EasyJet intervju
Jag har blivit kallad till intervju som pilot på EasyJet, är det någon som har erfarenhet av den intervjun?
MVH E.
svar
Hej E.
Jag kan ha fel… Men är dessvärre rätt säker på att easyjet inte har någonting att göra med dessa tester.
Det är ett utbildningcentra du blivit kallad till. Dagen är indelad i två omgångar. På förmiddagen kommer du att få genomgå diverse personlighetstester och även få utföra mattematiska räkneuppgifter, samt gruppövningar. Går du vidare från dessa vankas intervjuer på eftermiddagen som är blandade med både tekniska och personliga frågor.
Personlighetstesterna är väldigt krävande. Det är 4-5 saker du ska ha koll på samtidigt. Kan nog inte ge dig något råd direkt men det jag lyckades snirkla ut var att dom tittar mycket på utvecklingen. Att du gör en förbättring mellan testerna/sessionerna snarare än resultat (vilket var tur).. Matten däremot bör du nog friska upp. Den är ganska basic men det går på tid. Så ha lite koll på procent, division.
Intervjun är väldigt lugn i sig. Som att föra ett samtal med någon bekant som är flygintresserad. Ett godkänt resultat även där och du får tid för simulatorn som består av handhavande kontroll med lite svängar.
Passerar du även där och du får gå vidare och gör en TR och varteftersom placeras du i poolen. Som rör sig sakta sakta.
Så du gör allt det där egentligen bara för att ta en TR. Det var nog det “CTC pool” menade nedan och då finns det billigare vägar att gå
Men själv tycker jag att det är ett bra allternativ. Standarden är väldigt hög och tror att de flesta bolag runt om i världen anser detsamma
Klockrent Aero!!!!!
Lycka till E på intervjun. Kul att se att det rör sig lite på den annars döda marknaden där bolag efter bolag säger upp folk och går i konkurs.
Alla tjatar om hur illa det är att man betalar ca 270 000:- för sin TR… Men det är fanemej inte en själ som tycker det är fel att man betalar 500 000-700 000:- för sin grundutbildning!!?!?!???!??
Vad är det för fel på er? Sluta böla och gå ut och skaffa ett annat jobb nu om det är så jäkla hemskt.
Hmmm, ja det beror på hur man ser det, jag är kapten på easyJet och betalade för min utbildning. Sist jag tittade i lönekuvertet så låg det 97 000 glada och tittade på mig och ville bli spenderade. Men jag håller med om att vi inte borde behöva betala för internutbildning.
Hatar att behöva säga det, men det måste tydligen till lagstiftning för att få bort de här avarterna inom pilotrekryteringen. Marknaden är förstörd för att en massa 200-timmars “wannabes” gladligen skuldsätter sig/sin familj för att få en chans att sitta längst fram i ett flygplan.
Det kommer att krävas rätt mycket kurage att på en förfrågan neka företaget att överskrida max tjänsgöringstid. Du hotas med sparken om du inte gör det, samtidigt som du riskerar sparken om du gör det. Ingen kul sits när man är skyldig företaget flera hundra tusen kronor.
Det kan nog vara läge att “tänka efter före”
Allt finns på pprune.org Sök efter ezy survival kit eller något liknande. Då kommer du få all information du behöver. DVS Facit. Men jag förstår inte vilken intervju du ska gå på. Ska du på kontrakt för det är det enda som anställs nu. Att vi ska varsla piloter som någon skrivit är lögn. Vi har för lite piloter och det kommer att behövas en hel del. Hörs
Men easyjet skall ju varsla 48 piloter om uppsägning.. Källa: Sunday sun den 22/4.
Intervjun till EZY är precis som beskrivet ovan. Ett relativt basic multifråge tekniskt prov. Två samarbetsövningar. Två intervjuer, en personlig, en teknisk. Är man godkänt här går man vidare till dag 2. B737 classic, man flyger en SIDar tre ggr och ger sig själv vettig kritik, där man visar att man har en fin lärokurva.
Tröttsamt att höra alla dessa som beklagar sig över att man måste lägga ut pengar emellanåt i denna bransch. Det är ingen som gillar det, men man måste acceptera detta. Så kan ni sedan ägna er åt flyget resten av livet. Lite inspiration http://www.youtube.com/watch?v=oxf2PuWXi0I
Är det någon som hört något eller vet något om intervjun, kan man förbereda sig på något?
Det sista jag hörde efter mina tester hos CTC wings är vägen till Easyjet är sjukt lång. Poolen som man tror ska leda till EasyJet eller andra samarbetspartners har inte rört på sig på en lång tid. Tyvärr vet man inget heller om hur länge det kommer vara så. Jag klarade mina tester och gjorde TR på 737 men har inte hört något sedan jag hamnade i den så kallade poolen.
Nu har det löst sig med jobb på annan front men vägen via CTC wing är inte att lita på…dessutom är det kostsamt att ta sig dit…
Men Lycka till!!
Vet inte om de är mina eller Björns information som är uråldrig… Men det bör väl förekomma lämplighets- respektive numeriska tester likaså?
E: Vet du att det är easyjet du kommer att hamna på?.. Inga jobbgarantier utdelas om du går vägen via ctc..
Det du kan förvänta dig under intervju-dagarna är först en kortare presentation varför du sökt Easy. Sedan följder en gruppövning med en skriftlig uppgift och en massa byggklossar. När det är avklarat så slussas man till ett rum där ett ATPL-prov innehållande ca 40-50 frågor.
Eftermiddagen är en intervju med en HR-person och en kapten/styrman, som dels består av ett standardformulär. Även en teknisk frågestund, därav närvaro av en kapten/styrman.
Dagen avslutas med att man får reda på om man gått vidare till simulator-köring. Detta i en 737 classic, där utdrag från bolaget SOP har blivit skickat till dig i ett tidigare skede.
För dem som inte är så insatta så är det en bond på 23000 GBP som betalas tillbaka av Easy under en 5-års period, ca 400-450/mån, som täcker eventuella räntor också.
Men lånet står du själv för, men Easy har kontakt med en bank som det går bra att låna ifrån utan säkerhet om det skulle vara problem att själv få loss så mkt pengar.
Hallå Erra 😉
Det är ju kul att ni försöker svara på mina frågor, jag betalar inte för att arbeta, jag betalar för en TR. Hade jag betalat för 300 timmar line training, då hade jag betalat för att arbeta. Hade ni läst på Easyjets hemsida, där kan ni läsa att man blir sponsrad en type rating under en viss tid på bolaget, skaffa er lite mer bakgrundsinformation innan ni hoppar på folk.
Någon annan som faktiskt kan svara på frågan angående hur intervjun är? Inga påhopp önskas….
Flygbranschen måste vara den enda bransch i världen där det anses helt normalt att betala för att arbeta. SJUKT!
Usch…. vad jag ogillar att säga det! Men det är såna som du som får mig att kräkas! Betala för att arbeta! Usch! Men det är väl så det blir mer o mer antar jag! Synd synd… har tyvärr inte råd! 🙁
Jag sökte via deras hemsida, men man slussas vidare till CTC på nåt vänster. Har ingen Jet erfarenhet, sökte ATP-programmet. Klart man är villig att betala, det är dessvärre det som krävs.
Hur har du sökt? CTC eller genom deras hemsida?
Har du erfarenhet sedan tidigare på 737? Rating? Villig att köpa? Bara nyfiken, sökt men händer ingenting. Har däremot en kompis som jobbar där via CTC, han trivs kanon!