Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian konkurs?!?!

Tråden startades av Lussebulle

Nån som vet varför norwegian ställt in massa flighter imorn? Ryktas att dom inte får tanka. Stämmer det?

Publicerad den 2015-02-15 20:26
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

Fras Krask
2015-02-17 17:46

Hur många DY-konkurser har det inte “förutspåtts” i detta forumet under det senaste året? Lustigt nog är vissa särskilt ivriga i slutet av varje månad med att dödförklara DY. Synd att detta forum som var intressant förut nu är förstört av alla dessa DY vs SK-trådar.

Konny
2015-02-17 15:49

Betänk att konkurser oftast eller nästan ALLTID sker dagen innan löning…

Kalle
2015-02-17 15:41

Nej, det där är rena fantasierna Erreip. Hade SAS gått i kontrollerad konkurs hade det aldrig någonsin kommit igång igen, eftersom det hade krävs att någon slängt upp ganska många miljarder för att starta det igen. Vem skulle det vara?

Det hör med “kontrollerad konkurs” dyker upp ibland i diskussioner, från de som inte förstår hur saker fungerar. Ofta är det någon som tror att det går att starta igen, med sämre villkor för personalen. Långt smartare att införa sämre villkor, men i ett gående företag.

Dessutom hade varenda slot förlorats vid en konkurs, tex de på LHR. Värde på en enda av dessa visas av försäljningssumman nyligen, en halv miljard. SAS har 20 stycken ytterligare, dvs slots för 10 miljarder. Vem skulle ställa upp med 10 miljarder för att köpa slots enbart på LHR? Så har vi alla andra flygplatsers slots.

För att hålla sig till Norwegian måste man se några faktorer som allvarliga hot. De är:

Inget USA-tillstånd.
Liten kassa, 2 miljarder, i förhållande till skulder på 20 miljarder.
Usel Yield, dessutom sjunkande och betydligt lägre RASK än CASK. Ju mer Norwegian flyger desto mer förlorar man. Helt idiotiskt då att vissa tokstollar applåderar en passagerarökning här på forumet.
Passagerarkompensationer som kan uppgå till en halv miljard. Lägg till usel reklam för allt detta.

Erreip
2015-02-17 10:48

Hur kan man kalla en miljard i förlust en framgång..? Norwegian kommer inte gå i konkurs än på många år, inte heller SAS, utan expansionen kommer fortsätta. SAS håller på att omstruktureras och inom ett par år kommer bolaget ha en liknande struktur som norwegian: kontrakt till de anställda och diverse inhyrningar av kapacitet. De fina dagarna är räknade och nu återstår bara kontrakt. Om SAS hade genomgått en kontrollerad konkurs för tre år sedan så hade bolaget varit betydligt mer konkurrenskraftigt nu, men de förändringar som nu genomförs kommer resultera i förbättrad kostnadsbild.

Pieter
2015-02-17 10:36

Den här typen av tråd är rätt kul för det visar att folk är livrädda för Norwegian och deras aggressive hållning till förlustcarriers som ex SAS. Ju mer dynga som skrivs om Norwegian, ju mer inser folk att rädslan är påtaglig och kanske ännu mer inom ett bolag som SAS som långsamt blöder och till slut kommer att dö.

Fortsätt i denna stil för det är bara ett bevis på Norwegians framgångar!

J.B.
2015-02-17 10:25

En kk kommer inte speciellt plötsligt för ett flygbolag. För sas del som till viss del fortfarande är stadsunderstött kommer dödskampen att bli väldigt lång och plågsam. Kommer säkert att ta flera år när kampen väl börjat.
För DYngans del kommer kommer det att gå fortare, kanske bara några månader från de första tecknen på insolvens. Nu är vi dock inte där. Ännu.
Så alla trådar om DYngans undergång är betydligt överdrivna….för nu i alla fall.

tjoep
2015-02-16 22:29

Yesterday !!

Sebbe
2015-02-15 20:39

Tjena. Vilka flighter är avlysta?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500