Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vulkanaska

Tråden startades av ATPL

Kan inte låta bli och roas av hur paniken sprider sig inom luftfarten i (norra) europa. Alla fall svenska avisor överträffar varandra i hur vulkanutbrottet på Island påverkar allt från flyg till klimatet. Domedagen är nära 😉
Naturligtvis är situationen ny för europeiska förhållanden (utom möjligen Italien) men det finns absolut ingen anledning till att överdriva saken till den grad som nu görs. De som har erfarenhet av att flyga i och omkring Stilla Havet lever med dessa förhållanden dagligen och vet hur att undvika riskområden. Riskområden som är betydligt mindre än det nuvarande europeiska, trots intensivare vulkautbrott.
Att stänga av luftrummet i flera fastlandseuropeiska länder är inget annat än ett resultat av den ignorans som kännetecknar europeisk luftfart just nu. Istället för att rådfråga de som har erfarenhet av luftfart i vulkanområden (ta vilken luftfartsmyndighet som helst runt Stilla Havet), skall europerna ta egna, i många fall rent korkade, beslut i frågan. Till men för lokalt näringsliv och inte minst alla de vanliga människor som får se sina resor gå upp i aska ;-(

Publicerad den 2010-04-15 13:58
Skriv ett svar
Antal svar: 68

svar

Flygarna
2012-07-05 19:05

Intressant, sök på “island” och “ash-catastrophy”, finns en massa bra läsning.

Mårten
2012-07-03 00:17

Det finns en massa intressant läsning om vulkanen på island (googla på det). En forskare skriver att det innan årets slut kommer ett nytt utbrott, att den ena magmakammaren nu vuxit sig större än den som erupterade senast. Jag tycker han skriver artikeln lite lustigt med glimten i ögat och avslutar med bibelcitatet:
“Och Herrens härlighet såg för Israels barn ut som en förtärande eld på toppen av berget.”
Varför han använder just det kan man ju fråga sig? Det är från andra moseboken.
För min egen del hoppas jag att det kommer nya system i flygplanen som kan varna för aska i luften och att motorerna blir bättre. Jag flyger nämligen jet själv och är inte lika säker bakom spakarna som tord dånge eller någon av de andra flygarna här. Vet någon om flygplanstillverkarna jobbar på att få fram bättre motorer som ska klara av aska?
/Mårten

Nightrider
2012-07-01 16:40

Jag har hört samma. Att det kan explodera närsomhelst.
Men vad har myndigheten för planer nästa gång det händer?
I tyskland vet jag att man har planer för att flyga på lägre höjder och att tord dånge är där nere och styr upp verksamheten.
Isländska myndigheter har iallafall nya system för att identifiera aska i luften.

Aviäjtor
2012-06-29 22:20

Det är nog bara en tidsfråga tills det “smäller” igen.
Men italienarna flyger ju runt sina vulkaner dagligen? Varför hör man inga “domedagsprofetior” därifrån?

Mats
2012-06-28 20:36

Ja, hur går det med aska? Har någon hört något mer om hur vulkanerna beter sig nuförtiden?

Jag såg en dokumentär om isländska vulkanen. Experter tror ju att den kommer eruptera inom ett par år igen och då kanske ett våldsammare utbrott.

Någon som har hört något?

Olof
2010-04-19 22:25

Alltså. Det är ju trams allt som skrivits av herrarna Tor, Dånge och Talman. Men ganska kul trams. Jag skrattade högt åt följande textsnuttar:

“Jag hade med mig 3 döda oxar släpandes med lina som var knuten runt Stampes (elefantens) svans. Hur tror du att en man som inte passerar några så kallade psyktester klarar av att för egen hand fälla 3 fullvuxna oxtjurar samtidigt som det är brunst? ”

“Själv växte jag upp med en far som stundtals levde i vanföreställningar på grund av en obotad gonnoré. Ena stunden levde far ut sina fantasier om att han levde som en rommersk centurion och vi syskon fick inställa oss för tjänstgöring i hans legion. Andra stunder kunde far försvinna spårlöst i flera dagar.”

“Havssköldpaddan i fjärran öster lever längst på denna planet.” Jag kan ju bara gissa att det beror på skalet som den bär runt sin ömtåliga kropp.”

“Ja ni kära vänner, numera bär det mig emot att inte stanna till vid datormaskinen om natten då jag, mestadels på grund av ålder och en förträngning i prostatan, måste besöka pottan om småtimmarna.”

Tord Dånge
2010-04-19 15:17

Hade det inte varit för mitt entusiastiska deltagande som instruktör i Flygvapnets Ungdom så hade jag säkerligen inte hittat in på internätet och kunnat ta del av all den information som står att läsa här inne.
Mina fina ungdommar kommer säkerligen att läsa dessa inlägg och det är med både bitterhet och sorg jag inser att dessa fina ungdommar kommer att ta del av era påhopp.. Låt detta forum vara en fridad plats där ungdommar med sjukligt flygintresse kan få ta del av relevanta flyganekdoter och inte småaktigt beteende från män som ej kunnat leva ut sina förlorade flygdrömmar..

Förövrig tycker jag att en dag som denna ska man kontemplera och se bakåt. Det är faktiskt på dagen 30 år sedan Republiken Zimbabwe (tidigare kännt som Rhodesia) kom till blivande och Canaan Banana steg till makten som president.
Man kan ju fråga sig hur det hade sett ut om folket hade haft tillgång till forum likt detta och teknik som vida överstiger allas vårt förstånd!

Låt nu udda vara jämt och dela med er av sådant som glädjer och är till gagn för oss alla!

/Tord

Talman Jani
2010-04-19 15:13

Käre Darwin, du evolutionens fader.

Jag förutsätter att även du således ingår i den armada av “idioter” som du så frikostigt debatterar om?

Jani

Darwin
2010-04-19 15:02

Att hålla på och skriva inlägg som är provokativa på ett forum som detta och sedan förvänta sig att få en ursäkt för påhopp är helt galet! Detta är ett slask-och-skitforum av guds nåde! Har aldrig stött på ett värre forum faktiskt! Jämför med scanair.no! Säger en del om skillnaden på svenskar och norrmän! Detta forum borde verkligen läggas ned eller så ska alla vara registrerade medlemmar! Registrerade idioter!

Talman Jani
2010-04-19 14:46

Detta liknar inget annat än en fars regisserad av Roman Polanski, dvs ruttet och bittert!

Sansa dig PH, och ta ditt utflugna förnuft till fånga! Hur mycket vi än önskar det, oavsett sexuell läggning, så kan Tor, Tord och jag aldrig bilda gemensam lekamen. Det enda vi delar är amsagor och digra erfarenheter i det gemensamma lufthavet.

Vet hut!

Jani

Tord Dånge
2010-04-19 14:32

Jag bävar för vilken färg ett lackmuspapper skulle ådraga sig efter kontakt med en så ilsken PH.. Surt sa räven..

För min egen del kan jag enbart stå för det jag bidrar med i denna datoriserade lokal, där taket sjunker i takt med alla personangrepp och tvetydiga påhopp.

Skållad av livets stundtals heta läxor har jag ådragit mig vissheten att stå för den jag är och inte backa då min integritet ifrågasätts..
Således finner jag det inte mer än rätt att utdela en flatlusing med hopp om vidstående näsbränna till Dig min käre PH. Tar du det som en riktig karl så kan vi nog säker hitta varandra likt två bröder som kivats om sista kakan i skålen. Själv är jag inte långsiktig, men trampar du mig på tårna så sliter jag skon av dig och bankar vett i dig med densamma..

Jag förväntar mig inte annat än en ursäkt!
/Tord

PH
2010-04-19 14:12

Ursäkta alla, mitt misstag, för nu är det ju uppenbart att Tor Hammare, Tord Dånge & Talman Jani bara är påhittade namn av en och samma person som sitter och driver med oss övriga.

Den typ av person dyker upp i diverse vitt skilda forum, och ska självfallet inte kommenteras eller ägnas någon uppmärksamhet.

Talman Jani
2010-04-19 13:44

Jag kan inte annat än att känna mig harmsen och vred vid blotta åsynen på dessa grundlösa påhopp, anklagelser och rentav orimliga antydningar, att Tor och Tord skulle fara med osanning. Dessa två fina, dock åldersstigna män, med en livserfarenhet och kunskap som är av näst intill bibliska mått! Dessa två fältflygare av högsta rang förtjänar en ynnest av respekt från alla dessa mångsysslande debattörer och illviljor i denna fritt diskuterande församling.
Det hela minner mig om en svunnen tid då jag stod som ensam vårnadshavare av en Riddar Anolis. Det var vintern 1986 och folk gick man ur huse för att klandra mig för min påstådda misskötsel av ödlan, vilket givetvis var ren humbug, dikt och förbannad lögn! Precis som nu i detta s.k forum, så handlade det även den gången om avundsjuka, känslan av att inte ha det någon annan har. Vem står att klandra en man som äger en ytterligt stor ödla? Vem står att klandra två garvade och ytterst erfarna fältflygare?

Första veckan i mars 86 dog min kära Riddar Anolis, i sviterna efter Palmemordet.

Vad gäller SE-GIT så vill jag minnas att den registreringen, efter drabbningen vid Norra Dellensjön, gick vidare till Piper, såsom någon antydde, 1974. Vid en gravt misslyckad landning på Umeå flygstation på tidigt 2000-tal gick så SE-GIT i graven, en gång för alla. Ett mysterium som lämnar oss alla illa berörda.

Ta väl hand om er! Älska din granne som du älskar dig själv!

Fridens liljor!

Eder Talman Jani, som sitter på en solig rastplats strax norr om Brennerpasset påväg norrut i min Amazon.

Tord Dånge
2010-04-19 11:39

Måhända har vi bägge rätt i denna fråga käre PH, men måste vi verkligen klyva hårstrån såhär tidigt på våren.. SE-GIT gick mig veterligen ej att bärga ur norra Dellensjön, då varken utrustning eller ork fanns för en sådan diger operation. Man skickade dock ner dykare från sportklubben Grodan för att bärga Egils flygdagbok från vraket.

Som ni alla entusiaster här inne känner till bör man som aviatör alltid medbringa detta dokument i flygplanet och vid en olycka likt denna står det säkert alla till favör om pilotens flyghistoria brinner upp och går ur tiden. Rätta mig om jag har fel.

Nåväl, SE-GIT registreringen kan med största sannolikhet förts över till någon Navajo och varför det nu spelar någon betydelse kan jag inte förstå? Björn Borg spelade tennis och Björn Ranelid författar alster i bokform, båda heter Björn och det retar mig veterligen inte upp något groll eller står till grund för förväxling?

Jag tar anklagelsen för att jag farit med osanning med en nypa salt, mina historier må – för den onivigde och okunnige – te sig en smula påhittade, det förstår även jag. Men att påstå att jag rent av hittar på och ljuger, det tar jag både som ett påhopp på min person och även saknad av respekt för mina bortgångna kamraters historia som jag så frikostigt delar med mig av.

Själv är jag sedan barnsben alergisk mot nötter och varför du ska blanda in dessa i diskussionen får stå för dig?
Flyget är dessutom ingen industri, som du så torftigt påstår, där vi stöper individer i samma form, utan en samlingsplats för män och kvinnor som med ära, hög moral och ett brinnande egagemang för lufthavet.

Nej, våga ge ut ditt riktiga namn som jag och några andra hugade individer gjort.
“Det är kallast precis innan gryningen!” Glöm aldrig det!

/Tord

PH
2010-04-19 08:01

Ref: Tord Dånge,

Antingen har du dåligt minne, eller så hittar du bara på. Jag vet att SE-GIT är en Piper PA31 Navajo. Så om det nu fanns någon rödmålad Saab Safir så hade den något annat reg nr.

I detta forum får man ofta försöka gissa sig till vilka som jobbar inom “vår” industri och vet vad dom snackar om, alltför många fullständiga “Nutcase” cirkulerar ofta här under diverse signaturer !

Tor Hammare
2010-04-19 02:15

Privat brev till Javelin

Besvikelse är ett rengjort uttryck över vad undertecknad känner när många på detta forum, inga namn nämnda, avhåller sig det väsentliga i sammanhanget och av ren provokation släpper loss personliga hot. Det avskräcker mig inte det minsta att någon ska syna mina sömmar någonstans då jag alltid har nya dyra kläder på mig. Den som söker mat i sopnedkastet saknar fylld pung som jag och mina kamrater brukade säga på 50-talet då vi verkligen skojade till det. De initiativtagande kvinnorna i Asien lärde mig ett och annat om kläder ska du veta. Riktiga kläder gör man av päls, skinn, inälvor, siden eller ull för att nämna några material. Bär man inte kvalitétskläder som en ren och skör barnhand har tillverkat i ett soligt land, kan man lika gärna ta på sig en klibbig magsäck av kaskelottval eller bergsgorilla för då bryr man sig minsann inte om välfärd och finess.
Jag håller dock med dig i en punkt min käre vän Javelin. Denna är att man bör skicka upp ballonger drivna av gasolin som förbränns och skickar värmen upp mot ballongens innandöme, hundratusentals, med modern teknoligisk utrustning som exakt mäter upp rådande och kommande förhållanden i luften. Utrustningen skall vara kalibrerad att simulera alla tänkbara flygande maskiner i rådande partikelkoncentration så att dessa ynkryggar till beslutande organ kan inse detta flyghistoriska nederlag. De skydliga kommer nog få sitt straff tillslut.
Det som inte syns under tö, kommer genom askan att dö.
Lär dig detta uttryck till nästa lektion.

Tord Dånge
2010-04-19 02:11

Ja ni kära vänner, numera bär det mig emot att inte stanna till vid datormaskinen om natten då jag, mestadels på grund av ålder och en förträngning i prostatan, måste besöka pottan om småtimmarna.
Det glädjer mig att finna ånyo ett djärvt inlägg av min nemesis Tor på detta forum av förståsigpåare och diverse andra flygrädda själar.

Själv har jag ej kunnat förkovra mig i något askflygande. Det närmaste jag kan erinra mig är den incident jag nystades in i under en flygning i höjd med Dellensjöarna under en sen februarieftermiddag 1972. Tillsammans med, den sedemera bortgångna, flygarlegenden Egil Porat företog vi oss att på uppdrag av Hudiksvalls komunstyrelse flyga i formation över det årliga firandet av bygget av Tamms kanal. Egil flög sin, för dagen rödmålade, Saab Safir SE-GIT, även kallad “Gittan” som etta och jag kunde med nöd och näppe följa den senare med min gamla bulldog.

Nu ville det sig inte bättre än att “gittans” oljekylare sprang läck just som vi passerat festligheterna för andra gången på vågad höjd. Åjo kära vänner, som uppvisningspilot vet man att framföra flygmaskin efter vad regelverket föreskriver, dock måste man våga bjuda på sig själv.
I detta fall fann Egil att det var nog så gott att nyttja den svarta röken och tog upp gittan i en perfekt vertikal manöver. Som tvåa hade jag onget val annat än att följa, vilket jag också gjorde.
Det sista jag såg av Egil och Gittan var då han med ivrigt upprepade handsignaler (vi flög utan radiotelefoni) gav tecknet för “lämna”, varpå jag sekunden efteråt uppslukades av det oljiga rökmolnet.

I den lokala pressen kunde man dagen efteråt läsa vittnesmål om hur uppjagade beskådare sett Egils safir komma i en brant grävande sväg ut ur röken för att sedan gå igenom isen på norra Dellensjön. Flygkamrat Porat hittade man några dagar efteråt hängandes i en trädtopp vid sjökanten. Hur Egil lyckats komma dit utan fallskärm och varför förblir till dags dato ett ännu olöst mysterium.

I flera minuter flög jag med bulldogen i blindo i oljeröken och kunde enbart med hjälp av kula och spade framföra flygmaskinen med bördig lutning.
Än idag spökar minnet av den flygningen för mig.
Flyguppvisningen blev i övrigt en succe och efteråt kunde vi åtminstonde glädjas åt att regelvwrket stramades åt vad gäller flyguppvisning.
Egil avslutade förövrigt sina dagar som handläggare på dåvarande luftfartsverket som regelförättare och vi har hans fanatiska inställning och brinnande entusiasm för byråkrati att tacka för bl.a BCL-C.

Ja ni vänner, som Egil på skämt brukade förkunna -“Då solen står i Zenit bör man ej flyga rakt upp!”
Vilken lustigkurre!

Nej, nu måste jag gå på huset!
/Tord

Javelin
2010-04-18 23:51

Re Tor,

Jag tror inte att vi ska se det här som något nederlag utan snarare som ett sista skrik från några självdöende organisationer som mer eller mindre avvecklats genom EU beslut och underskrifter av våra kära politiker.

Problemet är som sagt att det inte testas, undersöks och experimenteras. Helt uppenbart är det möjligt att flyga utan att planet skadas. Dock kan det vara som så att det bara är vissa flygplan som bör vara i luften och att det krävs mer arbete, vilket en erfaren akademisk uv som du Tor borde veta. Detta innebär en lägre förmåga särskilt där det är trångt.

Sedan tycker jag att du borde sluta skryta med dina akademiska eskapader, risken finns att någon synar dig i sömmarna…

Tor Hammare
2010-04-18 22:13

Min erfarenhet, som sträcker sig långt bak i tiden, talar till mig på ett akademiskt sätt som stundtals är svårbegripligt både för mig och andra medmänniskor. Men en sak ska vi ha klart för oss. Undertecknad har lärt sig hantera denna livets svårlösta gåta genom många varv i synapsernas omloppsbanor.
Den andra punkten som man måste ha klart för sig är att inga hattar bör slängas på någon. Behåll den på, det är inte sommar ännu och fåglarna kan vara hämndlystna. I sådana här oroliga situationer, som mestadels beror på rädsla, måste man aktivera vänster och höger käkmuskulatur och låta den övre samt undre tandraden möta varandra som två baggar under parningstid.
En relativt hård bestraffning, som stening, kanske är något orättvist mot människorna som tillsammans har beslutat att inaktivera aviationen, trots att de blev mutade av “den gröna freden” efter dess uppenbara attentat. Dock bör dessa upphöjda personer heller icke spatsera som heroiska gudar och spegla sig i världens tacksamhet. Om jag, som simpel aviatörpojke under 40-talet, hade vägrat klippa gräs eller göra rent runt om hangaren på skarpnäck med orsak av flera återkommande poltergeist på fältet, så hade jag naturligtvis inte suttit i den positionen jag gör idag. Spontant gissat så hade jag kanske suttit som läkare, parlamentsmedlem, chefskonstapel eller advokat. Det väsentliga i den här diskussionen är följande mening. Jag har flugit ca. 25 timmar i aska och jag har aldrig tvekat innan. Det var mestadels under mina uppdrag runt vulkanen Etna på 60-talet som de bad de bästa svenska spionpiloterna flyga i dessa villebrådiga “svartmoln”, efter vi släppt ner så kallade vulkanaktiverare, för att kamouflera oss då vi mätte distanser mellan olika hemliga koordinater och även spred preventivmedel. Jag ponerar att många av dagens piloter aldrig skulle klarat av att navigera runt sprutande och pulserande magma samtidigt som man släppte ner ohyggliga mängder vatten för att skapa denna svarta aska som stiger med termiken.

Tiden då heroiska flyghjältar färgade skyn är över mina kära kamrater, men låt dock inte detta flygets nederlag banka ner på era nyfikna själar. En medicinman sa något i stil med detta till mig en gång: “Havssköldpaddan i fjärran öster lever längst på denna planet.” Jag kan ju bara gissa att det beror på skalet som den bär runt sin ömtåliga kropp.

Javelin
2010-04-18 21:27

Re FDR.

Därför att han aldrig skulle stoppa någon från att flyga?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500