Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Utbildning LFV

Tråden startades av Ny I gamet

Hej!
Har klarat testerna och blivit erbjuden plats på flygledareutbildningen genom LFV.
Tänkte om det fanns någon här med lite erfarenhet som kunde berätta fördelar samt nackdelar med torn/radar. Vad är dem stora skillnad mellan att jobba radar kontra torn. Har grundläggande koll på skillnader genom information man kan hitta på nätet, men skulle vara riktigt tacksam för lite inside tips.

Tack på förhand!

Publicerad den 2017-11-24 23:26
Skriv ett svar
Antal svar: 17

svar

ollebull
2017-11-28 14:26

Gången mellan ATCC och RTC kallas redan för lönegapet i folkmun.. 🙂

fl
2017-11-27 20:39

Några lappar mer/mån om du jobbar på ATCC eller Arlanda TWR jämfört med övriga TWR i LFV.
Trevliga kollegor vart du än hamnar! 🙂

The Observer
2017-11-27 20:23

I de flesta av västeuropeiska länder är skillnaden ganska avsevärd i lön mellan framför allt radar och mindre torn. I Sverige är skillnaden väldigt liten. Flygledare på centralerna drar in mellan 3500-4000 extra i månaden efter skatt i grundlön.

F....L?
2017-11-27 16:51

”Beställer som många man behöver”? Nja… är väl runt 250 pensionsavgångar de närmsta 10–12 åren och man inleder med, inte helt säker på siffran men tror det var 11 elever nästa år? Plus att det kommer krävas en hel del extra kapacitet på TWR-sidan de närmsta åren pga RTC. Så de har väl beställt liiite i underkant skulle jag säga.

Ny I gamet
2017-11-27 16:11

Tack för alla svar! Positiva som negativa.

Har jobbat inom andra statliga myndigheter och verkar vara samma skit på alla när det gäller personalpolitik….

Ni som skriver radar och utlandsarbete, är radar mer gångbart utomlands än vad torn är? Är det främst nats och eourocontrol ni tänker på då eller finns det fler? Vad jag vet tar nats både radar och torn tex?

Tänker också att med RTC hur det än blir på gott och ont att ensamarbetet blir mindre och att det också blir en typ av central? Jag kanske har fel….

Sist är det någon skillnad i lön radar/torn? Tänker mest i Sverige.

FL
2017-11-27 11:29

LFV har startat tester för kursstarter 2018. För sent men bättre än inget. Tyvärr verkar Norrköping inte ha hört talas om avskiljningar… Man beställer så många man behöver…!

FL?
2017-11-27 10:00

Hur länge har du genomgått dessa tester? LFV har väl inte rekryterat på flera år? Inte verkar de göra det nu heller…

FL som är trött på LFV
2017-11-27 09:59

Hen skriver: “..men skulle vara riktigt tacksam för lite inside tips.”

Då är det väl ganska relevant med åsikter om hur en tänkt arbetsgivare är…?!

Typiskt svenskt “pk-gnäll”! Ingen vågar säga vad dom tycker! Inte ens på ett anonymt forum ska man tillåtas säga vad man tycker om arbetsgivaren.
Om det hjälper…? Det går väl aldrig att bevisa?! Spelar det någon roll?!!!

FL ACC
2017-11-27 09:11

Det bästa är nog att utbilda sig utomlands (Radar) och få ett bra betalt jobb med låg pensionsålder. Om du utbildar dig i Sverige, stick så fort du kan och hitta jobb utomlands.
Det är många som sticker utomlands och nu när de flesta länder i Europa har utbildat för lite och väntar stora pensionsavgångar så är det guld och gröna skogar för flygledare som kan tänka sig att röra på sig lite.
Ett bra yrke men tyvärr har LFV blivit sämre och sämre som arbetsgivare.

The Observer
2017-11-26 23:05

Till @anders:

Jag tror att du har rätt i sak. Att prata skit om arbetsgivaren bakom ryggen hjälper föga.
Har du något tips på något som hjälper?

MJ
2017-11-26 21:33

Vem har sagt något om att prata bakom ryggen? LFV är väl medvetna om vilka åsikter som kommer fram här. Det är inte mer än rätt att allmänheten får reda på hur statens resurser missbrukas. Byta arbetsgivare säger du, om arbetsgivaren har monopol på marknaden då? Nej jag tror mer på förändring, det har varit lekstuga alldeles för länge nu och LFVs ägare behöver gå in och sätta ner foten. Som ägare skulle jag inte uppskatta särskilt mycket om mina underordnade systematiskt levererade lögner för att framhäva sig själva.

Men det var off topic. Just nu råder jag dig att sikta in dig på radar. Högre lön och ett lugnare arbetsklimat för tillfället. Allvarlig personalbrist väntar runt hörnet men om man börjar utbildningen nu kommer du vara en välkommen hjälp när du är klar. Vi behöver dig!

Anders
2017-11-26 21:04

“Det är fritt för vem som helst att byta arbetsgivare men att prata skit bakom ryggen hjälper föga.”

Vad menar du…? Det är inte direkt någon unik åsikt jag har och om du frågar de som utbildats de närmsta 4-5 åren så tror jag att 100% håller med mig!

Det är väl fritt att byta arbetsgivare men det är väl också fritt att tycka vad man vill?!

Jag fyller i exakt samma sak i medarbetarundersökningen och jag vet att det är många som fyller i ungefär samma sak.
Vad är problemet?!

Om det hjälper…? Jag hoppas jag kan rädda någon från att söka utbildning hos LFV. Mycket mer än så “hjälper” det väl inte men det är jag nöjd med.

Jag tror du ska ta dig en funderar på om LFV är ett välmående företag där de anställda trivs och hur de senaste GD;arna har agerat!
Va inte så jäkla nödig!!!

Försök använd “Ditt namn” och “Din rubrik” rätt!

Nu får vi bara hoppas att det är rätt moderator!

@Anders
2017-11-26 16:47

Det är fritt för vem som helst att byta arbetsgivare men att prata skit bakom ryggen hjälper föga.

Anders
2017-11-26 13:34

Välj annan arbetsgivare än LFV! Finns andra alternativ utomlands. Så länge Norrköping får hålla på och styra och inte har koll på kärnverksamheten så blir det att personalen anses vara något onödigt ont.

Lasse
2017-11-26 09:41

Hej,

Jag skulle absolut sikta på att hamna på någon av kontrollcentralerna i Malmö eller Stockholm. Tryggare anställning, många kollegor, inget ensamarbete, större organisationer för att ta hand om personal. Dessutom är arbetet på en kontrollcentral riktigt kul. Tar har jag tyvärr ingen erfarenhet av, men visst kan det vara trevligt att titta ut från ett torn. Tror dock att jobbet på en central är mer mångsidigt.

Vänligen

CFIT
2017-11-26 02:04

Beror på vart du bor och hur flexibel du är för att flytta. Radar finns på 3, medans torn finns på 20 platser i landet. Så länge du är flexibel är där inga problem. Men akta dig för att gå och kära ner dig i någon.

Nisse
2017-11-25 22:14

Som torn FL så ser jag det som:
Snabbheten är en skillnad. Ju närmare marken du kommer, desto mindre marginaler och snabbare beslut krävs.
Torn har ofta mer kontakt med externa parter (flygplatsen olika delar, man hamnar mer som spindeln i nätet).
Torn riskerar du mer ensamarbete.
Radar är ofta mer eftertraktat internationellt om du vill jobba utomlands.
Arbetsmiljön skiljer sig åt. I ett torn följer du dagsljuset och årstiderna bättre, i gengäld är de ofta gamla och sämre anpassade för dagens behov.
ACC finns bara på 2 platser. Torn finns mer utspridda. På gott och ont.

Men allt ovanstående förändras snabbt nu iom RTC (se andra inlägg).

Oavsett vad du väljer så är det ett bra jobb. Så grattis!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500