Flygzoner
Läste att svenskt luftrum nu är öppet.
Vad innebär detta?
Flygbolagen verkar tveka inför de nya riktlinjer transportstyrelsen satt upp.
I Köpenhamn är trafiken i full gång.
På sturup och andra flygpatser i just nu zon2 avaktar man.
Vad innebär att operatören tar hela ansvaret när man flyger i zon2 ?
Vad säger försäkringsbolagen angående ansvarsbiten?
Vågar man åka med som passagerare?
Någon sakkunnig därute som kan svara på detta?
Tack på förhand.
svar
K: Zon 1 – Associated airspace restrictions/closures will be notified by NOTAM.
Zon 2 – Areas affected by volcanic ash will be notified by SIGMET.
Ser nu att sas också får flyga ifrån cph.
Tack för svar.
Undrar varför SAS inte flyger ifrån Köpenhamn idag.
Andra europeiska bolag startar ifrån köpenhamn idag.
Är reglerna hårdare i sverige?
Var kan ma se en karta över zonindelninge, letade i både notams och sigmet, men kunde inte hitta nåt?
Det innebär att operatören måste ansöka om tillstånd hos transportstyrelsen för att få flyga i zon 2. I ansökan ska många villkor uppfyllas vad gäller besättning och utökad kontroll av luftfartyg. Operatören ska säkerställa att besättning har kunskap om flygning i område med vulkanisk aska. Efter max tre timmars sammanlagd flygning i område klassad som zon 2 skall flygplanet genomgå utvändig kontroll samt att motorer skall undersökas med boroskop.
Rutiner och system för detta ska dokumenteras av operatören och ingå i ansökan till transportstyrelsen.
Transportstyrelsen bestämmer fortfarande indelningen av askzoner.
Det här är en kort beskrivning, mer utförlig finns i AIC.
Och svaret på om man vågar åka är ja.
Fungerar inte det så kan man söka Sasialbidrag.
På apoteket finns Zonsalva. Man smetar in flygkroppen med Zonsalva så kan man flyga i alla zoner. Dom är inte så dumma som man tror på Transportstyrelsen. De löste problemet och lämnar upp till flygbolagen att hantera det praktiskt.