Cimber
Någon som vet hur pilotrekrytteringen i Cimber är? Tar de bara in rated/non-rated med mycket erfarenhet, eller har de tagit in low-timers?
svar
Det är krav på att man heter Preben, Gitte eller Flemming för att få jobb på Cimber
Vad är det för profil SAS letar efter? Eller vad är den s k SAS profilen?
Väldigt många som har fått negativt besked efter testerna. De passar inte in i SAS-profilen som Cimber använder vid rekryteringen.
Dom har väldigt svårt att få folk, lider av pilotbrist. Jag tror många väntar med att söka Cimber tills dess att man först fått en chans på SAS. Senaste ryktet nu är att man kommer ta bort språk-kravet på cimber för att få fler sökande.
De har anställt med blandad erfarenhet.
Ett par direkt från flygskolan med 200h och en hel del kaptener och erfarna styrmän som kan uppgraderas snabbt. Alla startar som FO.
De behöver fler piloter.