AVITRANS
Har hört att Avitrans precis varslat alla sina piloter!!
Någon som vet mer?
svar
I dagsläget är Golden Air det enda bolag i sverige med kompetens på ATR. Något de fått från inhyrd personal från europa. Vem kan se Avitrans göra samma storsatsning? Inte jag… Återigen får ni se utöver era egna yrken. Det ligger mer bakom än att skaffa en maskin och skicka piloterna på typ…
En kvalificerad gissning kan väl vara att det blir ATR42/72.
Vad skulle de vara för flygplanstyp då?
Låt oss då hoppas att Avitrans då väljer en flygplanstyp där det finns lediga typeratade piloter i Sverige då, annars blir det nog ännu dyrare om man måste gå via Parc, Direct Personnel, Rishworth etc. Då blir det i längden billigare att typerata piloterna själva.
Uppsägningarna beror på just detta.
Nya flygplan=nya typeratings=stora pengar
Minska kostnaden genom att anställa piloter med aktuell typerating.
Adjö med gamla trotjänare.
Wångdahl har gått Sahlén academy…
Löjligt att “folk” (Troligen endast piloter) tror att Avitrans väljer att säga upp alla piloter istället för att utbilda på ny typ. Det ligger fruktansvärda summor i avdelningarna runt om. Kompetens och material måste skaffas överallt! Snacka om att titta i en egen liten tunnel…
Löjligt att “folk” (Troligen endast piloter) tror att Avitrans väljer att säga upp alla piloter istället för att utbilda på ny typ. Det ligger fruktansvärda summor i avdelningarna runt om. Kompetens och material måste skaffas överallt! Snacka om att titta i en egen liten tunnel…
Grabbarna på Avia/Skyways har träffat Skattemyndigheterna på deras HK i Solna och fått besked att en pilot som skattar i Sverige kan inte jobba med F-skatt på det här sättet. Det finns säkert de som gör det men det kan bli surt efter då det uppdagas.
Skattemyndigheterna kommer att komma ut med en tolkning av F-skattereglerna i förhållande till just pilotyrket. Det skall läggas ut på Skattemyndigheternas hemsida.
Skattemyndigheten kommer även att skicka ut ett internmeddelande för att göra alla skattekontor medvetna och vara uppmärksamma på då piloter söker F-skatt.
Hoppas verkligen alla ni som funderar på att ta ett kontrakt under dessa premisser funderar en extra gång. Förstår verkligen att ni har lån på huset, räkningarna ska betalas osv… Men tror vi skjuter oss själva i foten om vi går med på detta.
Ännu viktigare till alla rockies i branschen, tänk er för, om ni vill va kvar längre än ett par år…
Lycka till
Som svar till 2010:till exempel en inhyrd åkare med F-skatt som kör en annan åkares bil,så behöver inte den inhyrda stå för försäkringarna.
Men o andra sidan:om jag som t.e.x byggnads entreprenör åtar mig att slå upp en kåk,o inte blir klar inom överenskommen tid,då får jag betala skadestånd för varje dag som går tills kåken är klar.
Det skulle inte förvåna mig om besättningen får betala för en försening som kan uppstå efter ett beslut av befälhavaren,avisning m.m.
Nä,skulle det bli så i framtiden,slutar jag att flyga,tar bilen/tåget istället,vill inte flyga med en besättning som sitter i cockpit och funderar på hur dom ska klara nästa månads räkningar,moms,skatter mm.
2010, i kontrast till min pseudonym här så är jag inte helt insatt i din fråga, men är något vi har under utredning.
Det vi kan enas om är att man som företagare (det handlar inte på något sätt om en anställning utan ett utbyte av tjänster mellan två företag) får ett helt annat juridiskt ansvar än en anställd. Tänk bara på hur man hanterar en leverantör som inte levererar enligt avtal?
Hur hanterar man cancelleringar pga väder eller av andra orsaker som bara befälhavaren kan förklara?
Eller om man som egenföretagare genom handhavandefel (det har hänt förrut i flyget…) har sönder ett flygplan eller gud förbjude, blir vållande till en passagerares död i en flygolycka. Som anställd är man försäkrad från detta via bolaget, men som egenföretagare?
Det tål att tänkas på.
Ni piloter och andra personalgrupper inom svenska flygbolag som står på er och vägrar gå med på alla nedköp som presenterats den senaste tiden av diverse bolag, ska ha all kred för det. De som accepterar de nya skitavtalen bidrar till en nedmontering av vår yrkeskår.
Nej till skitavtal = Bra!
Ja till skitavtal = Dåligt!
Om nu ett bolag hyr in Piloter som startar ett företag betyder det att dessa behöver ha ansvarsförsäkringar för typen de flyger?
Om något skulle hända? Kan bolaget lägga över ansvaret för en eventuell olycka/incident på den enskilda pilotens företag?
Någon som har koll på detta?
Ni som söker jobb på Golden, se till att få jobba enligt kollektivavtalet, annars är det ett slavkontrakt som väntar!
Håller med “bekymrad”.
Sök gärna till Golden, men, fråga om fast anställning med kollektivavtal! Annars blir det A och B piloter. Kollektivanslutna som får vettiga vilor och arbetstider och kontraktare som flyger enligt Subpart Q med kraftigt minskade vilor och ökade arbetstider utan övertidsersättning.
Golden söker folk men jag uppmanar folk att inte söka.
Dom håller på och göra samma som Avia, Avitrans och MCA. Dvs anställa folk på kontrakt samtidigt som man försämrar vilkoren.
Dags att alla piloter står enade och säger nej till sådant, får dom inte tag på kontraktspiloter är dom tvingade att anställa fast personal på vettiga villkor.
Ser att Goldenair behöver piloter som ska jobba på eget uppdrag!
Undrar hur många av dem som kommer flyga åt Sverigeflyg.
Lycka till ni som byter typ och arbetsgivare!
Kanske en ny pilotförening och försöka förena piloter, skapa nätverk mellan piloter. Jag tror att piloter lätt glömmer bort de dåliga tiderna och bara tågar på när de sitter säkert för stunden.
Jag säger ingenting. Kapitalismen talar så bra ändå.
Insatt,
Detta var baske mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerade mig.
Frågan är; vad gör vi? Vad kan vi göra? Debattartiklar? Möten? Uppvakta SPF?