Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vilket ben ska ni piloter stå på?

Tråden startades av Ministern

Jag har läst lite i forumet och förstår att många ogillar kontraktanställningar istället för en fast anställning.

Det kan jag förstå, men samtidigt verkar det vara väldigt vanligt i flygbranschen, Ryanair mfl. har väll haft den här lönemodellen i många år?

SAS:are har väll också tagit tjänstledigt och flugit lite varstans på kontrakt runt om i världen. Nu ryktas det om att Norwegianpiloter tar tjänstledigt och ska flyga på CityAirline, några från SAS också.

Vad jag vill komma till är: hur enade är ni piloter i den här frågan om kontrakt? Det råder ju en viss brist på arbetstillfällen i flygbranschen samtidigt som ni piloter nog är mer lojala arbetsgivarna än ni får det att låta.

Kan ni förtydliga detta?

Publicerad den 2010-01-23 09:58
Skriv ett svar
Antal svar: 3

svar

Pilot
2010-01-23 16:17

Man kan vända på frågan! Om ett företag har en temporär produktionsökning är det rimligt att använda sig av kontraktsanställda/bemanningsbolag. Detta är ett normalt förfarande både inom och utom flygbranchen. Däremot är det inte ok att säga upp anställda för att sedan endast anlita kontraktare/bemanningsbolag. Och som grädde på moset vill bolagen att de uppsagda söker F-skattesedel för att sedan jobba på samma bolag. Att skatteverket ser detta som rent bedrägeri är inte konstigt och man kan bara hoppas att AD tycker det samma.

Hoppas att detta svarar på din fråga.

mvh,

pilot
2010-01-23 15:25

Det är väll precis som med vilken annan yrkesgrupp. tex läkare som arbetar extra i Norge utöver sin ordinarie tjänst. Likaså så kan en pilot ta ett kontrakt på någon månad för att dra in lite extra. Detta är dock inget man vill ha under en längre tid. Osäkerheten och inte kunna ha en någorlunda fast bas i livet för familj och vänner. Att Ryan Air som ett första arbete för många nya piloter kör med modellen där de kan kasta runt dig hur de vill och bara betala då du flyger är just för att man kan behandla en ny pilot hur som helst, tackar man inte ja till skiten så får man inte vara med att leka.

...
2010-01-23 10:10

Jag skulle nog vilka påstå att det är väldigt beroende av olika faktorer, som kontraktets längd till exempel. Att arbeta på kontrakt 3-6mån är väldigt vanligt, börjar det däremot gå upp till 2-3 år är ju tillsvidareanställning självklart.
Som kontraktare har du inte alltid samma förmåner som de anställda har, till exempel id-resor m.m Du går ofta på ett annat avtal (99% av fallen sämre än det ordinarie) Du får själv betala in din pension. Du har inget som helst trygghet vad gäller uppsägning, som kontraktare står du längst ner på listan och kan bli av med ditt jobb med kortaste möjliga varseltid.

Som pilot ser jag inte en enda fördel med att jobba på kontrakt helt enkelt…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500