Flyga med “ratt” eller joystick?
Det måste vara en väldig skillnad
att gå tex från Boeing 737 till Airbus 320.
Ni som vet kanske kan berätta?
svar
Konstigt nog betyder det väldigt lite om du flyger med väster eller höger hand. Jag är rejält högerhänt, men flyger utmärkt med vänster.
Fördrar helt klart sidestick och det skulle kännas som ett stort steg tillbaka att flyga med ratt igen. Missförstå mig inte, jag tycker Boeing är fina flygplan.
Svar:
Vissa leder utvecklingen, andra följer den…..
Aktuella landgående fordon kommer att följa efter…..
Vem vill inte köra som en stridspilot …..
Måste kännas lika saggigt att köra en Ferrari också då? 🙁
Ett ” stick ” är naturligare och mera intuitivt än det gamla ” ratt spak “.
Man kan säga att upp/ner är ganska lika i båda fallen dvs bakåt/framåt.
På lättare plan är detta ” stick ” centralt placerat framför stolen.
Så är det också på flera militärplan.
Man kan säga att detta “stick” vinner terräng och blir allt vanligare.
Det är svårare att gå från “stick” till ” ratt” än från ratt till stick.
HAR MAN EN GÅNG ANVÄNT “STICK” SÅ VILL MAN INTE FRIVILLIGT
GÅ TILLBAKA TILL DEN GAMLA DEGIGA MED “RATT”
Flyga med sidestick funkar riktigt bra, när man väl har vant sig. Då är det riktigt skönt inte att ha en traditionel yoke fram för sig. Konstigt att t.ex. B787 som vad jag vet är fly by wire, inte har sidesticks i stället för yoke, känns väldigt gammaldags.
Förstå mig rätt nu.
Jag är högerhänt och träffar inte piltavlan om jag kastar med vänster hand.
För dig som flyger och är högerhänt är skillnaden inte alls så stor som om man sa kasta pil va?
Handlar väl bara om en känsla i handen som skall bearbetas i skallen på den som flyger.
Med sidoplacering är den ur vägen. Instrument, pilotens ben, bord osv. Dessutom är det bekvämt med sidoplacering eftersom det är viktigt att få bra stöd för armen med ett justerbart armstöd. Vilar du underarmen stadigt kan du flyga med bättre precision. Det rör sig om millimetersmå utslag på sidesticken, eftersom responsen är så direkt. Små precisa inputs ger bättre flygning och mjukare landningar!
Tack för alla svar!
Varför inte centrerad spak i golvet till en joystick?
Sidestick är inga problem, tvärtom. Man måste bara vänja sig vid att inte veva så mycket som man gör med en ratt, tex på en MD-80 som inte har hydrauliska skevroder. Små rörelser ger rejäl respons med sidestick. Dessutom korrigerar Airbus tillbaks små störningar själv, via datorerna. Du ger inputs till 5 datorer med sidesticken, som i sin tur flyger maskinen. Spakkänslan är trots det väldigt fin. Släpper du spaken behåller flygmaskinen attityden istället för att driva iväg som “traditionella” flygmaskiner. Mycket bekvämt vid en sväng i tex visual approach.
När man vant sig älskar man sidesticken. En ratt är mycket i vägen för instrument, matbricka osv. Ett utfällt bord rakt framför piloten, är mycket praktiskt. Det kan du bara ha med sidestick.
Man får tänka på att man inte ser på sin egen sidestick hur och hur mycket den andra piloten rör sin sidestick. Du måste kolla på hans sidestick för det. En vanesak.
Fly by wire i kombination med ratt, verkar lite bakåtsträvande.
Ärbuss har problemet som inte andra flygplan har.
Kapten sida ska man vara vänsterhänt och högerhänt på styrmansidan!
C300 slipper du dessa problem på.
Om man flyger med en vänsterhänt styrman kan man inte bara byta stol då?
Det går förvånansvärt fort att vänja sig vid sidestick istället för “traditionell” yoke. Bytte MD-8X för A320. Några år senare var det dock tuffare att byta från höger till vänsterstol. Jag är (som 94% av alla piloter) högerhänt. Tog ett tag innan det kändes ok på vänstern.
Vet ej svaret man det skall bli intressant att se hur det går.
Blir troligen A320NEO eller en kombo av A330/340/350 om jag får chansen.
Har flugit MD80 och B767 samt B737 med ratt sedan 1989…..
Gick från sirrus till pa31 inga problem…