SAS säger upp folk
Hörde att sas i går (otorsdeg 3/12) sagt upp piloter igen. Nån som vet om det stämmer och i så fall hur många? Ruggugt tråkigt om det stämmer
svar
Till flygeri,
Du har helt rätt när det gäller de övriga kostsamma affärerna. Jag tar bara upp den senaste pilotfrågan. Oavsett vem som orsakat vad och när så är bolaget i kris och nu måste det sparas för annars går det illa. Tror det är viktigt att lösa dagens problem nu och inte blicka tillbaka för mycket. Om alla grupper bara jämför sig med andra och villkorar allt så kommer man inte vidare men istället riskerar man att på ett “rättvist” sätt sjunka tillsammans. Tror inte det i slutändan gynnar någon part. De anställda drar ändå alltid det kortaste strået . Kankse inte är rättvist eller kul men inget att göra.
Nja. Ett villkor att andra personalgrupper såsom Dansk kabin också skall bidraga är väl ändå inte ett orimligt krav?
Konstigt att i SAS är det alltid personalens fel när det går dåligt. Aldrig är personalen att tacka när det går bra. Märkligt! Att man från koncernledningens sida slösat enorma summor på vansinnes affärer med kartellverksamhet osv de senaste 10 åren är också personalens fel eller hur Acorn? Personalen måste tyvärr bet den beska notan med sina löner och arbetsvillkor. Har inte riktig fått se att de ansvariga bidragit till notan med sina villkor och löner?
Återigen tack för ordet.
Pilotfacken erbjuder besparingar på 500miljoner /år????? Låter bra och vettigt eller hur? Tyvärr är dessa så villkorade att det i verkligen snarare borde kallas LÅN som skall betalas tillbaks……..förstår att man som bolagsledning inte kan räkna hem dessa som besparing!
Ta inte i så att du spricker nu Swiss skeppare. Är själv cabincrew på SAS. Har ingalunda några summor du nämner. Har 25400 brutto + traktamenten per månad. Nöjd med det. Arbetsveckan är 42 Tim inkl 3 helger oftast varje mån. Skepparlönen du refererar till uppnår man först när man i stort sett är i pensionsålder. Flertalet bolag i Europa bet bättre än så. Det vet du om du verkligen är Swiss skeppare. Piloterna på SAS arbetar också numer mer än många andra piloter i nätverksbolag ute i Europa. En inte helt onormal arbetsdag ser ut som så här; Arn-Lla tor, Arn-Lla tor för att avslutas med Arn-Ham tor för kortlinje piloter. Långlinjepiloter har oftast bara ett dygn layover på utestation efterföljt av 2 dag ledigt hemma innan nästa tur. Oavsett öst västlig riktning. Ändå har man från piloternas sida erbjudit SAS nästan halv miljard ytterligare i besparingar som man tackat nej till. Undrar varför!? Swiss skeppare. Läs på mer innan du uttalar nästa gång. Den flygande personalen har hängts ut tillräckligt medialt nu i mitt tycke. Tack för ordet igen.
Vad är det med denna fixering av löner? SAS problem är inte lönerna som ni kan räkna ut med ******.
SAS betalar inga fantasilöner, så hur klarar då de andra bolagen att betala ut likvärdiga om inte högre löner utan att gå back?
Ja det är dags för piloterna att inse att verkligheten hinner i kapp. Att en skeppare har över 100.000/månad + trakt,samt andra ersättningar, för att jobba 15 dgr i månaden är inte hållbart. Att cabincrew har drygt 35.000-50.000 är knappast nödvändigt att kommentera,.
Då verkar det nästan som att SAS hellre sparkar personal än att gå med på fackföreningens förslag?
Bra sagt Flygeri. Instämmer
//Flygera
Nja. Nu är det inte riktigt som så att facket sätter sig på tvären. Man har erbjudit SAS besparingar motsvarande en halv miljard utöver de 700 miljonerna man levererade i våras. Men SAS tackar nej och säger hellre upp piloter som ger en besparing på ca 100 miljoner? Märkligt agerande av arbetsgivaren. Det är inte alltid fackets fel som som alltid påpekats. Är det fackets fel att man slösat bort närmare 16 miljarder på vansinness affärer, kartellböter m.mn sedan Lindegaards tid från koncernledningens sida?
Man kan inte påstå att SAS haft något bra management de senaste 10 åren. Bara Spanairaffären höll på att fälla hela SAS som koncern. Vem bär ansvaret för den affären. Piloterna? Kabin? Tror inte det. Dessa yrkesgrupper har fått finna sig i enbart försämringar de senaste 8 åren med lönesänkningar m.m. Likaså markanställda. På Frösundavik har man fortfarande äver 100 tjänstebilar för sina mellanchefer. Är det att hushålla med de ekonomiska resurserna? Samt kräver man lönesänkningar för den flygande personalen för femtioelfte gången. Tror inte att ytterligare lönesänkningar räddar ett så misskött företag som SAS.
Tack för ordet.
Så går det då facken sätter sig på tvären och inte vill förhandla utan istället försöka skydda sina anställda. Att sina medlemmar får sparken är då verkligen att skydda dem.
Det är väl ung. 60 piloter totalt på de tre baserna. De är dock inte uppsagda annu, vad jag vet.