Ryan
Tydligen får inte Ryans pax någon ersättning när de blivit strandade.De får betala hotell och mat själva. De får säkert betala en ny biljett hem också.SAS betalar hotell och mat och ombokar biljetterna gratis.Vilken resa blir billigast för resenären. Är det tryggt att resa med Lågpris bolag?? Ryan speciellt ! Vissa SAS hatare är väldigt tysta i frågan.
svar
Tack, Sture!
ATPL, du behöver inte åka med Ryanair. Det finns så många andra dyrare biljetter att välja på för dig.
“100-300 ” kronor för en biljett med FR??????? Pröva med en multipel på 5 till 10 på det så kommer vi lite närmare sanningen. Bara extraavgifterna går på över 500 spänn ! Man måste titta på totalkostnaden för resan.
Det var en gång då FR var billiga och enkla att åka med jämfört med andra flygbolag. Nuförtiden är de ofta dyrare, men framför allt mycket krångligare att åka med. Skyr FR som pesten numer.
Betalar man 100-300 kronor för en biljett kan det te sig orimligt att få över 10000 kronor i ersättning för utebliven resa. Pengarna tillbaka eller ombokat resa skulle jag personligen vara nöjd med.
Äntligen någon som fattat det hela och kan förklara på ett bra sätt. RA, du är påläst och vältalig. Jag står bakom dina ord och din uppfattning till 100%. Och jag jobbar inte på SAS eller Ryan.
Mulle Meck. Att pengar kommer från SAS ägare betyder inte att det är subventioner. Som en av ägarna skjuter man till pengar som ett lån som sedan ska återbetalas med ränta. Det är en stödåtgjärd men inte en skattesubvention enligt bidragsmodellen. Allt sker enligt EU:s regler.
Ryanair får däremot enorma summor i rena skattesubventioner. Det sker från alla de lokala kommuner som blir så kåta på att få en linje till London eller Alicante att de betalar många miljoner var i “marknadsföringsbidrag”, pengar som kommer rakt från kommuninnehavarnas arbete och svett samt även från oss som bor i andra pengar genom skatteutjämningssystemet ( i de svenska exemplen). Dessa miljoner går till t ex en länk från Ryanair hemsida = kostar absolut NADA för Ryanair, ren bidragssubvention. Avtalen är hemliga men det rör sig om många hundra kommuner och stater i hela Europa och många miljoner från varje ställe. Vill man inte betala så lägger man ned linjen. Ibland är pengarna mera riktade, t ex kan man starkt misstänka att Ryans dagstidningsannonser i veckan betalas helt av Malta – eftersom det är den enda destinationen som nämns tillsammans med en uppmaning att gå in på Ryanairs hemsida. Väl där hittar man väldigt många destinationer. Vem är det som tjänar mest på det, Ryan eller Malta? Det ska tilläggas att detta inte regleras alls av EU, men det kan säkert finnas lokala bestämmelser och nationella lagar. Ryanair kan dem alla.
Summan av kardemumman är att det är Ryanair som får skattebidrag, inte SAS.
mulle Meck: Håller med dig att i denna situation som inget bolag kunnat råda över,så borde inget bolag behöva stå för hotell och logi.
Ersättningen från SAS till strandade passagerare kommer från din och min skatt!! Lätt att betala ut och leka duktig när pengar kommer in i bolaget automatiskt, kan liknas en autogirobetalning i stor skala. RyanAir är ett vinstdrivande företag som måste betala ur egen kassa, egna intjänade pengar . Detta är en stor skillnad. Lottis, att du inte fattat det är ett mysterium. Skattepengar vice privatapengar!
Ifs fårstår jag inte meningen att flygbolag överhuvudtaget skall betala hotell och dylikt i katastrof tider? Flygbolagen ska alltid ersätta sina kunder?Varför ska dom stå för kostnader när försäkringsbolagen inte ersätter i samma skala. Ska en passagerare som betalt 300kr för sin biljett räkna med att få gratis hotel/mat i 7 dagar a 12000:- varenda gång en vulkan får utbrott. Ersättningen för transporten från A till B är självklar. Dom flesta bolag gör sitt yttersta med att få hem “sina” passagerare ändå.
Bli inte förvånade om biljettpriserna skjuter i höjden nu för att alla bolag vill ha marginaler till nästa utbrott.
Ersättning för mat/logi proportioneligt mot biljett priset skulle vara ett önskeläge ochså för de reguljära flygbolagen som skulle kunna sänka sina fasta och rörliga kostnader och kunna konkurrera på mer lika villkor med lågkostnadsbolagen.
En individuellt anpassad kompensation skulle ju med automatik innebära att flygbolagen måste frigöras från ansvaret att arrangera mat/logi – detta blir ju en sak som varje passagere får besluta/boka själv och claima i efterhand.
Men tills vidare gäller ju den aktuella lagen enligt EU-direktivet och om något flygbolag väljer att inte följa den riskerar de legala konsekvenser.
Om nu Ryanair ska tvingas betala omkostnader, så ska väl dessa stå i relation till lågprisbiljetten?
Detta bör rimligen innebära att passageraren får anstränga sig extra för att hitta verkliga lågprishotell typ Formula One och lågprismatställen typ Mc Donalds. Allt annat vore orimligt.
Läs tråden ovanför – say no more……..
Håller med!
Michael O´Leary VD för Ryanair deklamerar: om man köper en biljett för 30 EUR så är det orimligt om flygbolaget ska betala 2000-3000 EUR i ersättning för hotell, mat och omkostnader under en vecka för passageraren. Ryan betalartillbaks biljettpriset eller bokar om – vad mer kan man begära för 30 EUR?
Jag som reser mycket med många olika flygbolag, även med SAS och Ryan, har betalat dessa “ersättningspengar” mångfalt på biljetten, under alla år. Utan att haft möjlighet att “nyttjat” förmånen
När det någon gång händer naturkatastrofer, har jag då inget eget ansvar om jag valt en biljett för ynka 30 EUR?
Varför hacka på Ryanair när inte heller flygbolag som Finnair eller Air France betalar omkostnader – trots höga biljettpriser?
Är det inte dags att nyansera hatdebatten mor Ryanair?
Svar på första frågan: Oftast blir det ändå billigast med Ryan hur många avgifter som än tillkommer. Dock inte alltid. I en sådan här udda situation visar det sig att SAS har en ypperlig service. Men hur ofta behöver vi den? Vill vi alla betala ett påslag på alla biljetter, året runt för att det KAN uppstå något sådant här?
Svar på andra frågan: Det blir något mindre tryggt när sådant här uppstår. Se ovan.
Viktigt att försöka hålla huvudet kallt och försöka vara objektiv i kritiken. Detta forum vimlar av diverse infallsvinklar på olika sitiationer men där det i stort sett går ut på att hylla SAS’service och att man gärna vill uträtta sina naturbehov på Ryan. Man ska komma ihåg att andra traditionella flygbolag som Finnair och KLM/Air France inte heller betalar för mat och hotellrum.
Well…. Eftersom det er Forge Major, så har pax ikke ret til nogen ting, hverken hotel eller mat… SAS gör kun det her for at hjælpe men de behöover inte göra det…