SK943
SK 943, vänder tillbaka till CPH. A340 som nått bäst före?
svar
Jag blir så trött på oriktiga uppgifter.
SAS “reserv-340” är förvisso den äldsta Airbusen i SAS nuvarande flotta, men ingalunda något unikum. För det första är den inte 20 år (levererad 1997) och för det andra är det inte en gammal LAN-kärra (de första 10 åren flög den för Air Canada).
De flesta stora flygbolag, även inom Premium-sektorn, flyger 340 från 90-talet. Finnair har 3 stycken, Lufthansa 7, Swiss 6, Air France 11 och Emirates 4.
SAS “egna” 340 levererades åren 2001 – 2002, så i en internationell jämförelse är SAS longhaul-flotta tämligen modern.
A 20 year old Chilean A340, run by SAS, spells disaster!
Det är inte flygplanet som är problemet, det är SAS.
Fram till förra året hade SAS hyfsad teknisk regularitet på MD-80 som var tre gånger så gamla som A330/340 och dessutom hade manualerna i pdf, dvs fotograferade papper.
Problemet uppstår när man säger upp för många tekniker/mekaniker, ständigt omorganiserar och hela tiden ändrar i datasystemen. Den fåtaliga personal som finns kvar på tekniska är fullt sysselsatt med att hitta vägar till dataprogram shortcutsen inte längre leder till.
För ca en månad sedan gick man till exempel över till Windows 8. Om ni har försökt jobba med W8 i kombination med dataprogram som i vissa fall är 20 år gamla förstår ni problemet. Just nu har man gjort om Sharepoint så ingen hittar en massa nödvändiga uppgifter som finns där någonstans får man hoppas.
En ytterligare cancellering av SAS och deras gamla A340. Heja SAS det går bra för er nu.
Hellre hotell än tältsäng i gaten tönt!
Vilket fiasko!
Flyget är i Köpenhamn.
Lär vara teknisk orsak. Passagerarna är på hotell och rejser imorgen.
Det är en A340 och fortfarande verkar det inte finnas någon info om vad som hänt. Flighten finns inte ens på SAS hemsida längre, under fliken om flyget är i tid. I Chicago står det bara att flyget är omdirigerat till Köpenhamn…
Den gamla LAN-kärran från -97, LN-RKP….