Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nu måste LFV;s GD avgå!

Tråden startades av Anställd

Då provar vi igen…? Kan inte förstå varför inte kritik mot LFV;s GD tillåts. Olle Sundin har haft i uppdrag att allt ska bli billigare…
Väldigt många anställda mår dåligt, projekt som sparar pengar (eller är tänkta att spara pengar) tar inte hänsyn till att flygledare inte känner sig bekväma i sin arbetsposition med sjukskrivningar som följd.
Att nu systemet inte längre är tillförlitligt kan endast bero på att så många ingenjörer och tekniker har fått gå. Dom enda som finns kvar inom LFV är dom som är “ja-sägare”.
Nu kan Olle snart gå i pension och behöver inte bry sig om konsekvenserna. Precis som Allard innan honom!

Publicerad den 2016-05-31 07:45
Skriv ett svar
Antal svar: 272

svar

Anhörig
2017-12-14 15:55

Tekniker som är anställda på Sturup har inte heller en dans på rosor men det är alltför sällan de lovordas trots att det faktiskt är tack vare dem som system överhuvudtaget fungerar .. Men deras anställningsvillkor och förmåner är inget att hänga i julgranen dvs det finns knappast. Företaget tycks ha alltför slapp reglering och det är ingen ledning som tydligt visar på en stark ryggrad,hur ska då testen av organisationen kunna stå rakryggad? Det borde satsas betydligt mer på varje enskild individ och i organisationen som stort,se olikheter som en tillgång -det är faktiskt viktigt att ha de grundläggande behoven tillgodosedda först..

Peter
2017-02-15 10:56

För vilken gång i ordningen har vi bortfall av system sedan Olle tillträdde…?! Hände både igår och idag.
Detta hände aldrig innan besparingspaketen drogs igång.

Arne C Rudolphius
2016-12-28 20:47

Några nyheter om Sundin? Slutar han efter årsskiftet?

FL LFV
2016-12-21 11:57

Varför avbryter de irländska flygplatserna Cork och Shannon sitt avtal med SAAB/LFV? Blev det inte kostnadseffektivare och bättre operativt? Vad gör Swedavia må tro?

Som någon LFV konsult sa häromdagen “Det som anges som det främsta hindret för implementering av RTS är den initiala investeringen. Det handlar inte om jättestora pengar, men det kan vara svårt att räkna hem för en liten flygplats. Kommuner och beslutsfattare borde söka nya finansiella lösningar och affärsmodeller, för detta skulle kunna bidra till en bättre infrastruktur för flyget och hjälpa till att hålla glesbygden vid liv.”

LFV vill bara låsa in flygplatserna för att sedan successivt kunna höja priserna till nivåer innan avregleringen.

FL
2016-12-20 20:11

Haha verkar pågå någon slags hat-aktion här mot flygledare. Ni är i gott sällskap med cheferna på LFV, eller kanske avlönade av dem? Konsultarvode är ju praxis nu för tiden. Det är skönt att tillhöra sveriges mest hatade yrkesgrupp. Dessutom är det bara en minoritet av oss som sitter i mögelskadade gamla torn och påverkas av rts.

Diavel
2016-12-20 18:33

@Jossan , RTS är inget annat än ännu ett dyrt misslyckande från LFV “ledningen”. Inga besparinger kommer vara möjliga, därför att man flyttar runt en massa folk. Inga andra länder är särskilt intresserade heller.

Jossan
2016-12-20 16:47

Ytterligare en bra sak med RTS är att LFVs pensionsskuld kommer minska med åren då färre och färre flygledare i systemet. Vem i samhället vill veta och tyvärr också ta ansvar för affärsverkets totala pensionsskuld? En skuld som affärsverket hela tiden lånat av för att betala investeringar mm. Att LFV generaldirektörer och ekonomichefer vågat sätta sprätt på dessa pengar är helt ofattbart. Var ligger det personliga förvaltningsansvaret idag?

Tom Ten
2016-12-20 14:06

Det spelar ingen roll hur LFV rationaliserar.
LFV har de senaste åren vägrat ta i frågan om flygledarnas orimliga avtal som garanterar hög avkastning på pension, istället har ledningen suttit och hållit tummarna för att räntan ska gå upp igen.
Men icke…

Så LFV får väl fortsätta be och pröjsa CAP miljoner för råd som man åren efter totalt struntar i…

För speciellt mycket ledarskap finns det tyvärr inte på LFV…

Jossan
2016-12-20 11:00

Fascinerande hur känsligt området flygledning är. Inte konstigt att tekniken tar över mer och mer. Då finns det mer tid för kollektivet att fundera över framtiden och dess villkor.

Fakta
2016-12-20 09:46

Hur kan en privatiserad flygtrafikledningen garantera en “strejk- och aktionsfri” flygtrafikledning? Och vilka strejker kan du hänvisa till som svenska flygtrafikledate genomfört de senaste 10 åren?

Nisse
2016-12-19 16:07

Jonas du låter insatt, kan du inte redogöra för exakt vilka strejker eller “aktioner” du menar då?

Jonas
2016-12-19 13:41

Avgå!!! han leder ett gäng av Sveriges bäst betalda och mest strejk/masknings benägna grupper..FLYGLEDARNA…
Jag vet inte hur många människors händelser/resor dom förstört och försenat genom åren och alla aktioner. LFV behöver någon som står emot och rationaliserar bort och privatiserar flygledningen.

Jenny
2016-12-19 10:58

Vi får hoppas det. Man vann ju Kristianstad i hård konkurrens med ACR. Måste kännas bra i Norrköping att man nu har lägre overhead kostnader än konkurrenterna. Annars hade det gått mot ett slut för oss alla. Tack LFV försäljningschef att vi är så framgångsrika igen. Hoppas det forstsätter så!

Kund
2016-12-18 21:19

Har LFV fått ordning på sina affärer?

Arnold
2016-12-06 23:15

“Europa kommer att gå igenom ett stålbad när tekniken tillslut tar över och 2/3 av flygledarna försvinner på sikt.”

Europa kommer att gå igenom ett stålbad…?
2/3… Hur tänker du då…?

Du vet att stor del av (TORN) flygledarna kommer att göra samma sak som idag men på ett annat ställe…
Och att detta inte har någon påverkan på ACC-flygledare som nog är den största delen av flygledare. Du har säkert koll på morgondagens system för flygtrafikledning och då inser du att du får stå ut med flygledare många år till.

Ditt inlägg känns väldigt genomtänkt och har ingenting med avund att göra…
Ha en bra dag!

Jens
2016-12-06 15:52

När blir det RTS operationer i hela landet? Det måste kännas oerhört bra för landets flygplatser att man snart kan få ner priserna rejält för flygledningen. Inte många branscher som haft den löneökningsindex som flygledare fått uppleva de senaste 20 åren. Därför är detta område utsatt för konkurrens av teknikutvecklingen. Europa kommer att gå igenom ett stålbad när tekniken tillslut tar över och 2/3 av flygledarna försvinner på sikt.

Finns en anledning varför industrin valt att satsa på denna innovation. Även politiskt stöd!

sv Johan luttrad resenär
2016-12-01 20:43

Nu snackar du i nattmössan. Svenska flygledare har väl nästan aldrig strejkat.
Redogör för när du blev luttrad resenär, på grund av strejkande SVENSKA flygledare.

Johansson
2016-12-01 09:12

Kan du vänligen redogöra för hur många strejkdagar svenska flygledare haft sedan…vi kan säga 1990 och jämföra med andra yrkeskategoriers siffror. Gärna med hänvisning till källa

Johan luttrad resenär
2016-11-30 10:48

Bra med besparingar och automatiseringar på TL sidan
jag vet ingen yrkesgrupp som varit så strejkbenägna och
förstört så många människors resor via maskningar och strejker och orimliga lönekrav .
Automatisering är vägen framåt!!

Kattis
2016-11-30 07:18

Hur ser ledningen ut i LFV efter årsskiftet. Tänk vilken möjlighet ett nytt och mer seriöst företas skulle ha inom vår bransch. Inte många som gillar ACR eller LFV. Ingen lyssnar på de operativa. Bara massa struntprat om besparingar och effektivitet. Vad tror de!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500