Flygbolagen är ansvarslösa!
Jag har tänkt på en sak, flygbolag flyger där de riskerar att bli nedskjutna!
Det hände tragiskt i Ukraina med någon typ av missil, vem som gjorde det är ointressant.
Dit jag vill komma är att flygbolag utsätter sina passagerare ständigt för livsfara!
Som nu senast över Sinai igen.
Flygbolag flög/flyger över detta område innan som inget hänt/händer där med risk att bli nedskjutna!
Citerar text från massmedia “Experter har konstaterat att beväpnande grupper i området inte har den utrustning som krävs för att skjuta ned ett flygplan på cirka 10 000 meters höjd som det ryska planet flög på,” slut citat.
TOTALT ointressant vilken höjd flygplanen flyger på!
Vad händer om man flyger på 37.000 fot och får tryckbortfall eller något annat fel som gör att man inte ska bibehålla höjden utan att tvingas sjunka av någon anledning?
Att man exempelvis tvingas sjunka ner till 10.000 fot och helt plötsligt blir mål för terrorister?
Känns som att flygplan måste bevisligen skjutas ner innan flygbolag änder sina rutter?
Finns det inga krav på att flygplan skall flyga i säker luft?
svar
Det är en helt annan sak.
Men använder du hjärnan själv så förstår du rätt snart att det inte går att jämföra att låta sitt barn springa runt på ett förbjudet militärt område där de skjuter skarpt med att följa de regler och rekommendationer som framställs av olika flygorgan.
Det är bara svammel på Er, flygplan från både stora och små bolag har flugit över konfliktområden i bl.a. Afrika, Afghanistan, Central och Sydamerika m.m. i alla tider utan att det har varit någon fara. Varför har Ni aldrig gnällt om detta tidigare om Ni nu tycker att det har varit ett så stort problem??
Vi ser ju hur det gick med den Malaysiska kärran med facit i hand, oavsett förbud eller inte!
Självbevarelsedriften för en normal människa säger att den vill komma hem levande efter varje dag den flygit, men nu talar jag för den normala andelen människor och inga självmordskandidater he he!
Till !!!.
Som någon skrev… det är inte förbjudet att låta en 21 åring vara skeppare på en A380 heller…. Dags att börja använda hjärnan?
Vill man jämföra bananer och rymdraketer så var det ett bra försök….
Nu är det ju inte förbjudet att flyga i de luftrum det talas om så…
Ok så om du är förälder och bor bredvid ett militärområde där de skjuter skarpt och förbjudet att vara på och ditt barn springer där och blir dödat så är det militären som skjuter ditt barn som är skyldiga och inte att du har ansvar för ditt barn och att ni inte följt gällande bestämmelser?
“jag vill påstå att flygbolagen nog drar sitt strå till stacken genom att följa publicerade, godkända rutter. ”
Bara för att en myndighet inte avråder att flyga i vissa områden så betyder inte det att det är säkert att flyga där. Du kan bli skeppare på en A380 med en totaltid på 1500 timmar och ett ATPL. Inget flygbolag skulle dock vara så dum att de satt en 1500 timmars pilot som skeppare för en A380. Samma sak gäller med vissa geografiska områden i världen. Vad som är uppenbart inom vissa säkerhetsområden behandlas med naivitet inom andra områden. Den erfarenhet jag har av många ops avdelningar är att de behandlar operationen som om allt händer i deras trygga lilla bubbla där de har sitt ops kontor. I många fall i ett västerländskt säkert område. De har inte en tanke på att det faktiskt pågår konflikter runt om i världen och om det pågår konflikter så händer det i TVn!!!!
“Att separatistgrupper och stater uppträder aggressivt och obetänksamt med vapensystem, så avancerade att de har kapacitet att nå, och totalförstöra en civil flygmaskin på FL330. Det är knappat flygbolagets fel.!”
Det är inte flygbolagens fel men de har ett ansvar att tänka kreativt och vara förutseende. Dvs hur lämpligt är det egentligen att flyga över vissa konfliktområden. Bara för att det inte är förbjudet så betyder inte det att det är säkert. Vad jag vet sitter inte luftfartsmyndigheten i dagliga möten om säkerhetspolitiska utveckligen i olika länder. Då måste man agera själv som flygbolag och det kan man göra genom att arbeta tillsammans med olika säkerhetsföretag.
Självklart är det inte flygbolagens fel! Ansvariga är dom som skjuter ner flygplanet!
Svar till …
Nej min poäng är att de till synes på ytan mest respektingivande flygbolagen fortfarande har en väldigt undermålig/naiv riskhantering vad gäller geopolitiska konfliktområden. Som skrivits tidigare, flera militärflygplan hade redan skjutits ner i området dagar och veckor tidigare. Området över Sinai har varit en no fly zone i över 6 månader (på alla höjder) för de bolag med en seriös riskhantering av konfliktområden. Säger inte att den ryska olyckan hade kunnat undvikits med att inte flyga i området men ändå uppseende väckande att de befinner i ett område där civila flygplan inte ska befinna sig.
Ok så det är inte flygbolagens fel om de blir nedskjutna över områden där krig sker enigt dig!
Bra då vet jag vad du tycker och önskar att du aldrig blir min flygchef!
Tråden är en skam om man insinuerar att en flygbolagsdirektör skulle ta emot nyheten om en nedskjuten flygmaskin och hundratals dödsoffer med en axelryckning och sen tänka “då blir det ett minusstreck i resultaträkningen”! (Alternativt lysande exempel på desinformation)
Hur naiv får man bli? Att påstå att flygbolag bara liksom kör liksom lite hursomhelst… utan att ta hänsyn till eventuella risker? SJÄLVKLART gör flygbolag såna konsekvensanalyser, och agerar därefter och mig veterligen alltid i samråd med myndigheter och andra branschorganisationer.
Områden och höjder med flygförbud världen över uppdateras ständigt och jag vill påstå att flygbolagen nog drar sitt strå till stacken genom att följa publicerade, godkända rutter.
Att separatistgrupper och stater uppträder aggressivt och obetänksamt med vapensystem, så avancerade att de har kapacitet att nå, och totalförstöra en civil flygmaskin på FL330. Det är knappat flygbolagets fel.
Olle, menar du att Lufthansa och Singapore inte är påverkade av prispressen eller vad var poängen?
Bra där Olle!
Känns som det tyvärr måste hända något först för vissa bolag innan det gör åtgärder för att ta bort den risk som detta handlar om.
Tyvärr har det inget med hur mycket man betalar för sin resa. Flög inte Lufthansa eller om det var Singapore 2 minuter efter MH17 (samma rutt). Mitt bolag flög runt dessa områden redan innan olyckan skedde. Varför gjorde inte de mest respektingivande bolagen det??? När det kommer till säkerhetsanalys är det inte många bolag som är up to date, oavsett om det är majors eller low cost.
Och du fattar ju inte att det är pga snåla Svensson som flygbolagen måste göra allt för att spara pengar….vill inte snåla Svensson betala vad det kostar att resa säkert så blir det ju såhär.
Sluta att skyll allt på flygbolagen och börja betala för dig när du reser!
När något händer eller ett flygplan blir nedskjutet först då agerar flygbolag genom att inte flyga i områden som dessa.
Då hade det redan kunnat undvikas om man fattat beslutet innan genom att inte flyga genom en krigshärd exempelvis, att det ska vara så svårt att förstå?
Får prata med kossorna istället för här fungerar det bevisligen inte.
Ingen som har sagt det heller och det var inte vad trådskaparen pratade om så vad är relevansen.
Flygplan som står på marken har en mycket mindre risk att råka ut för nedskjutningar m.m. än flyg som är i luften.
Håller även med om att flygbolagen är oansvariga. I Ukraina så hade flera militär transportflygplan redan skjutits ner. Visserligen på lägre höjd men ändå så fortsatte civila flygbolag bränna rakt igenom samma område…. Det är den som trycker på avfyringsknappen som är ytterst ansvarig men samtidigt är flygbolag lika ansvariga att inte flyga rakt över dessa konfliktområden. Ingen verkar göra något åt det. Läste någonstans om att det har höjts röster för att flygbolag ska publicera sina rutter mer öppet. Det tycker jag vore en bra ide. Då kan jag som passagerare välja vilket flygbolag jag vill flyga med. Riskhanteringen är skrämmande låg hos många flygbolag, inkl Majors.
Det området som de havererade i har varit en no fly zone för vårat bolag i minst 6 månader…..
Att behandla sina anställda dåligt är inte bra om det förekommer?
Hur som helst får det ALDRIG ske på bekostnad av flygsäkerheten på något sätt! 🙂