Pilot på Emirates
Jag har scrollat igenom PPRUNEs djungel och skulle uppskatta svar från en skandinavisk pilot med anställning i bolaget. Hur är arbetsklimatet, lön, flygtillägg, pension, semester, boende, sjukförsäkring, osv? Hur mycket flyger man och vad kan man förvänta sig få ut per månad (som styrman)? Schemaläggning, går det att komma hem någon gång per månad eller krävs tillåtelse från bolaget för att lämna landet när man inte på duty? Oseriösa svar undanbedes!
svar
De har ju en del bra brunchställen i Dubai med fri champagne, jag har hört att Emirates-piloter har bra rabatt på dessa ställen, stämmer det?
Kaj Videll, jag sa ju inte att det var fler som sökte till Emirates än vad det var folk som slutade. Jag sa att det var fler som började på Emirates, stor skillnad. Jag har gamla kollegor som söker hit i en strid ström från min tidigare arbetsgivare, inte Ryanair, en del kommer igenom andra inte. De verkar inte alls som om de sänkt standarden men de har som du påpekar sänkt timkraven. De training captains jag har pratat med säger också att när de börjar få in folk med bara turbopropperfarenhet så kommer utbildningen förlängas och standarden på styrmän efter utbildningen kommer vara densamma som den varit tidigare. Allt det här är såklart subjektivt så är inte så stor idé att diskutera men det verkar i alla fall som om de har en plan.
Om man kollar senioritetslistan med jämna mellanrum och räknar lite så ser man att omsättningen ligger runt 5% det senaste året. Det är ganska högt men som jag nämnde tidigare så är detta ett bolag där majoriteten är expats så det är nog naturligt att det är högre omsättning här än i andra bolag i Europa tex. Med det sagt så har jag full förståelse för att det blivit så pass många försämringar för de som varit här en längre tid att de beslutar sig för att det får vara nog och flyttar hem eller någon annanstans där gräset verkar grönare.
Du säger också att kompetens försvinner när kaptener med 15000 timmar lämnar och newbies kommer in. Hur brukar det vara i flygbolag menar du? Tror du det är skillnad jämfört med exempelvis SAS där man slutar vid pensionen eller tidigare då man väljer att ta en deal om tidig pension? Det är ju därför vi har career progression som det så fint heter.
Återigen, jag vill inte säga att det inte finns problem, speciellt med tanke på att det är en brist på piloter och de som är här tvingas jobba väldigt hårt. Jag tycker dock att det som skrivs på pprune är helt utan nyans och verkar vara skrivet av folk som inte inser hur bra de har det i jämförelse med hur branschen ser ut i helhet. De har nog varit här för länge. Personligen njuter jag varje gång jag kommer tillbaka från en flygning och bara sätter mig i en bil och blir skjutsad hem till min dörr. Jag har läst klagomål på pprune om att de varit tvungna att vänta ett tag på att bilen ska vara klar. Då är det dags för en reality check enigt mig.
Bilar och kvinnor är inte gratis, dom är dyra i drift, sen spar för framtiden när man blir pensionär och inte kan flyga mer om det finns något kvar eftersom en av de två kategorierna kan vara ute efter mer än service & underhåll!
Helt rätt Kaj! EK är på väg åt helt fel håll.
Bonden är 5 år nu, var 3 år förut, det säger en del…
Vet ej bonden på EY eller QR.
Det är väl klart som korvspad att det är fler som söker till EK än vad det är folk som slutar. Den stora frågan är väl vad det är för folk som söker? När 15000h-kaptener lämnar i vredesmod så ersätts dom med bottenskrapet från FR. Hur länge kan det pågå? EK är ett kollapsande korthus.
Hur lång är bonden på EK, QR resp EY?
Hur länge är man tvungen att bita ihop ifall det skulle bli så att man inte trivs?
Vad köper ni för pengarna. Bilar?
Tyvärr så är 95 timmar det normala på 777. 380 piloterna (åtminstone mina polare som är kaptener) flyger ofta mer än det.
Jag känner 3 Skandinavier som nyligen slutat och är tillbaka i Sverige och 3 till som redan har sagt upp sig. Fler på väg ut…
Ska man nu tvunget till Mellanöstern finns det bara 2 val, Etihad eller Qatar. Mycket bättre schema med lägre timmar, mycket snabbare uppgradering till kapten, dom har alla pengar i världen….osv osv.
Läs mer på pprune, jag håller med att det är en negativ ton på det forumet men det mesta som skrivs om Emirates är faktiskt helt sant.
Lycka till med ansökningarna, hade jag sökt idag hade jag valt Etihad utan tvekan!
Kort och gott ser det lite olika ut på de olika flottorna, det finns visst månader där man har fyra trippar, jag hade det dock bara under line trainigen då det ofta är lite lugnare. det hör nog kanske inte till vanligheterna. 777:an flyger förmodligen i snitt fler då det inte är lika mycket Ultra Long Haul som 380:n, 330:n har haft det tufft tidigare men nu jobbar de inte alltid så mycket, flottan håller på att fasas ut och vissa månader har de mer eller likamycket ledigt som de andra flottorna.
Min uppfattning är att om man flyger 95 timmar månad in och månad ut så har man otur. Jag vet att styrmän på 777:an jobbar hårt nu då de fortfarande har för få piloter framförallt på 777:an men de jag känner på 777:an ligger för de mesta under 90 timmar i månaden. Jobbar man över 88 timmar i en månad med 31 dagar får man sk övertidstilägg.
Pengarna som företaget placerar i fonder som man själv är med och bestämmer var de ska placeras får man kalla vad man vill. Då man är fri att använda pengarna hur man vill den dagen man slutar kan man ju förstås om man vill kalla det något annat än pension. Jag kallar det dock ändå för pension för det är så jag har tänkt använda pengarna. 5% av min lön och bolaget betalar ytterligare 12%. 15% efter ett visst antal år, kommer inte ihåg hur många.
Jag och WB känner nog inte samma skandinaver, de allra flesta jag pratar med trivs i Emirates och Dubai. Visst finns det en del som klagar, ofta dem som varit här länge och sett alla försämringar. Jag klandrar dem inte men för mig som inte har deras tidigare villkor att jämföra med tycker det är toppen.
Som jag nämnde tidigare är det en hel del som lämnar Emirates nu, jag tror dock det är en kombination av att det införts försämringar som får folk att tröttna men också att bolag rekryterar till höger och vänster och många får chansen att få ett jobb med bas där de vill bo osv.
Det är fortfarande fler som tillkommer Emirates än vad det är folk som slutar.
Jag var lastare på Emirates förr!. Jag minns en gång väl. Vi öppnade fwd cargo bay. Ut hoppade 20-25 grodor!. Jag vart skit rädd. Nej mkt hände på den tiden.
Sedan kom 747 planen, då försvann all charm. Sllt funkade liksom.
Det jag beskriver i mitt svar nedan är mitt schema i november.
Fakta. Boeing 777, Airbus är som sagt ännu värre.
Vi har ingen pension, endast några fonder som företaget investerar i. Räcker inte långt och absolut ingen pension.
Detta svar är likvärdigt med det som skrivs på PPRune om Emirates. Här verkar det vara två olika sidor som beskrivs, vilken är den korrekta egentligen?
Här blev det riktigt galet och fel på ett antal punkter.
” Man flyger ungefär 4 olika destinationer per månad fram och tillbaka blir 8 flighter per månad.”
Vi flyger 95 tim i månaden nu eftersom så många piloter slutar och vi kan inte anställa nya piloter för vårt kontrakt har blivit så pass försämrat. Pension har vi inte heller, glöm det.
18 flygningar fram och tillbaka. 9 dagar ledigt. Det är sanningen. Ännu fler flygningar på 330.
Väldigt tröttsamt, dom flesta skandinavier jag känner vill ifrån Emirates.
Schemat är väldigt blandat, ibland är jag trött men för det mesta känner jag mig utvilad och pigg. Visst kan det vara jobbiga incheckningstider då och då men en fördel med long haul är ju att det kan vara max två tre stycken per månad medan jag kunde ha fem stycken på rad i tidigare bolag. Jag tycker jag har mycket kontroll över min sömn och vill jag stanna på hotellet på övernattningen och vila ut kan jag förstås göra det. Vi stannar nästan alltid på destinationen i minst 24 timmar, ibland 48. 330/340 har inte många övernattningar alls och 777:an har väldigt blandat, någon kortare än 24 timmar och när det flyger fraktkärran kan de ibland ha 72 timmar eller mer.
Jag försöker alltid ge mig tid att hitta på något på destinationen, framförallt om det är ett nytt ställe jag kommer till.
Jag vet inte om jag nämnde det tidigare men en bra sida om man vill hitta info om just Emirates, bla flotta, destinationer och andra nyheter är theeksource.com.
Tack för svar!
Hur tycker du schemat är att jobba med? Blir man jetlaggad och lever ständigt med dålig sömn?
Vad brukar man hinna göra under en layover, minimum rest?
Mvh
Haha, jag har lärt mig av mina år i branschen att det inte är någon idé att spekulera i vad som kommer hända i framtiden. Jag lämnar det till de som tror sig veta, det visar sig dock allt som oftast att det inte hade så många rätt.
Här är ett av mina scheman, det ser ut som sexton dagar ledigt men två av dem är egentligen vilodagar, i stort sett samma sak. Det börjar med tre dagar ledigt, sen flygning till sydasiatiskt land med god mat, två dagar borta, ledig i fem dagar, flygning till europeisk stad med mycket kultur, två dagar borta, två dagar ledigt, en turnaround till närliggande stad här i mellanöstern, två dagar ledigt, flygning till stad i bortre Asien, borta två dagar, ledigt två dagar igen, sen fem dagar borta på tur till Oceanien, sen avslutningsvis två dagar ledigt igen.
Schemat varierar dock väldigt mycket, ofta blir det två långflygningar till USA i en månad, vanligt med 12-15 lediga dagar. I månader med semester, ppc, medical och annat så är det oftast färre lediga dagar per jobbdagar.
Hur är själva flygandet i sig hos Emirates, Några restriktioner för manuell handflygning? Visual Approaches?
Wow – en bra och vettig tråd, det var länge sedan!
En riktig helgardering där…
What DW said!
Rykten eller förhoppningar om Europeiska baser har också cirkulerat men jag vågar nog säga att det aldrig heller kommer hända. Men man vet aldrig med all säkerhet förstås, bollen är ju rund. Blir det för svårt att hitta folk hoppas alla här så klart att lönen kommer höjas. Den som lever får se vad de hittar på.