Varning för pilotyrket!
Vad är det som gör att så många, speciellt unga, dras till pilotyrket som flugor till en sockerbit? Är det den höga lönen? Dom bra arbetstiderna? Den sociala statusen? Äventyret? Observera ironin i ovanstående!
Vi som jobbat ett tag inser ju att allt detta bara är en stor bluff i dagens low-cost präglade flygbransch. För er andra: läs andra inlägg på detta forum, t ex ‘Skyways’.
I vilket annat yrke är man villig att betala all grundutbildning själv för runt 500.000 följt av jobbspecifik utbildning (typerating) för 200-300.000 och – hör och häpna – även betala till arbetsgivaren för att få förmånen att använda deras utrustning (flygplan) för att meritera sig på arbetsmarknaden??? Det är sjukt som det har blivit! Varför fortsätter så många att lockas till detta yrke? Undrar verkligen…
Själv har jag redan skjutit ut mig efter ett par år i yrket eftersom jag har ett annat bra yrke att falla tillbaka på. Och detta trots utbildningskostnader på runt en halv miljon! Det är helt enkelt inte värt det längre. Men till alla er hugade: stackars er om ni ger er in i detta yrke. Ni kommer få en helt sabbad tillvaro med höga skulder, usel inkomst i flera år (och då menar jag riktigt usel), ett socialt liv helt under isen och obefintlig anställningstrygghet (endast kontraktsanställningar). Är det verkligen så fantastiskt kul att flyga trafikflygplan? Arbetsgivarna (flygbolagen) har förstört hela arbetsmarknaden och det oaktat den globala finansiella krisen.
VARNING FÖR DETTA YRKE!
svar
Precis som du säger. Håller helt med dig. SAS undviker man om man kan.
Vad skönt då att jag gick en gratis utb! 😉 trivs rätt bra med mitt jobb oxå. Så ditt påstående stämmer ju inte riktigt.. Låt folk göra sina egna val och dra iväg till nordpolen med din negativa inställning och attityd PM! Vill man bli pilot, go get it!
Jag sitter på ett ganska bra jobb men jag tycker att det är rätt trist om jag ska vara ärlig. Hade jag inte tjänat bra så hade jag gett fan i det här. Har inget att falla tillbaka på så jag hoppas villkoren står sig tills jag går i pension om 15-20år. Frågan är om de gör det…?
Själv var jag klar 2007 och var tyvärr inte medveten att det såg ut såhär i branschen, efter att ha lagt ut 700 000 kr på diverse kurser så är jag för mycket ekonomisk investerad för att göra något annat, har inte råd att gå sätta mig i skolbänken igen även fast jag hade velat…
Har tyvärr inget att falla tillbaka på och ingen ekonomisk möjlighet att göra något annat så får tyvärr bli kvar i det här helvettet till bransch…
Vet att många andra är i samma situation…
Puffar tråden…
Gianna,
För det första så har EY rätt när han säger att Etihad inte erbjuder “gratis utbildning” (eller ett cadet pilot program som du nämner) för icke-UAE medborgare längre. Etihad hade ett internationellt program under en kortare tid men eftersom det startades när det fanns dåligt med piloter så lades det ner när de ekonomiska problemen började (=flygbolag i konkurs=massor av piloter som sökte jobb). I dagsläget så har både Etihad och Emirates endast cadet program för sina egna medborgare.
För det andra så vet jag inte om jag kan tro på att du har jobbat på EY när du säger att man som styrman tjänar runt 50,000 DHS. Det gör man inte!!! Inte ens i närheten! Visst har man gratis bostad, flygtillägg m.m. men i rena pengar så har jag för mig att en styrman idag börjag runt 25,000 DHS och det lär ta mååååååånga år innan man är uppe på några 50k.
Jag kan också säga att Abu Dhabi eller Dubai inte är någon mirakel-lösning på en karriär som pilot. Jag bor själv i Dubai och trivs väldigt bra både med jobbet och livet i övrigt men jag vet också många som inte gör det. Man måste ha klart för sig att man är här på deras villkor. Det finns inga Svenska (eller Europeiska) “lyxigheter” såsom fack, försäkringskassa, m.m. Det är faktiskt 100% olagligt att ens bilda en fackförening här nere… Det är alltså en helt annan arbetsmiljö än Sverige, Europa eller USA så man bör göra en hel del research innan man beslutar sig för att komma hit. Middle East forumet på http://www.pprune.com kan vara ett bra ställe att börja på även om inte allt som skrivs där är sant.
Sedan så måste man ha rätt mycket flygtid innan man ens kan söka till EY eller EK så det är inget ställe man kan börja sin karriär på. Air Arabia i grannemiratet Sharja har lägre krav så där kanske det finns möjlighet (vet ej vad deras krav är). Det är dock också ett lågpris bolag så lön och förmåner är inte de bästa…
Nåväl. Som en del andra sagt så började jag också flyga för att jag gillar att flyga och jag kan ärligt säga att såhär 13 år efter att jag började så ångrar jag inte mitt karriärsval det minsta. Branschen var i en nedgång när jag började min utbildning så det var lite av en chansning men som TT säger så får man försöka att hålla ut om det verkligen är det här man vill. Om jag ser tillbaks på min egen karriär så visst har det varit hårt ibland och visst har man fått slita men jag har också fått upplevelser som jag aldrig kommer att glömma och jag har träffat fantastiska människor över hela världen.
Om någon väljer att utbilda sig till pilot så kan jag bara säga Lycka till!
Db
Johan, du missade en sak som kanske inte är relevant för dig:
Ryanair har en betydligt nyare och fräschare flotta, än vad SAS har.
Angående mervärdet av att flyga med SAS.
Jag flyger från Göteborg ner till Tyskland var och varannan månad, för att hälsa på min flickvän. Jag kan välja att flyga med SAS, Lufthansa och Ryanair.
Lufthansa är i en klass för sig, de bjuder på mat och dryck – och kabinpersonalen är minst sagt “service-minded”. Därefter kommer Ryanair, ofta väldigt trevlig kabinpersonal (de flesta är Östeuropeiska tjejer – trevliga att vila ögonen på också ;).
SAS bjuder på lika mycket mat och dryck som Ryanair – dvs. ingenting! Kabinpersonalen består oftast av kvinnor i övre medelåldern som är extremt snorkiga och ser ner på passagerarna i ekonomiklass (det märks tydligt).
Vilka väljer jag att flyga med?
Ibland unnar jag mig Lufthansa (om de har någon kampanj), men för det mesta blir det Ryanair – de är i stort sett alltid billigast.
SAS?
Aldrig!
Även om priset någon gång skulle vara det samma för SAS och Ryanair, väljer jag Ryanair. Lika trångt och lika lite inkluderat, men lite trevligare personal hos Ryanair.
Tror att SAS har mycket att lära av bolag som Lufthansa.
Utan avsikt att förorsaka ett stort slagsmål och utan avsikt att ta RyanAir i särskilt försvar (Tro mig, jag vinner på walk-over), så ska jag förklara mig.
1. Jag är inte RyanAirs gosse.
2. Själva transporten av människor är inte hela intäkten för RyanAir, ej heller lokala driftbidrag.
3. RyanAir kommer definitivt att kunna flyga på alla rutter, men det blir inte 1Kr till Kalifornien men kanske 250-1000Kr.
4. Att fylla maskinen är en målsättning för alla som flyger med kommersiella motiv.
5. Alla typer av bolag kommer att existera i framtiden, profilerna på flygbolagen kommer däremot att bli svagare utan att det nödvändigtvis påverkar varumärkena.
6. Håller med dig totalt, vad gäller er organisering, skulle kunna ge er några tips, men generellt så kan man säga att dagens förvärrade kris även har en ickekommersiell faktor som kallas 40-talisterna, detta problem löser sig av sig självt om 5-10 år men kommer att förorsaka problem längre ned åldrarna, för både flygbolag och folk i flygbranschen. Inget ont om 40-talister i övrigt, de har byggt vad som finns men helt enkelt väldigt många i förhållande till andra åldersgrupper.
JJ, Är du en av Michael O’Leary stjärtgossar? Så du menar att Ryan Air kan flyga på det flesta rutter? Är du säker på att du vet hur de opererar? Du är medveten om att de uteslutande flyger till de mindre flygplatserna där de kan förhandla fram kraftigt reducerade landningsavgifter mm som delvis skattebetalarna står för och av lokala intressen får betalt för att flyga in ett visst antal passagerare till regionen. Du vet även att de bara flyger sträckor där de kan fylla sin B738 till max. Utveckla gärna hur detta koncept kan fungera på de flesta rutter?
Nej du, det kommer att finnas alla typer av bolag. Se till exempel på hur kraftigt biz jet ökade innan krisen. Low-cost, regional, legacy, och biz jet, de fyller olika behov därav kommer det att finnas kvar.
Men som i tidigare lågkonjunkturer så står vi inför en förändring. Där vi måste organisera oss mot detta utnyttjande av piloter, att fördöma andra piloters agerande som går med på dessa avtal, hjälper ingen. Den dagen vi själva står där i valet så ser vi endast om vårt eget hus. Så även om vi idag har det bra så måste vi sträcka ut en hand till våra bröder och agera tillsammans.
Re FMC Wizard.
Du har nog missförstått RyanAirs affärsidé.
Hugo, “kul” inlägg! Helt off topic bara…
TT, jag blev pilot för att det är kul att flyga. Så enkelt var det. Satsade blod, svett och tårar samtidigt som jag jobbade heltid i mitt andra yrke och hade familj. Det tog några år extra att bli klar av förståeliga skäl. Drog på mig runt en halv miljon i skulder. Såg framför mig att kunna jobba som pilot och kunna försörja mig och familjen, ha ett någorlunda balanserat liv där man inte “ägs” av bolaget, ha mer än några få månaders anställningskontrakt eller daganställning där man aldrig vet i förväg när eller om man ska jobba.
Vill bara ha ett balanserat liv som man står ut med. Det är inte några fantasilöner som hägrar utan bara ett jobb som är ok och som tillåter att man kan ha ett liv. Men efter snart tre år som styrman på olika bolag ser jag inte att det är värt det längre…orkar inte med ytterligare ett korttidskontrakt utan hopp om fortsättning. Har lagt pilotmössan på hyllan nu, åtminstone tillsvidare. Känner återigen att jag lever…härligt!
P.M.
Hej, jag är skeppare på SWISS och flyger A330, kan hålla med oavsett prop eller inte. Flygbranschen är oerhört nyckfull,och ostabil. Med tanke på att det finns ca 4000 arbetslösa piloter i Europa som har mkt erfarenhet,kan jag bara avråda alla för att bli pilot.
Hugo,
du ar sakert stolt over att flyga turboprop, hos jz, golden o vad alla smabolag heter dar hemma.
du kallar dig man. men innerst inne skulle du nog ocksa vilja flyga jet.
lite storre, lite battre!
well det kanske inte ar battre att flyga jet. Men jag skulle aldrig flyga prop. Handlar inte om att jag skulle vara mindre man for att jag skulle flyga prop. Har absolut inte med det att gora. PILOT SOM PILOT.
Punkt slut! sluta upp med ditt ego, snarare din fru som fixar biffen, o det finns sakert en liten kalle pa barnens dagis vars pappa kanske flyger for BLX… you never know!
ha en trevlig jul, och jag hoppas du inte ar en av de dar arbetslosa efter mca’s tid. Får se hur mycket man du ar nu, nar du soker andra bolag, prop eller jet? eller vanta du kanske ar snal o inte vill betala en typeraiting. det ar nog dafor du flugit prop i alla ar. men innerst inne har ditt blodtryck varit hogt nar du sett de bruna kollegorna komma ifran en harlig slinga, eller nar du ser en annan pilot som gar med en storre besattning.
du later mer bitter an happy faktiskt!!
Det är bara de hårda bland hårda som pallar med en snövinter med en turboproppkärra.
Jag och mina kamrater, riktiga kamrater alltså, har överlevt minst ett dussintal sådana vintrar och vi kan lugnt luta oss tillbaka och konstatera att riktiga män väljer ett riktigt yrke och kanske inte bryr sig så mycket om vad andra tycker.
Vi är trygga i vår manlighet och människor i vår närhet känner vår karisma och vill va som oss.
Inte faen ägnar vi oss åt Facebook, Twittra eller nervöst pillande på en j..a mobilnalle för att lugna tanten hemma.
Våra kvinnor väntar tryggt hemma på oss för de vet att vi fixar biffen.
Barnen är stolta och lugna efter en dag på dagis där alla fått berätta vad deras Pappa gör.
-Han är pilot, riktig pilot, han flyger turbopropp! Det räcker, sen kan de andra försöka bräcka det. Det går inte.
Handen på hjärtat;
Vill inte de flesta va som oss fåtaliga utvalda???
gianna, Ey har ingen gratis utbildning idag for icke uae nationaliteter..
Ek och Ey har dessa program men endast for uae medborgare!
Håller med om att det är otacksamt yrke i Sverige…
Har du aldrig tänkt på att flytta utomlands ??? Till exempel till DUBAI eller ABU DHABI ?
Jag har jobbat i Etihad Airways och de erbjuder GRATIS utbildning (Cadet pilot programme) med lön samtidigt ! Kanske något att fundera över?
Att man sen dessutom har SKATTEFRI lön på uppemot 50.000 dirhams och egen bostad samt bidrag till en hel massa saker skadar ju inte direkt !
Man är bunden till att jobba i företaget i 5-6 år men vad gör det ? Det är ju det bästa flygbolaget jämfört med low cost!
Lycka till !!
Du TT.
Vill man kasta pengar på att flyga så är det nog bättre att flyga privat.
Men om du är så blind att du inte ser vad som händer med branchen så vet jag inte.
Ta en närmare titt på hur Easyjet behandlar sina nyanställda, det är bara ett steg mot vad som kommer bli “normalt” i framtiden. Dvs att erfarenhet är något negativt eftersom bolagen inte kan tjäna pengar på en sådan pilot! + att lönerna hela tiden sänks.
Något måste göras, men hur lätt är det att stå emot utvecklingen när piloter inte kan stå upp för varandra? om vi bara kunnat stå eniga och sagt ifrån hade vi kanske kunnat ändra på saker och ting.
Men det finns alltid de som kastar upp plånboken och skjuter sina kollegor i ryggen.
Jag är så trött på alla piloter som kommer och gnäller och “varnar” för pilot yrket. Det är dåliga tider och nästan alla har det dåligt. Jag menar hur många trådar finns inte här då piloter sitter och gråter och ångrar sina liv och bortkastade pengar? Dessutom vill alla låta som om de vet allt och ska varna alla unga som blir lockade till yrket. Har man pengarna och intresset då är det bara onödigt att inte göra det man alltid velat göra pga några misslyckade piloter??!!!
Alla vet att det inte går bra i branschen just nu, men om man har möjligheten och intresset så ska man ha tålamod och vänta på tills det vänder sig.
Ibland dyker upp någon pilot som lyckats och är nöjd med sitt jobb och det är det som värmer. Jag tror att sådana människor har haft en annan positiv inställning, kämpat mer och aldrig gett upp. Det är kanske därför att de har lyckats till skillnad från de som bara gnäller och gnäller och gnäller.
Du som har skrivit det här inlägget..Tänkte du aldrig på de frågorna som du ställer i början av ditt inlägg innan du började din utblidning? Såvitt jag vet så försvann alla de här sakerna från pilot yrket för länge länge sedan. Du kanske borde inte utbilda dig till pilot om det var de här sakerna som du var ute efter!!
Till trådstartaren;
“Arbetsgivarna (flygbolagen) har förstört hela arbetsmarknaden och det oaktat den globala finansiella krisen.”
Så förhåller det sig inte riktigt. Det är arbetstagaren, den alltför villiga piloten som tackar ja till de villkor som idag råder, som skapat denna röra. Hade det inte funnits folk som är villiga att jobba för de usla villkor som ställs idag hade nog arbetsgivaren blivit tvungen att höja sitt bud. De ser ingen anledning till det idag då du i det närmaste kan gå ut och skaka godtyckligt träd och ner faller 10-12 stycken B737/A320 piloter med brallorna vid fotknölarna redo att “ta emot”.