Byta namn på Landvetter?
Robert Hannah (fp) föreslår i en riksdagsmotion att Göteborg-Landvetter ska byta namn till Torgny Segerstedts flygplats. Själv tycker jag att man ska behålla det inarbetade namnet Landvetter, men vad tycker ni?
svar
…hehe tror vi kan låsa tråden nu. Paprikatåget har s.a.s dragit i den sista spiken.
@Fritz Klyka Tänk vad rätt jag hade!!
Men Fritz Klyka… Frågan är inte inte REELLT aktuell.
En riksdagsman vill få lokal uppmärksamhet för sig själv och sitt parti. En riksdagsman äger inte ens frågan.
Självklart blir det pajkastning mellan Göteborg och övriga Sverige (framförallt Stockhom) när man drar fram en nonsensfråga som berör Göteborg. Eftersom frågan inte har någon som helst relevans i verkligheten så fortplantar den sig i en sådan här tråd och det blir avkomlingarna som diskuteras. Var det inte just det som var meningen med ditt inlägg? Göteborgare älskar att marknadsföra sitt påstådda underläge och påhittade förtryck samt trycka upp sin fåniga spårvagnsnostalgi och Lisebergskaniner i ansiktet på oskyldiga människor från resten av världen. Jag kan mycket väl förstå det sargade självförtroendet och bristen på indentitet efter förlorad varvsindustri och annat. Men nu har det gått över trettio år sedan dess. Dags att göra något åt saken och sluta skylla på andra. Ta vara på de fantastiska möjligheter ni har istället. Snygga upp stan genom att riva de fulaste husen, sanera den verkliga slummen som finns, gräv upp kanalerna från 1600-talet, protestera mot den osunda maffialiknande korporativismen s-politiker/näringsliv, utlokalisera Bingolotto till Ullared, lås in den enerverande McDonaldsclownliknande programledaren som terroriserar TV-underhållningen på fredagskvällar. Utveckla den evenemangsverksamhet som ni är så duktiga på, gör strandpromenader av de delar av älvstränderna där det är möjligt, fortsätt att servera världens godaste (och största!) räkmackor så kommer ni att glida fram på dessa genom livet – det kan jag lova. Turisterna kommer att flyga in i horder till både Landvetter och Säve. Göteborg har fantastiska möjligheter: Havet möter en brusande älv, en vacker skärgård möter åsar i olika riktningar, massor av historia och kulturhistoria finns att berätta för turisterna, hamnverksamheten fortsätter att utvecklas och gör att staden förändras varje dag. Men sluta för Guds skull att tro att era spårvagnar är unika, möjligtvis är de unika i sin sanslösa ineffektivitet med ständiga förseningar och inställda turer samt helt obegripliga linjesystem som ändras 4 gånger om året. Men så gott som varenda stad i världen av Göteborgs storlek har spårvagnar – men då fungerar de betydligt bättre (t o m i Östeuropa). Det är hög tid nu att aktualisera de planer på ett Stadtbahn-liknande system som fanns på 50-70-talen och vars förberedelser syns i ytterområdena. Med en modern spårvagnstrafik, delvis i tunnlar under älven och den gamla staden samt ett fast linjesystem så skulle staden befrias på de mest igenkorkade ställena. Kanalernas kan då återskapas, människorna ta plats på gatorna och får kontakt med vattnet. Detta borde vara Göteborgs signum istället för flinande kaniner, runda programledare i TV och gamla ljusblå plåtschabrak, alternativt klumpiga tetrapaksliknande diton som far runt på gamla, skrikande bromsar i snäva kurvor med gamla räler som skrämmer livet ur barn och hundar samt gör att turisterna har svårt att sova på de mest centrala hotellen. Likaså befrias då miljön från det virrvarr av ledningar som förpestar stadsbilden så att man knappt ser himlen på de trängsta ställena i stan. Det är alls inget utopiskt förslag. Så här har man gjort för längesedan i Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike och Spanien. Kostar pengar? Javisst! Men vi pratar om en stad med två gigantiska broar över älven (den ena ska bytas ut mot en ny), en sexfilig motorvägstunnel under samma vattendrag och en till som håller på att byggas, en flera kilometer lång motorled under södra älvstranden, ständigt utbyggda hamnprojekt samt den om något år tänkta, miljardslukande och fullständigt onödiga Västlänken (en underjordisk järnvägstunnel i en gigantisk båge under centrala Göteborg vars ända fördel är att man då kan åka mellan Alingsås och Kungsbacka utan att byta tåg, vilket ytterst få kommer att göra – nyttan för Göteborg blir minimal).
Göteborgare måste sluta tro att de är förtryckta, börja blicka ut mot resten av världen och försöka lyfta blicken från pinsam spårvagnsnostalgi, bedagade gamla fotbollsspelare och för längesedan nedlagda skeppsvarv. Det går inte längre någon färjelinje för fylleresor till England. Däremot finns det massor av billigt flyg från två fungerande flygplatser. Åk iväg och ta in lite nya intryck. Världen är så stor så stor, Lasse Kronér så liten… (Nåja!)
Så trevligt. Anna Kinberg Batra har hittat hit också. Och ni däruppe är förstås oskyldiga som gröngräs, ja?
Fishchurch international
Halfspecial international
@ Fritz Klyka Antar att du är göteborgare eller lantis. Dina inlägg spär på fördomarna om nyss nämnda.
Pisaoffer – det var ett bra ord som jag ska försöka komma ihåg.
Tack för berömmet också!
Äntligen paprikatåget du skulle behöva rensa i dom andra trådarna också. Är så less på dessa pisaoffer på detta forum.
City betyder (stor)-stad på engelska. Sverige är ett land, konungariket m m. Dock är det inte någon stad. City betyder inte centrum eller centralt läge, vilket säkert är vad du vill framhålla.
Det är bara på svenska som det har den betydelsen (City of London heter så därför att det var “ursprungs-London”). Svenskar älskar att använda detta ord på fel sätt på engelska. Dessutom finns ordet “City” redan i namnet på en annan Göteborgsflygplats…
Landvetter flygplats borde heta Sverige City International. Då skulle fler inse hur tokigt det är att fortsätta norrut i obygden.
Jag förstår din andemening, Jesa. Jag håller dessutom med dig i sak. Men det är ju inte det debatten handlar om… Ditt skriftspråk, meningsbyggnad och begreppsförvirring gör att det du vill säga blir så gott som obegripligt.
Något Västra Götaland som geografiskt namn, dvs med stort V, finns inte. Sedan kan man förstås bo i västra Götaland med litet v. Det gör t ex folk i Skanör eller Helsingborg liksom alla göteborgare… Däremot finns Västra Götalands län som mycket riktigt skriver i ditt första inlägg.
Industristaden Brixton? Brixton är ingen stad utan en stadsdel i London med så gott som obefintlig industri. Glasgow hade varit ett bättre exempel. Där finns det stora likheter med Göteborg
Lokalpatriotism där man tycker man är bättre än andra är förkastligt. Så långt håller jag med dig.När den dessutom till stor del bygger på en myt om att man förfördelad gentemot någon annan så blir den extra jobbig för oss som vet mera. Många göteborgare bör skärpa till sig när det gäller omvärldsanalysen och istället göra något åt sina problem och mindervärdeskomplex. Det finns massor av gott att lyfta fram om Göteborg men de som skriker ut om sina komplex i olika sammanhang blir ju knappast ambassadörer för detta…
Göteborg är i princip den enda ort i Sverige som fortfarande har en verklig slum i stor omfattning. Göteborgare ser den inte själv. Alla andra besökare ser den omedelbart. Det borde göteborgarna fixa till istället för att skrika högt åt alla andra. Jag förstår precis vad du menar.
Kommer ifrån Malmö, så du har fel som vanligt! Kom bara med ett bidrag tycker dom ifrån Västra Götaland är så gnälliga och dom tror Göteborg är störren än vad det är, sen är det en industristad som tex slumstaden Brixton i England, dom glömmer gärna bort det där på Sveriges utkant/skuggsida.
Hej, Glen!
Jag tror inte alls att du är så korkad som du försöker påskina. Du är helt säkert en mycket intelligent människa. Din ironi visar på intelligens. Använd den gärna för något som utvecklar samhället.
Bästa Paprikatåget,
Nu hänger jag inte med! Var Sadam folkpartist?
Glen
Snälla… Kan ni inte sluta engagera er i den här frågan. Det är en nonsensfråga helt utan verklighetsförankring. Det är pinsamt att se dessa inlägg.
I riksdagen finns det något som heter den allmänna motionstiden. Under hösten varje år kan riksdagsledamöterna under en begränsad period lägga fram motioner om precis vad om helst. Det är en del av en gammal tradition som ska ses som en reklamkampanj för det politiska partiet men framförallt för den enskilda ledamoten. Han eller hon ska visa upp för väljarna i den valkrets där man är vald att man gör något för bygden där borta i Stockholm… Lokaltidningar runt hela landet matas sedan av partiorganisationerna med passande material för bygden som de publicerar. Resten av året är bygdens riksdagsledamöter ofta helt osynliga för väljarna…
Det är ungefär som när lokalpolitikerna bjuder på pepparkakor och glögg på torget om ett par veckor eller hel- och halvkändisar som fånar sig i lekprogram i TV för att de ska marknadsföra sig och få mer jobb.
Dessa allmänna motioner har ytterst lite egenvärde, under de senaste åren har 1,6 % av dessa motioner klubbats igenom…
I just det här fallet handlar det om att folkpartiet med sitt politiska profilproblem krampaktigt hugger tag i en av de få liberaler som åtminstone är något lite känd och som man därför i så många sammanhang som möjligt vill lyfta fram som ikon för att kunna marknadsföra själva partiet. Kanske ger det några fler röster om fyra år… Dessutom är det alltid populärt i Göteborg att lyfta fram en göteborgare i ett nationellt sammanhang. Insändarsidorna i GP är säkert fulla av insändare och allsköns människor (framförallt göteborgare med fåniga mindervärdeskomplex) “diskuterar” frågan här på Flygforum.
Detta är en nonsensfråga, helt utan verklighetsförankring och den är inte allvarligt menad. Ett byte av flygplatsnamn är överhuvudtaget inte en riksdagsfråga. Det är Swedavia som äger flygplatsen. Det är ett statligt affärsdrivande bolag. De bestämmer namnfrågor helt själva. Under de senaste åren har de bytt namn i en rasande fart på sina flygplatser. Malmö-Sturup Flygplats har blivit Malmö Airport, Stockholm-Bromma har BÅDE blivit anglosaxiskt och vänts bak och fram genom att nu heta Bromma Stockholm Airport (måste vara världsunikt – en leråker får huvudrollen som destination…). Umeås flygplats döptes ett tag om till de fåniga Umeå City Airport för att bara ett par månader senare döpas om till Umeå Airport…
I Sverige har vi inte traditionen att döpa flygplatser efter personer, oavsett vilken roll de har spelat. För några år sedan fanns det några politiker som ville döpa om Arlanda till Raoul Wallenberg Airport. Något år tidigare var det någon som satt och lekte med tanken om en Alfred Nobel Airport. Landvetter kommer aldrig att få ett namn efter en gammal journalist. Ingen annan flygplats i Sverige kommer att namnges efter en person heller. Det ligger inte bra i munnen att säga att “jag kommer att landa på Torgny Segerstedt klockan åtta noll fem”.
Ni som engagerar er i detta deltar enbart i folkpartiets lek. Det är dags att ni i högre grad skaffar er kunskaper om hur det politiska systemet fungerar. Det är faktiskt er plikt i en demokrati att göra så. Här har ni hamnat som deltagare i ett politiskt PR-spel. Som engagerade medborgare borde ni istället vända er till Robert Hannah och bestämt tala om för honom att hans uppgift är att driva politik och dra sitt strå till stacken för att lösa Sveriges problem – inte se på sina väljare som om de vore dagisbarn. Om ni orkar skriva inlägg här på Flygforum kan ni lika väl maila Robert Hannah…
PS. Bagdads flygplats hette ett tag Saddam International. Det gör den inte längre…
Läs tidigare inlägg, tjockhultare!!
Det är ju populärt att byta namn på andra orter till Stockholm som t.ex. Stockholm-Skavsta, Stockholm-Västerås…
Så varför inte byta namn till Stockholm-Landvetter då det ligger i närheten av en Stockholmsförort?!
Jesa vad är det du vill säga egentligen?
Och vad har den där Torgny Segerstedt gjort? Fiskat krill?
Kan man inte helt enkelt slå ihop GOT med Viared så skulle det bli bättre och närmare upptagningsområde.