og DY, denne er mere skjermet pga MA’s “enerett” av Bromma.

Jeg tror også jeg ser en utfordring i et ennå bedre togtilbud og større konkurranse der, spesielt på strekningen Gøteborg-Stockholm v.v. med MTR’s inntreden i 2015. Det arbeides med, slik jeg ser det, å få ned kjøretiden ytterligere her, fra dagens ca 3 t til ca 2t15 centrum til centrum.

Så, selv om det er en del andre argumenter som kan tas inn her-klarer et fremtidig svensk innrikes tre store operatører ?

Publicerad den 2014-11-09 11:52
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

Paprikatåget
2014-12-14 11:40

Frågan är helt ointressant eftersom Bromma INTE kommer att läggas ned före 2038, när nuvarande avtal går ut. Hela debatten handlar enbart om att vissa politiska partier vill bygga upp en position (plattform) och använder därför enkla symbolfrågor för att marknadsföra sig själva. Men extrema positioner brukar inte få något större inflytande i den praktiska politiken. Vi skandinaver är smartare än så…
Men jag gissar att Bromma inte kommer att finnas kvar efter 2038. Det är omöjligt att förespå hur kommunikationerna kommer att se ut då. Men i längden är det omöjligt för Bromma flygplats att ligga där den ligger samtidigt som Stockholm växer. Men det är en annan fråga…

Linkan
2014-12-14 10:53

Nej! Men passagerarna får inga problem att komma fram.

Petter Påg
2014-12-14 09:42

Nej.

MaxPax
2014-11-13 10:53

@pf

Mycket relevant fråga, om än teoretisk (för tillfället)

Hela Braatens Aviation är beroende av Bromma, inte bara Mavia. Gotlandsflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg, Blekingeflyg, Kalmarflyg, Flysmåland och Golden Air flyger alla med ”Braatens Regional” flygplan till Bromma. Står man på Bromma så räknar man enkelt att 18 av 20 passagerarplan är Mavia eller Braatens Regional.

Skulle Bromma stänga vore det ödesdigert för hela Braatens Aviation.

Mavia har ju endast Bromma som konkurrensfördel mot t.ex SAS. De har ungefär lika många avgångar mellan Göteborg-Stockholm och Malmö-Stockholm.

Med vänlig hälsning/Max

X
2014-11-10 14:31

Jag tror inte att fokus här ska ligga på BMA/ARN-frågan när det gäller Malmös möjligheter att överleva. Det handlar snarare om att det just nu råder överkapacitet och prisdumpning på alla destinationer som Malmö flyger. (möjligen exkl. BMA-OSD). Man går head-to-head med både SAS och Norwegian på de övriga linjerna. Yieldfallet som man hela tiden ser på SAS och Norwegian smittar förstås över även på Malmö Aviation.

Det är knappast någon slump att Malmö gjorde vinst 2006-2012 men förlust 2013. Efter den stora övningen som SAS hade i CPH med alla fackföreningar har det pumpats ut billiga biljetter, som Norwegian mött med ännu billigare biljetter… Det drabbar självklart Malmö också.

Nuvarande intäktsnivåer kan inte fortsätta. Det kommer att komma en korrigering på något sätt, antingen via konsolidering, konkurs eller på annat sätt.

Flög t.ex. DY GOT-ARN en söndag kväll nyligen. Jag räknade till 32 betalande passagerare ombord. Min enkelbiljett, bokad samma dag, kostade 969 kronor inkl. avgifter. Sannolikt var det ingen som betalade särskilt mycket mer. Möjligen då någon som betalade extra för bagage. Genomsnittsintäkten torde således ligga någonstans runt 600 SEK. Detta på 32 pax och runt 450 KM, alltså typ 0,2 NOK RASK. Jag skulle gissa på att CASK ligger långt högre på en sådan flight. Nu räknade jag inte alla avstigande från ARN, men det var inte många fler. En sådan ekvation på trafiken mellan Göteborg och Stockholm går förstås inte ihop.

På den sträckan finns ju numera också Sparrow Aviation som började med att sälja biljetter GSE-BMA för 99 kronor. Visserligen är intro-priserna nu borta, men den konkurrensen på en sträcka där tåget faktiskt kan vara ett alternativ kommer inte att hålla på sikt.

DC-10
2014-11-10 13:41

Varför skulle inte svensk inrikes klara tre stora operatörer? Frågan är väl närmast om bolagen överlever.

Avro
2014-11-09 19:48

Tror inte att Malmö Aviation lägger sig ner platt och inte försöker på ARN när BMA någongång läggs ner. Dock återstår det att se om de sen överlever där eller inte…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500