Norwegian vs. SAS
Jag tycker att det är ganska löjligt att det hela tiden ska göras jämförelse mellan dessa båda flygbolag och att respektive “anhängare” gör vad man kan för att med taggarna utåt antingen försvara sig mot förolämpningar eller själv förolämpa den andra parten.
Som jag ser det så har båda sitt existensberättigande och jag uppfattar det som att de båda på ett ganska tydligt sätt har olika målgrupper. För mina affärsresor så är Norwegian nästan aldrig ett alternativ. När jag lagt in önskade kriterier i vårt bokningsverktyg (avgångstider, restider, bagage etc) får jag nästan aldrig några träffar på Norwegian men betydligt fler och oftare på SAS. Reser jag privat så ser det annorlunda ut. Min vuxne son, som mest reser privat, och jag har helt olika syn på vad vi önskar från flygbolagen och därmed också olika “favoriter”.
På samma sätt som andra företag som säljer möbler, kläder, bilar etc. har sina erbjudanden och målgrupper har flygbolagen det. Det företag som inte lyckas hitta sin plats i detta är de som på sikt försvinner. Så länge båda företagen får sålt biljetter och tjänar de pengar som de ska så gör de troligen rätt saker. Det är inte svårare än så.
svar
Petter
Allt inför öppen ridå på Norwegians hemsida.
Det som fingerar BÄTTRE är regulariteten tack vare egna tekniker. Hur passagerare upplever bolaget kan jag inte svara på än att väldigt många flyger LH med DY.
Det finns sådana som du som lurar flera Svensson genom att säga att nu är det BRA!
Man har inte ändrat hur man hanterar problem. Problemen har kanske blivit färre.
Men fortfarande har man en mycket dålig attityd gentemot passagerare och besättning.
Har du någon länk Urban?
Mvh
Och ändå 97 procent igen. Visst är det märkligt? 😀
De senaste dagarna kaos på DY-LH på Gatwick. Inställt både till LAX och JFK. Det är nästan farsartat att läsa hur dom tar hand om sina pax via sms.
Svensson verkligen tror att ett program som plus verkligen gör en förändring? Det var inte direkt igår DY startade upp sin LH med alla dess problem de hade i början. Men de två senaste månaderna är kabinfactorn på 97 procent på LH. Folk verkar inte bry sig. Så tror du på fullaste allvar att “tryck utifrån” får bestämma över folks plånböcker?
Som vi nog de flesta känner till krävs tryck utifrån för att vissa företag skal göra rätt för sig.
Programmet Plus är ett levande bevis. När bristfällig behandling av kunder kommer i dagen byter de flesta företagsledningar fot och erkänner kundernas krav.
Det behövs ett ständigt tryck för att hålla vissa bolag mänskliga.
@Sv Lars
Absolut att dessa saker ska debatteras och diskuteras. Som jag sagt i en tidigare tråd så tror jag att det krävs att företag tar ansvar för både kunder och sin “Supply chain” för långsiktig överlevnad men att föra diskussionen genom smutskastning och förolämpning är inte värdigt. Tyvärr så är min uppfattning att diskussionen och debatten alldeles för ofta hålls på sandlådenivå.
Att dessutom förstöra andra trådar, med helt andra ämnen, genom att återkomma till Norwegian vs. SAS och tillhörande pajkastning är enbart tröttsamt.
Att skadeglatt sitta och redogöra för respektive bolags ev. förseningar varje gång de uppkommer är enbart omoget och bidrar inte till diskussionen på något sätt.
Och ja, jag tror att budskapet har gått fram att vissa bolag hanterar förseningar bättre än andra, det behöver inte påpekas varje gång. Men återigen så kanske vissa är beredda att ta den risken mot ett lägre biljettpris. På samma sätt som det då aktuella bolaget är berett att ta motsvarande risk att kunderna inte återkommer.
På något sätt så får man utgå ifrån att företagsledningar och vuxna människor är förmögna att fatta sina egna beslut.
Det har varit ganska smærtfritt sen man bøt till egna tekniker. Som jag sa HAR det varit problem, men det ær ett tag sen nu. 97 procent i augusti igen… Say no more.
Norwewgian har haft MYCKET trassel med sin long haul verksamhet. Hade man följt Allmänna Reklamationsnämndens beslut och inte nekat ersättning till drabbade passagerare hade läget varit ett helt annat.
Nu gör man bara upp när snaran hänger runt halsen.
Man har också på ett tvivelaktigt sätt nyttjat asiatisk besättning för vilka man inte betalar arbetsgivaravgifter och pensionsförsäkringar detta i strid med Norsk lag.
Klart att den klarsynte märker detta och vill upplysa sina medmänniskor.
Man nyttjar alla möjligheter att försämra för flygande personal bara för att tjäna pengar.
Norwegian har sig själv att skylla att de får kritik.
Alla är inte en Svenskt tiger som accepterar allt.
Precis Hans, det var exakt det jag skrev. Då finns det ju inte någon anledning att förpesta detta forum med allehanda oförskämdheter (typ DYngan, SKiten etc.) eller att älta förseningar, servicenivåer, vem som härmar vem etc. Att man dessutom, oavsett vad tråden handlar om, alltid försöker hitta sätt att jämföra dessa bolag med varandra eller att slå ner på något av dem är ganska omoget och blir tröttsamt i längden.
Jeg er 59 år. Født og oppvokst med SAS. min første flytur var til Bergen med min mormor når jeg var 7 år. Fra Fornebu i 1963. I dag, > 50 år etter er det jobbreiser. Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen, Oslo-Tromsø osv. Min arbeidsgiver krever at jeg finner beste pris. 100% Norwegian hos meg. Jeg får ikke benytte Eurobonus til “privatreiser”. Alle bonuspoeng tilkommer arbeidsgiver. Norwegian har frekvente avganger, raskt og effektivt. Fine, nye fly. Smilende og hyggelige CC. Har definitivt inget å klage på!
Och? Alla har väl olika tyck och smak, r väl inget nytt?